Temel Kotil müjdeyi duyurdu, Türkiye'nin savaş uçağının motoru yerli olacak!

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, Milli Muharip Uçağın (MMU) yaklaşık olarak tüm parçalarının tasarımının sona erdiğini, uçağı yerli motorla teslim etmeyi amaçladıklarını ifade etti.

26.03.2022-17:34 - (Son Güncelleme: 26.03.2022-17:34) Temel Kotil müjdeyi duyurdu, Türkiye'nin savaş uçağının motoru yerli olacak!

Kotil; savunma, havacılık ve uzay sektöründe çalışmalar yürüten firmalar bazında hazırlanan Yöneticilik Gelişim Programı'nda (SAHA MBA) kritik açıklamalar yaptı.

Kotil bir savaş uçağının ortalama 50-100 milyon dolara satıldığının altını çizerek; "Milli Muharip Uçağın neredeyse bütün parçalarının tasarımı bitti." ifadelerini kullandı. Yaklaşık olarak bin 300 mühendisin çalıştığını aktaran Kotil, MMU için yerde ve havada yer alacak yazılımlar için de 25 milyon satır kod yazılacağını açıkladı.

Temel Kotil müjdeyi duyurdu, Türkiye'nin savaş uçağının motoru yerli olacak!

2023'te hangardan çıkıyor

Geçmişte çok uzun yıllar süren çalışmaların günümüzde teknoloji sayesinde çok daha az vakit aldığını belirten Kotil, "Artık yapmak istiyorsanız yaparsınız. 18 Mart 2023'te MMU'yu hangardan çıkarıyoruz, Hürjet'i, Atak-2'yi uçuruyoruz." ifadelerini kullandı.

Motor yapımında en büyük güçlüğün sıcak bölge ve türbin kısmında yaşandığını söyleyen Kotil, 10 yıl içerisinde seramik türbin kanatlarının yapılacağını ve bu alanda çalışan herkes için yeni fırsatların mümkün olacağını belirtti.

Kotil, "Bu, tribün kanadı üretiminde devrim yapacak. Bugünkü yüksek performanslı motorları yakalamak mümkün olacak. Gelecek 10 yıl motorda çok orijinal şeylere gebe." dedi.

Önemli olan yerli üretim

Temel Kotil müjdeyi duyurdu, Türkiye'nin savaş uçağının motoru yerli olacak!

Bir savaş uçağının milli olabilmesi için hassas noktaların motorunun yerli üretilmesinin önemli olduğunun altını çizen Temel Kotil, şu değerlendirmelerde bulundu:

"Uçağın milli olması için motorunu yapmak zorundayız. TEI'nin turboşaft motoru bize Türkiye'nin tek kristal dökebildiğini gösterdi. Motor yapmanın en zor kısmı türbin kısmı. Türbin kısmında da tek kristal gerekiyor. Tek kristal olunca mukavemetler yüksek oluyor. Yüksek sıcaklıkta termal verim artıyor, güç artıyor. Türkiye tek kristalini döktü ve turboşaft motorda kullanıyor. TUSAŞ'ın hissedarı olduğu TRMotor motor tasarımı için çalışıyor. Savunma Sanayii Başkanlığının MMU motoru için yürüttüğü bir ihale süreci var. Şu anda bilgi istiyor, biz de hazırlıyoruz. TEI ve TRMotor bu konuda çalışıyorlar. Bir motor yapmak 10 yıl sürer. 2028 ve sonrasında teslim edeceğimiz uçakta yerli motor olacak. Bunun yurt dışı ayağı da var. Rolls Royce, Türkiye'de bunu yapma konusunda niyetini birçok defa belli etmişti. Bu, bir devlet kararı. Devlet karar verirse bu motoru TEI, TR Motor, Kale yapsın veya üçü bir araya gelsin, bunu yapabiliriz. Çünkü motorun alt kırılımlarında tasarım ve üretim problemimiz yok. 2030'lara kadar kendi başımıza Türkiye olarak bunu aşarız ama yurt dışında başka iş birliklerimiz de var. Seramiğe dönülürse de motor teknolojilerinde devrim olur."

YORUM YAZ..
Modal