Türkiye’den Çin’e açık uyarı: Sadece ithalat olmaz gelip yatırım yapsınlar

OSD Başkanı Cengiz Eroldu, Çin tarafından üretilen elektrikli otomobil firmaları için getirilen 7 bölge ve 20 servis zorunluluğunun benzinli araçlar için de geçerli olması gerektiğini söyledi. İşte detaylar…

15.01.2024-09:44 - (Son Güncelleme: 15.01.2024-17:44)

Türkiye’de otomotiv sektörü, hem satış hem de üretim anlamında geçen yılı rekorla kapatsa da iç ve dış pazarda Çin malı otomobillerle mücadele etmeye devam ediyor. Dünyada olduğu gibi Türkiye pazarında da etkinliğini gösteren Çinli otomobil markalarına karşı yarışına devam eden Türkiye, AB ülkelerine en çok otomotiv ihracatı yapan ülke olma unvanını yıllar sonra Çin’e kaptırdı.

Çinli otomobil markaları, 2021 yılında ürettikleri araçların sadece %7.7'sini ihraç ederken, bu oranı 2023'te %16'ya çıkardı. Aynı eğilim iç pazarda da gözlemlenirken iki yıl kadar önce Türkiye pazarına giren Çinli markalar, geçtiğimiz yıl satışlarını 59 bin 97 adede yükselterek, ülkemizde satılan her 100 otomobilden 6'sını Çinli markalar oluşturdu.

Rekabete karşı veya hazırlıksız değiliz

Akşam’da yer alan habere göre; otomotiv sektöründeki iç ve dış pazarlarda yaşanan bu gelişmenin rekabet ortamına zarar verdiğini belirten Otomotiv Sanayi Derneği Başkanı Cengiz Eroldu, "OSD olarak rekabete karşı da değiliz hazırlıksız da değiliz. Sonuçta bu Çin rekabeti kaçınılmaz bir şey. Rekabet yalnız Türkiye topraklarında olmuyor. Büyük oranda yaptığımız ürünleri Avrupa'ya ihraç ediyorsak, Avrupa'da da Çinli markalar var. Zaten Avrupa'da rekabetin içindeyiz. Ancak ülke olarak Çin'den 2023'ün 11 ayında 41.7 milyon dolarlık ithalata karşılık 3 milyar dolarlık ihracatımız var. Sadece otomotiv olarak baktığımızdaysa Çin'den 2.2 milyar dolarlık otomobil ve yedek parça satın aldık. Sadece 21 milyon dolarlık parça ihraç ettik. Dış ticaret açığımız 2.2 milyar dolara ulaştı" ifadelerine yer verdi.

Otomobil üretim

Sürdürülebilir bir durum değil

Eroldu, "Türkiye'nin Çin ile olan ticaret açığı 2019'da 16 milyar dolarken şu anda 2023'ün 11 ayında 38 milyara gelmiş. Bu demek ki yılı da 42-43 milyar dolarlık bir dış ticaret açığı ile kapatacağız. Bu sürdürülebilir bir şey değil" ifadelerini kullanırken aynı zamanda geçen yılın son çeyreğindeki Çin üretimi elektrikli araçlara getirilen 7 bölgede 20 servis ve çağrı merkezi kurma zorunluluğunun içten yanmalı araçlara getirilmesi gerektiğine de vurgu yaptı ve devamında sözlerini şu cümlelerle sürdürdü:

"2023'ün ilk 11 ayında Çin'den yüzde 78'i içten yanmalı, yüzde 20'si elektrikli, yüzde 1'i plug-in hibrit, yüzde 2'si hibrit araç ithal ettik. Son dönemde Sanayi Bakanlığı bu işin elektrikli tarafına müdahale etti. Fakat burada da içten yanmalının ne kadar büyük olduğunu ve büyümeye devam ettiğini görüyoruz"

2024’de hedef yükseltildi

Otomotiv Sanayi Derneği'nin (OSD) açıkladığı son verilere göre, 2023 yılında Türkiye'deki toplam otomobil üretimi bir önceki yıla göre yüzde 9 artarak 1 milyon 468 bin 393 adede ulaştı. Traktör üretimi de dahil edildiğinde toplam üretim miktarı 1 milyon 525 bin 963 adede çıktı. İhracat rakamları incelendiğinde, toplam ihracat 1 milyon 18 bin 247 adet olarak kaydedilirken, otomobil ihracatı ise 663 bin 90 adet seviyesinde gerçekleşti. Otomotiv sektörünün kilogram başına ihracat fiyatı 2023 yılında 11.2 dolara yükselirken, bir önceki yıl bu rakam 10.2 dolardı. İç pazar satışları ise yüzde 55'lik bir artışla 1 milyon 283 bin 952 adetten kapandı. 2024 iç pazar satışları öngörüsü, sektörde yüzde 30-35'lik bir düşüşle 800-850 bin adet olarak açıklandı. Üretimde ise OSD'nin tahminlerine göre, 2024'te toplam üretim yüzde 3-6 artışla 1 milyon 510 bin ile 1 milyon 560 bin adede yükselmesi beklenirken, ihracatın da yüzde 5-10 artışla 1 milyon 120 bin adede ulaşması hedefleniyor.

YORUM YAZ..

En Çok Okunanlar

Modal