Teleferik kazasında çok sayıda ihmalkârlık var!

Antalya’nın Konyaltı ilçesinde yaşanan teleferik kazasında bilirkişi heyetinin ön raporu ortaya çıktı. Buna göre, teleferiğin 156 parçanın değişmesi gerektiği fakat bunlardan sadece 19 parçanın değiştirildiği tespit edildi. İşte ayrıntılar…

15.04.2024-10:23 - (Son Güncelleme: 15.04.2024-18:09) Teleferik kazasında çok sayıda ihmalkârlık var!

Konyaaltı ilçesinde 1 kişinin hayatını kaybettiği, 7 kişinin de yaralandığı, onlarca kişinin kurtarıldığı teleferik kazasına ilişkin bilirkişi heyeti ön raporu hazırlandı. Raporda ciddi ihmalkârlığın olduğu ortaya çıktı.

Teleferikler sınırlı sayıda bakıma alınmış!

Haber7’den ulaşılan bilgilere göre bilirkişi heyeti ön raporu ortaya çıktı. Bakımlar esnasında 156 kalem parçanın değişmesinin gerektiği ancak Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan ANET A.Ş’nin sadece 19 parçayı değiştirmek ile yetindiği tespit edildi. Raporda AK Parti’den CHP’ye geçen Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin toplamda 2 haftalık sürede sınırlı bakım yapılarak tesisi işletmeye alındığı ortaya çıktı. Ayrıca dikkat çeken diğer nokta ise raporda heyet, değiştirilmesi teklif edilen taşıyıcı makaraların değişiminin iptal edildiği ve ertelendiğini tespit etti.

Sorumlular konuşmadılar mı?

Antalya'daki teleferik kazası neden meydana geldi?

Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı’nın başlattığı soruşturmada ön rapor hazırlandı ve Antalya İl Özel İdaresi’nin himayesindeki teleferik tesisin 2016 yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi yönetimine geçtiği ifade edildi. Teleferik kazasının sorumlularından görülen CHP'li Mesut Kocagöz’ün bir açıklama yapmadığı dikkat çekti. Kocagöz, CHP’li Muhittin Böcek’in kazanmasının ardından ANET A.Ş’nin başına getirilmişti. Kocagöz, 5 yıldır ANET A.Ş Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüttüğü belirtiliyor.

Teleferiğe yapılan ihmalkârlıklar!

Raporda mekanik açıdan şu değerlendirmelere yer verdi: ‘‘Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 12 Nisan saat 17.20 sularında 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu, sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların koptuğu tespit edilmiştir. Kopma sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır.’’

Cıvataların kopması nedeniyle teleferik düştü!

Antalya'daki teleferik kazası neden meydana geldi?

Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda bir bozulma görülmediği belirtilen raporda, devrilmiş direğin yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle bozulduğu olduğu, halatın makaranın içerisine girdiğinin (sıyırdığı) tespit edildiği belirtildi. Olaya sebep olan faktörlerin iki grupta halinde incelemeye alındığını aktaran raporda, devrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatların makara içerisine sıkışması ile kesici anahtarın (switch) görevini yapamaması sonucu halatın çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin alttan ikinci katındaki flanşların cıvatalarının kopması ile birlikte direğin devrildiği kaydedildi.

Ön raporda ortaya çıkan sonuçlar!

Cıvataların yükü taşıyamadığı için direklerin devrildiği belirtilen raporda, devrilmiş olan direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın sıkıntı oluşturduğu dolayısıyla halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu vurgulandığı raporda, şu ifadeler yer aldı: ‘‘2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formlarının günlük tutulduğu 2024 yılına ait ocak, şubat ve mart aylarına ait iş emri form belgelerinde yapılan işlemler görülmüştür. Ancak direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığı tespit edildi. Tesiste bulunan dokuz adet teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formlarının bulunmadığı görülmüştür.’’

2017’de onay verilmiş!

19 Nisan 2017’de Makine Mühendisleri Odası Bursa Şubesi tarafından İnsan Taşımak için tasarlanan Halatlı Taşıma Tesisi İşletme Teknik Ruhsatı Kontrol Raporu verildiği ifadesi raporda dikkat çekilirken dosya incelemesinde uygunluk ruhsatı verildiğine dair ibarede yer verildi.

Kabineler neden havada asılı kaldı?

Antalya'daki teleferik kazası neden meydana geldi?

Teleferik sisteminde her direğinde halat taşıyıcı makaralarında meydana gelebilecek lastik hasarlarında tüm sistemin enerjisi kesip frenleyen tertibatı sağlayan koruma elemanı 2 adet emniyet switch'inin bulunduğu belirtilen raporda, ‘‘Olay anında emniyet sviçlerinin (switch) bağlı olduğu direk üzerinde bulunan panoya gelen kumanda kablosunun direğin ilgili kısmının yerinden kurtularak devrilmesi ile koptuğu ve hareket enerjisini sağlayan devreleri kestiği, bu nedenle kabin taşıyıcı halat ile birlikte kabinlerin asılı kalmış oldukları görüldü’’ şeklinde bilgilendirmelere yer verildi.

Başsavcılığın ortaya koyduğu raporun detayları!

Antalya'daki teleferik kazası neden meydana geldi?

Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı'nın yürüttüğü soruşturmaya yönelik hazırlanan ön raporda, Antalya İl Özel İdaresi'nin uhdesindeki teleferik tesisin 2016 yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi yönetimine geçtiği belirtildi. Mekanik açıdan değerlendirmeye yer verilen raporda, şunlar kaydedildi: ‘‘Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 12 Nisan saat 17.20 sularında 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu, sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların koptuğu tespit edilmiştir. Kopma sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır. 5 nolu direğin toplam 7 flanştan ve toplam 10 parça boru direkten oluştuğu, alttan üçayakla yükseldiği, üstteki yedinci flanşta üçayağın birleşerek tek sütun olarak devam ettiği tespit edilen raporda, flanş bağlantılarını oluşturan cıvataların yerlere saçıldığı ve deforme olduklarının tespit edildiği, cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı olduğunun anlaşıldığı tespit edilmiştir.’’

Bakım personelinde de sıkıntılar var!

Son olarak bilirkişi raporunda, ‘‘Risk değerlendirmesi içerisinde yer alan mesleki yeterlilik belgesine ithafen işletmeye belgelerin teslim edilmesi istenmesine karşılık dosya içerisinde bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığı görülmüştür’’ ifadelerine yer verildi.

YORUM YAZ..
Modal