Savunma Sanayi Başkanlığı tarafından sınır güvenliğinin sağlanması kapsamında milli imkanlarla üretilen, yer altı ve üzerindeki hareketleri algılayıcı sistem ile sisli havada dahi görüş imkanı veren kameralar, Hatay'ın Suriye sınırının belirli kısmında aktif hale getirilmişti.
Yasa dışı geçişleri önlemek amacıyla 2,5 metrelik beton blok örme işlemlerinde sona yaklaşılan Suriye sınırında milli teknolojik sistemlerle de önemli adımlar atıldı.
Tamamına yakını milli imkanlarla üretilen çeşitli hareket algılayıcı sistemler, kara radarı, sismik tarayıcı ve geliştirilmiş kameralar, Afrin ve İdlib'e sınırı olan Hatay'ın Suriye sınırında test edildi.
Sınırın tamamına kurulması planlanan milli ve son teknoloji güvenlik sistemleri, test çalışmalarının ardından Hatay'ın Suriye sınırının bir bölümünde geçtiğimiz aylarda devreye sokulmuştu. Yer altına döşenen akustik algılayıcılar, sınır ihlali, olası tünel kazım faaliyetleri ile araç ve insan hareketlerini tespit ediyor.
Cismin yerini nokta atışı belirleyen sistem, bölgedeki en yakın kamerayı o noktaya odaklayan akıllı bir sisteme sahip bulunuyor. Karakoldaki komuta merkezini de uyaran algılayıcılar, sınır hattında toprak altı veya üzerindeki her türlü hareketliliği tespit ederek önlem alınmasını sağlıyor.
Yeni hazırlanan gözetleme sistemi üzerindeki teknik ve donanımsal araçlar şu şekilde sıralanıyor:
Şahingözü E/O Sensörü, ACAR Kara Gözetleme Radarı, SARP UKSS, SWIR Göz-SW, SEDA Keskin Nişancı Tespit Sistemi, SERÇE-1 İHA.
Bu araçları kısaca tanımak gerekirse şöyle açıklayabiliriz:
Şahingözü E/O Sensörü sisteminde bulunan yüksek performanslı termal kamera sayesinde, sistem, kullanıcısına gündüz, gece ve olumsuz hava koşullarında görüş imkanı sağlamaktadır.
ACAR-K Gözetleme Radarı ASELSAN tarafından geliştirilmiş, gece ve gündüz her türlü hava koşullarında karada hareket eden hedefleri tespit, takip ve sınıflandırma görevlerini yerine getiren, askeri standartlara uygun bir gözetleme radarıdır.
ASELSAN SARP Uzaktan Komutalı Stabilize Silah Sistemi (SARP UKSS), taktik kara araçlarında ve sabit tesislerde hava ve kara tehditlerine ve asimetrik tehditlere karşı kullanılmaktadır.
ASELSAN GÖZ-SW, sis, pus gibi kötü hava koşulları ile toz, duman, yangın ve kamuflaj gibi zorlu muharebe sahası koşullarında sağladığı üst düzey çevresel farkındalık ile kullanıcının görevini güvenle ve doğru bir şekilde yerine getirmesinde en büyük yardımcısı olacaktır.
SEDA Keskin Nişancı Tespit Sistemi, her türlü hava koşulunda, gece/gündüz, mobil/sabit birliklere yönelik olarak gerçekleşebilecek süpersonik özellikteki silahlı saldırılara karşı atıcı yeri tespit ihtiyacını karşılamak üzere üç farklı konfigürasyonda (Sabit Tesis, Araç Üzeri ve Tek-Er Giyilebilir) ASELSAN tarafından geliştirilmiş bir sistemdir.
SERÇE-1 İHA, başta keşif, gözetleme ve istihbarat görevleri olmak üzere, yol trafik bilgisi ve sınır güvenliği gibi görev ihtiyaçlarına göre farklı faydalı yük ile donatılabilen, tam otonom görev yapabilen bir insansız uçan sistemdir. Yüksek faydalı yük kapasitesi ile zor koşullarda görev yapacak şekilde geliştirilmiş olan SERÇE-1, standart tümleşik kamerası ile gündüz ve gece görev yapabilmektedir.
Yeni proje kapsamında duvarların üstüne belirle aralıklarla çeşitli kameralar ve sensörler konuluyor. Duvar boyunca 10 metrelik alanda etkili olan yer altına MİDAS projesi çerçevesinde fiber kablolar yerleştirildi. Sınır güvenliği kapsamında 135 kilometrelik hatta 16 karakolda sistem kurulumu yapımı devam ediyor.
MİDAS Projesi ile toprak altına gömülü kablo kullanılarak sınır hattı boyunca oluşabilecek sınır ihlallerinin (yürüme, kazma, araç geçiş) tespiti, teşhisi ve bu bilgilerin Güvenlik Yönetim Merkezi ile paylaşılması amacıyla kullanılıyor.
Böylece yeni inşa edilen duvarların sadece yapı olarak koruma sağlanması hedeflenmiyor aynı zamanda inşa edilen duvarların akılcılaştırılması da sağlanarak araç ya da insan ayrımının yapılabilmesi amaçlanıyor.
Diğer taraftan akıllı kameraların hareketi algılama özelliğine sahip olması sayesinde herhangi bir hareket algılandığında kameralar o yöne dönüyor ve operatöre anında bilgi aktarılabiliyor.
Proje kapsamında; 7/24 sınır hattının izlenmesi, kontrolü ve verilerin kayıt edilmesine yönelik sensör sistemlerinin kurulumu, entegrasyonu ve ilgili altyapılar hazırlanıyor. Projede kullanılacak tüm sensörler, ASELSAN Güvenlik Yönetim Yazılımı ile kontrol edilecek.
Karakollara ise karadan gözetleme sistemi olan Şahingözü, kara gözetleme radarı ACAR, Sarp uzaktan komutalı silah sistemi konulacak. Şahingözü, sınır hattında tespit edilen hedefin mesafesini ve koordinatlarını hesaplamak amacıyla kullanılıyor.
ASELSAN ACAR-K Kara Gözetleme Radarı, METEKSAN RETİNAR Çevre Gözetleme Radarı’nın kullanım amacı sınır hattında gece ve gündüz şartlarında, karada hareket eden veya alçaktan uçan hava hedeflerinin tespiti, sınıflandırması ve takibini yapacak. SWIR Kamera Sistemi ile ise sisli, dumanlı hava koşullarında daha iyi görüntü alınmasını sağlanacak.
ASELSAN tarafından inşa edilen ve tamamlanmak üzere olan görüntüleme sistemi bu ay sonu itibariyle devreye girecek.
Uygulamaya girecek yeni projelerden biri 500 metre yukarıdan 8 kilometrelik alanı havadan gözetleyecek uçak balon projesi yer alıyor. DORUK173B adını taşıyan balon'un testlerinin de başarıyla tamamlandığını belirtelim. DORUK'un kurulacak sınır güvenlik sistemine çok büyük katkı vereceği hedefleniyor.
Son Dakika Teknoloji Haberleri için aşağı kaydırınız.