Otomotiv dünyasında çip krizi giderek büyüyor. Pandeminin etkilerinden dolayı dünyada üretim durma noktasına gelmişken, Türkiye'de de durum farklı görünmüyor.
TRT Haber'den Sertaç Aksan'ın haberine göre, Trilyon dolarlık hacmi bulunan otomativ sektöründe pandemi etkisinden dolayı yarı iletken çip tedarik sorunu başladı. Türkiye'nin de aralarında bulunduğu birçok ülkedeki fabrikalarda üretim ya durma noktasına geldi ya da tamamen durdu.
SORUNUN SEBEBİ NEDİR?
Sertaç Aksan, haberde teknoloji yazarı Erdi Özüağ'ın görüşlerine yer verdi. Özüağ'ın bildirdiğine göre, bu kriz yalnızca otomotiv sektörünü ilgilendirmiyor. Çip krizi, bilgisayardan ekran kartına, telefondan oyun konsoluna kadar çok geniş bir etki alanına sahip.
Krizin ana nedeni olarak pandemiyi gösteren Erdi Özüağ, pandemi etkisiyle beraber eve kapanmanın tüketici elektroniği ihtiyacında ciddi bir patlama yaşattığını belirtiyor.
İşin otomotiv tarafında ise pandemi nedeniyle satışların düşeceği ve hastalığın yoğun olduğu dönemde fabrikaların kapalı kalması nedeniyle çip üretiminde siparişin kısılması bir başka neden olarak göze çarpıyor. Özüağ, “Ancak otomotiv sektöründe hızlı bir geri dönüş yaşandı. Böyle olunca bu kez yeterli çip üretimi için arzulanan üretim kapasitesine ulaşılamadı. Çünkü otomotivde işler durunca çip fabrikaları çoktan başka alanlar için üretime başlamıştı” diyor.
Türkiye’de Renault ve TOFAŞ’ın ‘üretime ara verme’ kararının ardından çiplerin kullanım alanları hakkında otomobillerin farklı özellik ve gelişmişlik seviyesine sahip çok sayıda çip kullandığını belirten Özüağ, “Marka ve modele göre sayı değişmekle birlikte genel olarak ECU dediğimiz motorun kontrol merkezi, infotainment dediğimiz aracın içerisindeki ekranları ve bilgi-eğlence sistemlerini yöneten işlem platformu ve eğer sahipse aracın sahip olduğu otonom sürüş özelliklerini yönetecek yüksek performanslı platform gibi yerlerde çipler kullanılıyor” dedi.
Çip krizinin neredeyse tüm markaları ve bu alanda faaliyet gösteren tüm fabrikaları etkilediğini anlatan Özüağ “Şu an bu krizden etkilenmeyen otomobil üreticisi yok gibi… Tedarik edilemeyen çip hepsi için aynı değil." dedi
Bir diğer konunun da çip üreticilerinin kâr yapmayı istemesi olduğunu söyleyen Teknoloji yazarı, "Bugün bilgisayar ya da akıllı telefon için çip üretmek otomobil için üretmekten daha kârlı bir hale geldi. Bu nedenle de herkes sektörün en büyük tedarikçisi durumundaki Tayvan’a yöneldi. Tayvan da başka sorunlarla boğuşuyor; ülke son 56 yılın en kurak dönemini yaşıyor… İşler öyle bir noktaya geldi ki; Almanya kendisi için öncelikli olan çip konusunda Tayvan'dan yardım isterken, pek çok ülkeye göre aşı erişimi daha geç olan Tayvan'ın da Almanya’dan ‘aşı önceliği alma’ konusunu gündemine aldı.”
ÇİP KRİZİ FİYATLARI NASIL ETKİLER?
Yeni bir çip fabrikası kurmak için hem milyarlarca dolar hem de uzun bir zaman gerektiğini söyleyen Erdi Özüağ Türkiye ve özellikle yerli/milli otomobil TOGG ile ilgili, “Sektörle ilgili analiz ve beklentiler, normalleşmenin yılın ikinci yarısından hatta belki yıl sonundan önce olmayacağını tahmin ediyor. Söz konusu bir kapasite sorunu olduğu için elbette aşılacaktır, herkes bundan emin. Tüm bu yaşananların araç fiyatlarına etkisine dair bir spekülasyona girmek doğru olmaz. Ancak maliyetlerin arttığı bir dönemden geçtiğimizi unutmamak gerekir." açıklamasında bulundu.