Okul öncesi, zorunlu eğitime başlamamış olan çocukları kapsamaktadır. Yaş aralıkları ise 3 yaş ile 6 yaş arasında olan çocuklardır.
Okul öncesi dönem, çocukta meydana gelen uyum sorunları hayatın ilk 6 senesini kapsamaktadır ve çocuğun hem bedensel hem zihinsel, hem duygusal hem de toplumsal gelişiminin hızlı olduğu, karakter ile kişilik yapısının şekil almaya başladığı ve temel alışkanlıklarının da çocuğa kazandırıldığı dönem olarak adlandırılmaktadır.
11 ile 12 yaş, hacme göre sıralayabilme yaşlarıdır.
Genç yetişkinlik dönemi, fiziksel performansın en üst seviyeye ulaştığı ve fiziksel performansın düşmeye başladığı bir dönemdir. 30 'lu yaşlarda insan vücudunun kaslarında ve niteliğinde zayıflama belirtileri baş gösterir.
Bu dönem Havighurst 'e göre 18 yaş ile 35 yaş arasıdır ve Neugarten ile Moo - re 'a göre de 20 yaş ile 30 yaş arasıdır. Erikson 'a göre ise 20 yaş ile 40 yaş arasıdır ve Bühler 'e göre de 22 yaş ile 45 yaş arasıdır. Bu kuramcılara göre erken ya da genç yetişkinlik dönemi olarak adlandırılan ilk yetişkinlik dönemi, Levinson 'a göre de 22 yaş ile 40 yaş aralığını kapsamaktadır.
Okul öncesi eğitim, çocuğun doğduğu andan itibaren temel eğitimine başladığı gne dek geçen 0 ila 6 yaş arası dönemi kapsar ve çocukların ileriki yaşamlarında çok daha önemli bir yere sahip olan fiziksel, zihinsel, sosyal ile duygusal ve dil gelişimlerinin önemli ölçüde tamamlandığı, gelişim ile eğitim süreci olarak adlandırılmaktadır.
Öncelikle çocukların ilköğretime geçişleri kolaylaşmaktadır. Okul öncesi dönemde çocuğa verilen eğitim, çocuğun ilkokula geçiş sürecini çok daha kolaylaştırmaktadır. Eğitim sürecinde psiko - motor gelişimini destekleyen faaliyetler ile birlikte çocuğun okulda hem okuma hem de yazma öğrenme süreci de epey bir kolaylaşmaktadır.
Öncelikle çocukların beden, zihin ile duygu gelişmelerini, iyi alışkanlıklar edinmelerini sağlar. Aynı zamanda çocukları ilkokul sürecini hazır hale getirir. Şartları el vermeyen çevre ile ailelerden gelen çocuklar için de ortak olan bir yetişme ortamı yaratmaktadır. Çocukların Türkçeyi hem doğru hem de güzel konuşmalarını sağlar.
Çocukların pek çok gelişim evresi bulunmaktadır. Bunlar ise şu şekilde sıralanabilir:
- Bebeklik dönemi 0 - 2 yaş arası
- İlk çocukluk yani oyun dönemi 3 - 6 yaş arası
- İkinci çocukluk yani ilkokul dönemi 7 - 11 yaş arası
- Ergenlik dönemi 12 - 18 yaş arası
- Çocuklar kendilerine ait olan eşyaları toplarlar.
- Kendi tuvalet ihtiyaçlarını bir kişinin yardımı ile karşılarlar.
- Bir kişinin yardımı ile giyinirler.
- Bağcıksız ve düğmesiz olan kıyafetleri başkasının yardımına ihtiyaç duymadan çıkarırlar.
- Giysilerin ön ve arka kısmını bilirler.
- Saçlarını birinin yardımı ile tararlar.
- Dişlerini birinin yardımı ile fırçalarlar.
Bu evrede çocuklar çevrelerine uyum sağlarlar. Kendilerini kolayca ifade edebilirler ve problemleri çözme yetisini de geliştirirler. Soyut düşünme becerisi ise tam gelişmediğinden dolayı birtakım kavramların anlamlarını bilemezler. Olayları kendi bakış açılarına göre değerlendirebilirler.
36 - 48 ay olan çocuklar 20 / 20 yaşında olmaktadır.
3 yaşından itibaren -mış gibi oynanan oyunların sıklaşmaya başladığı görülür ve bu artış 6 - 7 yaşlarına kadar devam eder. Okul öncesi eğitim ortamlarında ise -mış gibi yapılan oyunların desteklenmesi için en uygun eğitim ortamlarından biri haline getirilir.