TİM’in (Türkiye İhracatçılar Meclisi) yayımladığı verilere göre, Türkiye’nin ihracatı Şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25,4'lük artışla 20 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Söz konusu değerler, tüm zamanların en yüksek şubat ayı ihracatına işaret ediyor.
Bu yılın ocak-şubat döneminde ihracat, geçen yılın aynı zamanıyla kıyaslandığında yüzde 21,4 artarak 37,6 milyar dolara çıktı. Yıllıklandırılmış ihracat değeri ise 231,9 milyar dolar olarak ölçüldü.
Geçen yılın Şubat ayında 1 milyar 511 milyon dolarlık ihracat yapan hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, bu yılın Şubat ayında yüzde 22,2 artışla 1 milyar 846 milyon dolarlık ihracat yaptığını açıkladı.
Hem Ocak'ta hem Şubat'ta rekor
Ocak ayında geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 5,5 artışla 1 milyar 596 milyon dolar ihracat gerçekleştirerek tüm zamanların Ocak ayı rekorunu aşan sektör, Şubat ayındaki ihracat performansıyla da tüm zamanların en yüksek şubat ayı ihracat rakamına ulaştı. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, bu yılın Ocak-Şubat döneminde de yüzde 13,8 yükselişle 3 milyar 441 milyon dolarlık ihracat ortaya koydu.
Sektörün geçen ay gerçekleştirdiği ihracatın 1 milyar 281 milyon dolarlık bölümünün İstanbul'dan yapıldığı açıklanırken, İstanbul'u, 160 milyon 846 bin dolarla Bursa ve 133 milyon 387 bin dolarla İzmir seyretti.
En fazla dış satım Almanya'ya
Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe geçen ay en fazla ihracat 332 milyon dolarla Almanya’ya yapıldı. Almanya'yı takip eden ülkeler, 216 milyon dolarla İspanya ve 167 milyon dolarla Birleşik Krallık oldu.
Sektörde geçtiğimiz ay en fazla ihracatın yapıldığı ülke gruplarına bakıldığında ise, 1 milyar 153 milyon dolarla Avrupa Birliği ülkeleri birinci, 219 milyon dolarla diğer Avrupa ülkeleri ikinci, 146 milyon dolarla Orta Doğu ülkeleri üçüncü sırada konumlandı.
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin açıkladığı verilere göre, Şubat ayında 179 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştiren hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, aynı zaman diliminde ülkenin toplam ihracatından yüzde 9,2 pay aldı.
23 milyar dolar ihracat hedefi
Konuya ilişkin değerlendirmede bulunan İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, hazır giyim ve konfeksiyon sektörü olarak 2022’ye en az 23 milyar dolar ihracat hedefi ile başladıklarını hatırlatarak, ilk iki ayda beklentileri doğrultusunda başarılı bir performans ortaya koyduklarını ifade etti.
Gültepe, "Aylık ölçekte baktığımızda tüm zamanların şubat rekorunu kırdık. Ocak-şubat dönemindeki ihracatımız ise yüzde 13,8 artış ile 3,4 milyar dolara ulaştı. İHKİB’in öncülüğünde İstanbul’da ilk kez düzenlediğimiz IFCO Hazır Giyim ve Moda Fuarı’nda 10 binden fazla yabancı alıcıyı ağırladık. Katılımcı firmalarımız Rusya ve Ukrayna’dan gelen alıcılardan önemli miktarlarda sipariş kabul ettiler. Yine İHKİB’in öncülüğünde Kiev’de ve Moskova’da katıldığımız fuarlardan da yüklü miktarda sipariş alarak döndük. Ancak Rusya’nın Ukrayna’ya müdahalesinden sonra bambaşka bir durumla karşı karşıya kaldık." şeklinde konuştu.
Rusya ve Ukrayna'nın hazır giyim sektörü için çok önemli iki ülke olduğunun altını çizen Mustafa Gültepe, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Geçen yıl Rusya’ya 286 milyon dolar, Ukrayna’ya 173 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Yolcu beraberindeki eşya ile birlikte baktığımızda iki ülkeye toplam hazır giyim ve konfeksiyon ihracatımız 1 milyar dolara yaklaşıyor. Ayrıca hazır giyim markalarımızın iki ülkede 1000'in üzerinde mağazası ve satış noktası bulunuyor. Laleli, Merter ve Osmanbey piyasası neredeyse bu iki ülkeye yaptıkları ticaretle ayakta duruyor. Savaş nedeniyle Ukrayna tamamen kapandı, siparişler iptal edildi. Rusya’dan da sipariş iptalleri geliyor. Ayrıca, Polonya, Romanya, Moldova gibi sıcak çatışmaya yakın coğrafyadaki ülkelerde de bir yavaşlama gözlemliyoruz. Dolayısıyla savaşın mart ve sonraki aylardaki ihracatımıza olumsuz bir yansıması olacak. Eğer savaş ortamı çok fazla uzamazsa hasarı yıl içinde onarabileceğimize ve 23 milyar dolarlık ihracat hedefimizi yakalayabileceğimize inanıyorum."