Ak Parti ile Milliyetçi Hareket Partisi milletvekillerinin ortak imzasını taşıyan Spor Kulüpleri ile Spor Federasyonları Kanunu teklifi, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda kabul edildi ve yasalaştı. İşte o maddeler..
Çok fazla sayıda yeniden düzenleme yapıldı
Kanun ile spor kulüpleri, spor anonim şirketleri ile spor federasyonlarının kuruluşları, organları, üst kuruluş oluşturmaları, gelir ile giderleri, bütçe ile harcama esasları, görev, yetki ile sorumlukları, denetimleri ve bunlara yapılacak olan her türlü yardımın şekil ile şartları da düzenlendi.
'' Spor kulüplerinin kuruluş ile tüzel kişiliğinin kazanılması'', '' spor anonim şirketi vasfının kazanılması ile kaybedilmesi '', '' mali hükümler '', '' kulüplere tahsis edilen taşınmazların ve sağlanan desteklerin amacı dışında kullanılması durumunda verilecek olan cezai işlemler '' hakkındaki hükümlerin saklı kalması şartı ile, bu yasa kapsamında yer alan düzenlemeler, kuruluş kanununa sahip olan spor federasyonları ile ilgili olarak uygulamaya konulmayacaktır.
Milli Savunma Bakanlığı kadro ile kuruluşunda yer alan askeri spor kulüpleri, kanuna göre tescil edilerek spor faaliyetlerine katılım sağlayabilecektir fakat kanunun spor faaliyetlerine katılımını düzenleyen hükümler dışında yer alan diğer tüm hükümler bu kulüpler hakkında uygulamaya konulmayacaktır.
Spor kulüpleri, spor faaliyetlerine katılmak için gerçek ya da tüzel en az 7 kişi tarafından kurulacaktır. Spor kulübü kurmak için kuruluş bildirimi, tüzük ile gereken diğer tüm belgeler ile beraber Gençlik ve Spor Bakanlığına başvuru yapılacaktır.
Spor kulüplerinin herhangi bir spor dalında yapılan faaliyetlere katılabilmesi, bu spor dalının bağlı bulunduğu spor federasyonunca tescil edilmesine bağlı olacaktır. İlgili spor dalı tescilleri, spor federasyonlarınca da ayrıca ilgili bakanlığa bildirilecektir. Tescilin yapılması, başvuru şekli ile gereken belgelere dair usul ile esaslar, ilgili spor federasyonunun talimatları doğrultusunda düzenlenecektir. Milli Savunma Bakanlığı kadro ile kuruluşunda yer alan askeri spor kulüpleri hakkında da bu maddenin dışında yer alan diğer hükümler uygulamaya konulmayacaktır.
Kulüp üyeliğini sona erdiren cezai işlemler nelerdir?
- Kasten işlenmiş olan bir suçtan ötürü 1 sene ya da daha fazla süre ile hapis cezasına ya da affa uğramış olsa dahi devletin güvenliğine karşı işlenmiş olunan suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı işlenmiş olunan suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, nefret ve ayrımcılık, cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlar, fuhuş, uyuşturucu ya da uyarıcı madde imal ile ticareti, uyuşturucu ile uyarıcı madde kullanımını kolaylaştırma, kullanmak amacı ile uyuşturucu ya da uyarıcı madde satın almak, kabul etmek ya da bulundurmak ya da uyuşturucu ya da uyarıcı madde kullanmak, şike ya da teşvik primi, kanuna aykırı olarak spor müsabakalarına dayalı olarak bahis ile oyunlarını oynatmak, oynatılmasına yer ile imkan sağlamak, reklamını yapmak ya da para nakline aracılık etmek ya da kanunun spor kulüpleri ile spor anonim şirketlerinin bütçe ile harcama ilkeleri hakkında ki ilgili maddesine muhalefet etmek suçlarından dolayı mahkum olan kişilerin spor kulübü, spor anonim şirketi statüsündeki bağlı ortaklığı ile iştiraklerindeki yönetim, denetim, disiplin ile ihtiyari diğer kurul üyelikleri, haklarındaki mahkeme ya da diğer kurul kararının kesinleştiği tarih itibari ile kendiliğinden sonlanacaktır. Yasaklanmış olan hakların kişilere geri iade edilmesi kararında ise ceza mahkumiyetine ilişkin alınan hükümler uygulamaya konulmayacaktır.
- Tahkim kurulları, bakanlık disiplin kurulları, spor federasyonlarının ceza ya da disiplin kurulları ya da spor federasyonlarının bağlı oldukları uluslararası kuruluşlarca son 5 sene içerisinde bir kerede 1 sene ya da toplam 2 sene hak mahrumiyeti cezasına çarptırılanların spor kulüpleri, spor anonim şirketi statüsündeki bağlı ortaklıkları ile iştiraklerindeki yönetim, denetim, disiplin ile diğer kurul üyelikleri, haklarındaki kurul kararının kesinleştiği tarih itibari ile kendiliğinden sonlanacaktır.
Spor kulübüne üyelik işlemleri nasıl olacak?
- Kanun ile herhangi bir spor kulübüne üye olmak için özel şartlar aranmayacak ve kişinin fiil ehliyetine sahip olması yeterli olacaktır. Üyelik başvuru işlemleri yazılı bir şekilde gerçekleştirilecek ve kulüp yönetim kurulu tarafından 30 gün içerisinde karar verilecektir. Sonuç ise başvuru yapan kişiye yazılı bir şekilde bildirilecektir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaç için tutulacak olan deftere yazılacaktır.
- Üyelik için ilgili mevzuat ya da tüzükte aranan şartları daha sonrasında kaybeden kişilerin üyelikleri de kendiliğinden sona erecektir. Üyelik başvurusu, tüzükte gösterilmekte olan nedenler haricinde yalnızca haklı bir sebep olduğunda reddedilecektir.
Birleşme ile mal varlığının devri işlemleri
- Spor kulüpleri en az genel kurul üyelerinin 4 / 3 'nün katılım sağlayacağı genel kurul toplantısında, toplantıya katılan kişilerin en az salt çoğunluğunun vereceği oylar ile alınacak olan kararla aynı ilde olan başka bir spor kulübü ile birleşebilecekler.
- Birleşme; spor kulüpleri siciline tescil ile geçerlilik kazanacak ve devrolan spor kulübünün tescil esnasında tüm aktif ile pasifi de kendiliğinden devralan spor kulübüne geçecektir. Bu birleşme ile birlikte devrolunan spor kulübünün üyeleri de kendiliğinden devralan spor kulübüne üye olacaklar, devrolunan spor kulübü tasfiye edilmeden sonlanacak ve spor kulüpleri sicil kaydından da silinecektir.
- Spor kulüplerinin birleşmeleri Gençlik ve Spor Bakanlığının iznine tabi olacaktır.
Spor kulüplerinin faaliyetlerinin yasaklanması işlemleri
- Spor kulüpleri, yapılan ilk genel kurul toplantısında kanunda öngörülen süre zarfında yapılmaması ve zorunlu olan organları oluşturmaması, tüzük gereğince yönetim kurulunun oluşturulmasının imkansız hale gelmesi, olağan genel kurul toplantısının 2 kere üst üste yapılmaması halinde kendiliğinden sonlanacaktır.
- Yukarıda sayılan bu hallerden en az 1 tanesi gerçekleşirse eğer, bakanlık ile spor kulübünün herhangi bir üyesi spor kulübünün sonlandığının tespitini ilgili mahkemeden talep edebilecektir.
- Genel kurul, her zaman spor kulübünün feshedilmesi kararını verme yetkisine sahip olacaktır.
Kamu yararı için çalışan spor kulüpleri hakkında
- Kamu yararı için çalışan spor kulüpleri, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile ilgili spor federasyonunun görüşü alınarak, bakanın teklifi ile Cumhurbaşkanı kararı sonucunda belirlenecektir.
- Kamu yararı için çalışan spor kulüpleri, kamu yararı için çalışan derneklere sağlanmakta olan haklardan da yararlanma imkanına sahip olacaktır.
Denetim usulü
- Spor kulüpleri, spor anonim şirketleri ile üst kuruluşların, ilgili mevzuat, tüzük ile esas sözleşmelerinde gösterilen amaçlar kapsamında faaliyette olup olmadıklarını, defterleri ile kayıtlarını mevzuata uygun bir şekilde tutup tutmadıkları başta olmak üzere, idari ile mali her türlü işlem ile faaliyetleri Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından gerçekleştirilecektir. Gençlik ve Spor Bakanlığı spor kulüpleri için öngörülmekte olan dış denetimi bağımsız bir dış denetim kuruluşuna da yaptırma hakkına sahiptir.
- Spor kulüpleri, Dernekler Kanunun 'nun ilgili maddesinin uygulanması halinde İçişleri Bakanlığı tarafından ya da mülki idare amirince de denetlenebilecektir.
- Denetimler esnasında görevli memurlar tarafından istenebilecek her türlü bilgi, belge ile kayıtların, spor kulübü ile spor anonim şirketi yetkililerince verilmesi zorunludur.
Anonim şirketi vasfının geri kazanılması durumu
- Kanun ile spor kulüpleri dernek statüsünden çıkarılarak anonim şirket olarak tescil edilmelerinin önü açılmaktadır. Türk Ticaret Kanunu esaslarınca kurulan ve tüzel kişiliği olan anonim şirketler, Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından tescil edildikten sonra spor anonim şirketi vasfına sahip olabileceklerdir.
- Şirketlerin tescil başvuruları ise ilgili bakanlıkça 30 gün içinde karara bağlanacaktır.
- Spor kulüpleri, belli bir spor dalı ile ilgili olarak aktif ve pasif olan tüm varlıklarını bir bütün halinde, bir spor anonim şirketine sermaye olarak ortaya koyabilme ya da devretme hakkına sahip olacaktır.
- Bir spor kulübü ile bağlantısı olan spor anonim şirketlerinin hak ettikleri paylarının nama yazılı olması zorunlu hale gelmiştir.
Gelir ile giderler
- Yasa ile birlikte spor kulüpleri ile spor şirketlerinin gelir kaynakları şu şekilde sıralanmaktadır;
* '' Üye aidatları, sponsorluk gelirleri, yapılan sporcu transfer işlemlerinden elde edilen ücretler, sporcu yetiştirme tazminatları, sporcu eğitim, kurs ile benzeri olan ücretler, faaliyetlere katılım bedelleri, müsabakalardan elde edilen hasılatlar, yayın gelirleri, sahibi ya da ortağı olduğu şirketler ile işletmelerden kazanılan paralar, toplantı ile benzer olan faaliyetlere dair elde edilen gelirler, reklam kazançları, kira gelirleri, spor müsabakalarına dayalı olarak yapılan bahis ile şans oyunlarından kazanılan isim hakkı gelirleri, yapılan tüm bağış ile yardımlar, spor dışı faaliyetlere ait olan kazançlar, finansman gelirleri, öz sermaye katkıları ve diğer benzer nitelikte olan gelirler. ''
Spor kulüplerinin bütçe ile harcama limitleri konusu
- Kanuna göre, spor kulüpleri ile spor anonim şirketleri tarafından yapılacak olan temliklere çeşitli sayıda kısıtlamalar ile nitelikli genel kurul kararı şartları getirilip uzun vadeli ve sağlıklı olmayan borçlanmanın önüne geçilecektir. Bu doğrultuda da spor kulüpleri ile spor anonim şirketleri, genel kurulun kararı olmadan bir önceki hesap döneminde elde edilen brüt gelirinin en fazla % 25 oranını temlik etme hakkını elde edecektir. Nitelikli genel kurul kararı ile yönetim kurulunun görev süresi ile sınırlı olacak koşulu ile de herhangi bir temlik sınırlaması olmayacaktır.
Bütün borçlanmaların önüne geçilecektir
- Yasa ile birlikte spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri, önceki sene elde ettikleri brüt kazançlarının en fazla % 10 oranında borçlanabileceklerdir. Bu oran üzerinde yapılacak olan tüm borçlanma işlemleri genel kurulun nitelikli çoğunluk sayısı ile alacağı karar ile kabul edilecek ve ek bütçe ile yapılabilecektir.
- Spor kulüpleri ile spor anonim şirketleri, yönetim kurulu üyelerine ve bunların eşleri ile üçüncü dereceye kadar olan hısımlarına, çalışanlarına, % 5 ve üzeri oranda pay sahibi olan kişilere ve yönetim kurulu üyelerinin % 5 ve daha fazla oranda pay sahibi oldukları şirketlere hiçbir şekilde hak ile alacaklarını devredemeyecekler.
- Spor kulüpleri ile spor anonim şirketleri tarafından yapılacak olan 7.000 TL üzerindeki ödeme ile tahsilat işlemleri, bankalar ile finansal kuruluşlar ya da Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığı ile gerçekleştirilecektir.
Spor kulübü yöneticileri edilen zarardan sorumlu olacaklar
- Spor kulübü ile spor anonim şirketi başkan ile yönetim kurulu üyesi olan kişiler ve yöneticiler; mevzuat, tüzük ile esas sözleşmeden doğan tüm yükümlülüklerini kasıt ya da ihmal sonucu ihmal ettikleri halinde kulüp, şirket, pay sahipleri ile alacaklı olan kişilere karşı vermiş oldukları tüm zararlardan da müteselsilen sorumludurlar.
- Bakanlık ile spor federasyonları; altyapı ile sporun gelişimine dair tüm konularda spor kulüplerine, spor anonim şirketlerine ve üst kuruluşlara yardım edebileceklerdir.
- Gençlik ve Spor Bakanlığı ile spor federasyonları, okul spor kulüplerine spora dair tüm faaliyetlerde bulunmak kaydı ile ayni, nakdi ya da teknik eleman görevlendirilmesi şeklinde her türlü yardımı yapabilecektir.
- Profesyonel olan sporcunun statüsü ve hak ile yükümlülükleri de , faaliyette olduğu spor dalının bağlı bulunduğu spor federasyonunca belirlenecektir.
- Spor kulüpleri ile spor anonim şirketleri, profesyonel olarak kabul edilen ve izin verilen tüm spor dallarında faaliyette olmak için kendilerine profesyonel şube açabilme hakkına sahip olacaklardır.
Genel kurulda kulüplerin delege sayısı konusu
- Kanun ile, spor federasyonları, spor dalına ait olan tüm faaliyetleri yürütmek için kanun ile ya da Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile kurulacak ve kanun ya da kararnamenin Resmi Gazete 'de yayımlanması halinde tüzel kişilik kazanacaktır. Spor federasyonlarının merkez yerleri ise Ankara olacaktır. Yeni kurulmuş olan spor federasyonlarının kuruluş ana statüleri Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından hazırlanacaktır.
- Genel kurul delege sayısı, olimpik ile paralimpik spor dallarında 150 kişiden az 300 kişiden fazla, diğer spor dallarında da 100 kişiden az 200 kişiden fazla olmayacaktır.
Federasyonların malları ile tahsis konusu
- Spor federasyonları malları devlet malı hükmünde olacak ve hiçbir şekilde haczedilmeyecektir. Spor federasyonu mallarının haczedilmesine dair talepler ise icra müdürlüğü tarafından reddedilecektir.
- Gençlik ve Spor Bakanlığı, spor federasyonlarına ayni ile nakdi yardımda bulanabilecek ve spor federasyonlarının ihtiyaç duydukları sicile kayıtlı olan malları satın alabileceklerdir. Satın alımı yapılan sicile kayıtlı olan mallar spor federasyonlarına tahsis edilecektir.
- Federasyon faaliyetlerinde görevli olan kişiler, görevleri ile ilgili olarak işlemiş oldukları suçlar yüzünden kamu görevlisi olarak sayılacaklardır.
Federasyon borçlanma işlemleri
- Spor federasyonları; mali yükümlülüklerini verilen süre içerisinde yerine getirmek için gereken özeni gösterecek, denk bütçe tesis edecek, giderlerini elde ettikleri gelirleri oranlarında gerçekleştirerek bir idari ile mali yapı oluşturacaklardır.
- Spor federasyonları, önceki sene elde etmiş oldukları gelirlerinin % 10 oranını aşacak şekilde bir borçlanma yapmayacaklardır.
- Yönetim kurulu, Gençlik ve Spor Bakanlığından izin almadan görev süresini aşacak biçimde spor federasyonunun herhangi bir borç altına sokacak bir işlem yapmayacaktır.