Suudi arabistan, harcamaları ve petrol bağımlılığını azaltmak için sürdürdüğü program çerçevesinde kasımda benzin ve jet yakıtı fiyatını yükseltecek
Benzine yüzde 80 oranında zam geliyor
Suudi arabistan, harcamaları ve petrol bağımlılığını azaltmak için sürdürdüğü program çerçevesinde kasımda benzin ve jet yakıtı fiyatını yükseltecek.
Petrol fiyatlarındaki azalma, körfez'deki zengin ülkelerde 'benzinin su fiyatına olma' efsanesini de bitirecek.
Dünyanın en büyük petrol ihracatçısı suudi arabistan, harcamaları ve petrol bağımlılığını düşürmek için sürdürdüğü program çerçevesinde kasımda benzin ve jet yakıtı fiyatını yükseltecek.
Hedeflere göre, benzin fiyatı 0.75 riyalden 1.35 riyale (0.36 sent) yükselecek.
Yaklaşık yüzde 80 yükseliş olacak.
fiyatın 2018-2021 seneleri arasında kademeli bir yükseliş trendine girileceğinden bahsediliyor.
Ekonomiyi tekrardan yapılandırma çerçevesinde programda kamu kurumlarında özelleştirme ile dünyanın en büyük petrol şirketi aramco'nun halka arzı söz konusu.
Birleşik arap emirlikleri (bae) petrol fiyatlarındaki indirime rağmen ilk önlem almak zorunda kalan ülke oldu.
Bae ulaştırma alanında verdiği teşvikleri azalttı.
Yılbaşında vergiler geliyor
Suudi arabistan, ekonomiyi yeniden dönüştürme projesi çerçevesinde yüzlerce kilometre uzunluğundaki el değmemiş kızıldeniz sahil şeridini de turizme açmayı amaçlıyor. mega kızıldeniz turizm projesi'yle dubai benzeri uluslararası standartlarda kanunların işlediği küresel bir turizm bölgesi inşa yapacak. kızıldeniz projesi, umul ve al wajh kentleri arasında 34 bin kilometrekarelik bir alanı kapsaması beklendiği duyuruldu.
Benzin nedir, özellikleri nelerdir?
Benzin, 32-204 °c’ler arasında kaynayan, özgül ağırlığı 0,680-0,760 g/cm3 olan renksiz ve kendine özgü kokusu bulunan bir hidrokarbonlar karışımıdır. benzini oluşturan hc’lerdeki karbon sayısı 4-10 arasında değişir. çok az olmakla beraber ağır ve hafif hc’ler ile petrolden gelen s (kükürt) ve n (azot) bulunduran, normal şartlar altında sıvı bir hc’dir. benzinin içinde parafinik, etilenik, naftanik ve benzenik hidrokarbonlar bulunur.
Benzin xıx. yüzyılın son çeyreğinde otto çevrimine göre çalışan motorlarda kullanılmıştır. petrolün bulunmasından sonra ilk rafineri işlemleri ile elde edilen yakıtlardandır.
Benzin, genel formülü cnhm kapalı formülü ile ifade edilen hc’lerden oluşur. benzinin yapısında özelliklerini artırmak ve renk vermek için katkı maddeleri kullanılmaktadır. bunun yanında petrolden kaynaklanan çok az miktarda ve istenmeyen kükürt ve azot gibi elementler de bulunmaktadır.
Benzinli motorlarda en iyi çalışmayı sırasıyla; benzenik hc’ler, naftanik hc’ler, etilenik hc’ler ve son olarak da parafinik hc’ler sağlamaktadır. bu cümleden anlaşılacağı gibi benzinin içindeki benzenik miktarı ne kadar yüksek ise benzin motorlar için o kadar iyi demektir. bunu temel nedeni ise benzeniklerin yüksek oktan sayısına sahip olmalarıdır. benzinin yapısında en az miktarda olması istenen hc grubu ise parafinlerdir. parafinlerden en çok kullanılan heptanın, oktan sayısının sıfır olması parafinlerin benzin içindeki miktarının neden düşük tutulması gerektiğini açıklamaktadır.
Ham petrol 3800c’nin “üstünde ısıtılırsa hidrokarbonlar parçalanarak daha küçük moleküllü hidrokarbonlara dönüşürler. bu olaya kraking denir. örneğin, hekzadekan c16 h34 molekülü, oktan (c8 h18) ve oktan (c8 h16) moleküllerine parçalanır. ısı ve basınç altındaki bu kimyasal değişim petrolden daha fazla benzin üretilmesine imkân sağlar. bunun için birinci artığı meydana getiren ağır hidrokarbonlara kraking uygulanır. bu yolla petrolden elde edilen benzin oranı % 40 – % 60’a çıkar. kraking işleminin diğer önemli bir yanı da benzinin vuruntuya karşı direncini yükseltmesidir. ayrıca birçok yan ürünün alınmasını da sağlar.
Benzinin ve diğer sıvıların, sıvı hâlden gaz hâline geçebilme yeteneklerine uçuculuk denir. her sıvının uçuculuğu sıcaklığa bağlı olarak değişiklik gösterir. örneğin suyu ele alacak olursak bu sıvının uçuculuğu kaynama noktasına yaklaştıkça daha da artmaktadır. benzinin uçuculuk kabiliyeti suya göre çok yüksektir. bunun nedeni benzinin kaynama noktasının 32 °c gibi düşük bir değerden başlamasıdır. benzinin içinde farklı yapılarda hc bulunduğunu belirtmiştik. hc’lerin kaynama noktaları 32-180 °c arasında değişmektedir. buji ile ateşlemeli motorlarda kullanılacak yakıtın düşük sıcaklıklarda buharlaşması istenir. sıvının kaynama noktası düşükse uçuculuk yüksek, kaynama noktası yüksekse uçuculuk düşüktür.
Yakıtta bulunan hafif hidrokarbonların düşük sıcaklıklarda buharlaşması istenir. özellikle soğuk motorlarda ilk hareket için yeterli miktarda yakıtın sağlanması, yakıtın uçuculuğu ile direkt olarak ilgilidir. yakıtın uçuculuğu ne kadar iyi ise ilk hareket o oranda kolay olur. benzinin uçuculuğu, motorun değişik çalışma koşullarına uygun bir yakıt olmasını sağlar.