Türkiye’nin otomobili TOGG’da çalışmalar başarılı şekilde sürüyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan öncülüğünde 25 Haziran 2018 tarihinde kurulan Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), kuruluşunun üzerinden geçen 3 sene sonrasında otomobil üretim döneminde mühim aşamalarda yol aldı.
PROJE, ‘OTOMOBİL YOLDA KALDI’ GEREKÇESİYLE RAFA KALKMIŞTI
Türkiye'nin, 29 Ekim 1961 senesinde ‘Devrim’ arabasıyla başardığı ‘yerli otomobil üretme’ hedefinin üzerinden 60 sene geçti. İlk yerli Türk otomobil ‘Devrim’den 4 adet üretilmiş ancak otomobilin ‘yetersiz benzin konulması’ sebebi ile yolda kalması, Devrim'le ilgili olumsuz propaganda meydana getirenlerin de seslerinin yükselmesine sebep olmuştu. Proje, "otomobil yolda kaldı" gerekçesiyle rafa kalkmıştı. Bunun üzerine Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın bir çağrısıyla Türkiye'nin 60 senelik yerli ve milli otomobil hayali tekrar can bulurken, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde başlayan yatırımcı arayışı kısa zamanda tamamlanıp sona erdi. Buna bağlı olarak, TOGG resmi bir şeklide 25 Haziran 2018 tarihinde kurulurken, 1 Eylül 2018'de ise Mehmet Gürcan Karakaş, TOGG'un Üst Yöneticisi (CEO) olarak atandı.
OTOMOBİLİN TANITIMI 27 ARALIK 2020'DE YAPILDI
Önceki sene 27 Aralık tarihinde ‘Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu Yeniliğe Yolculuk Buluşması’ ismiyle Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılım sağlaması ile meydana gelen tanıtımda ‘C-SUV", C-Sedan" modellerin özellikleri ilk kez kamuoyuyla paylaşıldı. Yaklaşık 2 bin davetlinin katıldığı tanıtımda, araçların tasarımı otomobilseverlerden tam not aldı. Türkiye'nin vizyon projelerinden biri olarak görülen ‘Türkiye'nin Otomobili"nin başlangıçta C segmentinde bir SUV ile piyasaya girmesi, takip eden yıllarda da model sayısını 5'e çıkarması planlandı. Projede, 3 fazdan oluşan yaklaşık 15 senelik bir yatırım hamlesine ilişkin planlar hazırlandı.
SÜREÇ, YOLA ÇIKILIRKEN PLANLANDIĞI ŞEKİLDE DEVAM EDİYOR
Öte yandan Türkiye'de ‘ikinci otomobil devrimi’ olarak bilinen Türkiye'nin otomobil üretim dönemi boyunca olan süreç, yola çıkılırken planlandığı şekilde devam ediyor. Bursa'nın Gemlik ilçesinde 1,2 milyon metrekarelik alan üzerinde 2022 senesinin başında tamamlanması düşünülen tesisin temeli, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın katılım sağlamasıyla atıldı. Gemlik tesisinin üstyapı çalışmaları Yapı Merkezi şirketi tarafından Ocak 2021 senesinde başlatıldı. Veri alma, nesnelerin interneti ve analizi ile verimliği yükselten , gerçek zamanlı verilerle değer üreten akıllı bir üretim ağına sahip olacak tesis, üretim hatlarında çıkabilecek hataları gelişmiş kamera ve sensörlerle öngörecek ve/veya engelleyecek, iş birlikçi robot uygulamaları ve giyilebilir teknolojilerle ergonomiyi arttırmaya neden olacak. ‘Avrupa'nın en temiz tesisi’ olacak fabrikanın, ‘uçucu organik bileşen’ salımı Türkiye'deki yasal sınırın 9'da biri, Avrupa'daki yasal sınırın ise 7'de biri şeklinde gerçekleşecek. Bursa’daki Gemlik tesisinde üretim kapasitesi senelik 175 bin adede ulaştığında toplam 4 bin 300 kişiye istihdam sağlanacak.
İLK SERİ OTOMOBİLİN 2022'NİN SON ÇEYREĞİNDE BANTTAN İNDİRİLMESİ DÜŞÜNÜLÜYOR
Buna bağlı olarak, TOGG, 846 milyon 774 bin TL sermaye artırımına giderek 996 milyon 774 TL ile Türkiye'de ödenmiş sermayesi en yüksek otomotiv şirketi olurken, bunu hedeflediği tarihten bir sene evvel meydana getirdi. İlk seri otomobilin 2022'nin son çeyreğinde banttan indirilmesi hedefleniyor
Şirket çalışanlarının en az yüzde 30'u kadınlardan oluşacak tesiste, üretim başlangıcında yerlilik yüzde 51 olacak, 2025'te yüzde 68'e kadar ulaşacak. TOGG Gemlik tesisinde üretim ve montaj hatlarının kurulması ile 2022 yılının son çeyreğinde ilk seri otomobilin banttan indirilmesi hedefleniyor. 15 yılda 22 milyar TL'lik yatırımla yıllık ortalama 175 bin adetlik üretim kapasitesine ulaşacak tesiste, 2032 yılına kadar toplamda 1 milyon aracın bantlardan indirilmesi planlanıyor.
TEDARİKÇİLERİN TAMAMI SEÇİLDİ
Dünyadaki 10 küresel şirketle iş birliği yapma konusunda gizlilik anlaşması yapılırken, TOGG'un ilk araç için tedarikçi seçimlerinin yüzde 100'ü tamamlandı. Bunların yüzde 75'i Türkiye'den, yüzde 25'i ise Avrupa ve Asya'dan farklı şirketlerden oluşuyor.
MARKALAŞMA ADIMLARI ATILDI
TOGG'un marka çalışmaları da planlanan bir halde sorun çıkmadan başarılı bir şekilde sürdü. Söz konusu yerli otomobil TOGG CEO'su Karakaş, açıklamlarda bulunarak Türkiye ile farklı ülkelerdeki pazarlarında farklı ve çeşitli isim alternatiflerini ölçtüklerini, Türkiye'nin Otomobili'nin yoluna TOGG markası ile devam edeceğini dile getirdi. AB ve Çin'in ardından yerli otomobil TOGG tasarımları, 18 Ağustos'ta Japon Patent Ofisi de (JPO) TOGG'un C-SUV ve Sedan tasarımlarını TOGG adına tescil etti. TOGG, geliştirmekte olduğu elektrikli araç ürün gamı içindeki en temel bileşenlerden biri olan batarya modülü ve paketinin Türkiye'de üretilmesi için dünyanın önde gelen Li-Ion batarya üreticilerinden Farasis'i iş ortağı olarak seçti. 20 Ekim'de, Bilişim Vadisi'nde TOGG Yönetim Kurulu üyelerinin de katılımıyla kapsamlı niyet mektubu imzalandı. TOGG, Avrupa'ya ilk adımını Almanya'dan attı. TOGG, Almanya'nın 12 inovasyon merkezinden biri olan Stuttgart'taki de:hub'da tamamına sahip olduğu, TOGG Europe GmbH adıyla şirket kurmak için başvurusunu yaptı. TOGG'un Avrupa'ya açılan ilk kapısı olacak TOGG Europe GmbH'ın en temel faaliyetlerinden biri de kullanıcı araştırmaları olacak. TOGG'un teknolojilerinin inceleneceği, test edilip deneyimleneceği Kullanıcı Laboratuvarı da (User Lab) geçen günlerde Bilişim Vadisi'nde faaliyete geçti.
TERSİNE GÖÇLE" ÖNEMLİ İSİMLERİ BÜNYESİNE KATTI
Bu zaman sürecinde, TOGG kadrosunu dünyaca tanınan isimlerle de gücüne güç katmasına sebep oldu. Yerli otomobil TOGG, otomotiv endüstrisinin öncü isimlerinden olan, Amerika, Avrupa ve Asya kıtasında pek çok projenin yöneticiliğini gerçekleştirmiş Sergio Rocha'yı Operasyonlardan Sorumlu Üst Düzey Yönetici (COO) olarak bünyesine katmaya karar verdi.
TOGG'un tasarım çalışmalarına başından beri danışman olarak destek veren Volkswagen ve Mercedes-Benz'in eski baş tasarımcısı Murat Günak da 1 Nisan tarihinden sonra şirkette ‘tasarım lideri" olarak tam zamanlı görev yapmaya başladı. Ayrıca, Talin Yıldız, TOGG Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı (CMO) olarak Fransa'dan Türkiye'ye geri dönüş yaptı. Buna bağlı olarak "tersine göçle" TOGG'a katılan kişi sayısı 23'e yükseldi.
30 DAKİKANIN ALTINDA HIZLI ŞARJ İLE YÜZDE 80 DOLULUĞA ULAŞACAK
Verilen bilgiye göre, segmentinin en uzun aks mesafesine sahip doğuştan elektrikli otomobil, tasarımının yanı sıra teknik özellikleriyle de öne çıkıyor.
Buna göre, Türkiye'nin Otomobili, 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile "300 " ve "500 " kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak otomobil, merkeze sürekli bağlı olacak ve güncellemeleri uzaktan 4G/5G bağlantısıyla alabilecek.
GEMLİK TESİSİNDE SÜREN İNŞAAT ÇALIŞMALARI CANLI İZLENEBİLİYOR
Gelişmiş batarya yönetim ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olan otomobil, 200 beygir güç ile 7,6 saniye, 400 beygir güç ile de 4,8 saniye altında 0-100 km/s hız yapabilecek. Euro NCAP 5 yıldız seviyesine uyumlu, platforma entegre edilmiş batarya ile yüksek çarpışma dayanımı ve yüzde 30 daha fazla burulma direncine sahip olacak. Araç menziline yüzde 20'ye kadar fayda veren geri kazanımlı frenleme de otomobilin önemli özelliklerinden biri olarak öne çıkıyor.
TOGG'un ‘bir fabrikadan daha fazlası’ olarak söylediği Gemlik tesisinde devam eden inşaat çalışmaları, TOGG'un resmi internet sitesi olan "togg.com.tr"deki "TOGG TV" sekmesinden canlı olarak izlenebilecek. Buna bağlı olarak yerli otomobil TOGG sevdalıları buradan gelişmeleri daha iyi takip edebilecek.