Bir girişimcilik çeşidi olarak ortaya çıkan sosyal girişimcilik ve sosyal girişimci kavramları merak ediliyor. Peki, sosyal girişimci kime denir, Türkiye’den ve dünyadan sosyal girişimcilik örnekleri nelerdir, özellikleri ve tanımı nedir?
Son dönemde Sivil Toplum Kuruluşları STK faaliyetlerinin artmasıyla birlikte sosyal girişimcilik kavramı da gündemde. İnsanlar, neden sosyal girişimcilik sorusuna yanıt arıyor. Hem girişimcilik yeteneklerinizi kullanıp hem de bir STK faaliyeti gerçekleştireceğiniz bu tür son dönemin en gözde girişimcilik alanları arasında yer alıyor. İşte detaylar…
NEDİR?
Sosyal Girişimcilik, temelde öncelik olarak toplumsal sorunları ele alan; bunu yaparken fayda ve kâr ön planda olmaksızın çalışarak sürdürülebilir bir çalışma ortaya koymaya deniyor. Sosyal girişimcilik kısaca tanımlanırsa; kendi işinizi kurarken toplumsal sorunlardan birine fayda sağlayacak bir amaç ediniyorsunuz denebilir.
Sosyal girişimde amaç sosyal/çevresel etki yaratmaktır. Bu amacınıza bağlı olarak ticari bir iş kurarsınız. İşinizin kendi kendini döndürmesinin dışında kalan geliri de başta bahsedilen ana amaca yatırırsınız. Böylece hem girişimci olur kendi işinizi kurarsınız hem de toplumsal bir fayda sağlamış olursunuz.
Terim olarak son dönemde popüler olmuş olsa da sosyal girişim çok daha öncesinde örneklerini gördüğümüz bir çalışma türü. 1980 yılında Bill Drayton tarafından bu çalışmalara “sosyal girişimcilik” adı veriliyor. Bu anlamda ilk çalışan kuruluş Ashoka. Ashoka, Drayton tarafından kurulmuştur.
SOSYAL GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
- Bir sosyal girişimci sosyal sorunları izler ve analiz eder.
- Azimli olur ve pes etmez. Her girişimde olduğu gibi sosyal girişim de sabır ister.
- Yine her girişimci gibi risk almalısınız. Doğru şekilde aldığınız riskler sizi başarıya ulaştırır.
- Başarısızlık bir son değildir. Fikrinize güveniyorsanız geliştirip tekrar denemelisiniz.
- Bir ekiple çalışacaksınız o ekibi iyi seçmeli ve bu konuya çok önem vermelisiniz.
- Size ilham ve örnek olabilecek sosyal girişimleri incelemelisiniz.
- Bir sonraki adımınızı önceden planlamalısınız.
- Alanınızda araştırmayı ve gözlemi hiçbir zaman bitirmemelisiniz.