Menüde İndirim Var! Satışlar Düşünce U Dönüşü!

Son dönemde restoranlar, satışlarında yaşanan yüzde 20-30 oranındaki kayıpları telafi etmek amacıyla menü fiyatlarında indirime gitmeye başladı. Hem yerli hem de yabancı müşteriler tarafından pahalı bulunan menüler, sektörde ciddi bir düşüşe neden oldu.

09.07.2024-15:17 - (Son Güncelleme: 09.07.2024-15:17) Menüde İndirim Var! Satışlar Düşünce U Dönüşü!

Son bir yılda yüzde 120 oranında artan menü fiyatları, restoranların müşteri kaybına yol açtı. Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği’nin (TÜRES) Genel Başkanı Ramazan Bingöl, artan fiyatlar sonrası talebin yüzde 20-30 aralığında gerilediğini belirtti. Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmecileri (TURYİD) Derneği Başkanı Kaya Demirer ise bu oranın segmente göre değişmekle birlikte yüzde 45-50'ye ulaştığını ifade etti.

Yüzde 10 İndirim Çağrısı

Hürriyet'ten Gamze Bal'ın haberine göre, artan maliyetlerle karşı karşıya kalan ve azalan müşteri sayısıyla satışları düşen restoranlardan bazıları, menü fiyatlarında indirime gitmeye karar verdi. TÜRES Genel Başkanı Ramazan Bingöl, dün itibarıyla menüdeki bazı ürünlerde yüzde 10 indirime gittiklerini duyurdu. Bingöl, sektör geneline de bu indirime uymaları yönünde çağrı yaptı.

Ancak, bu indirimi uygulayan TÜRES’e üye restoranların tüm menüde değil, sadece belirli ürünlerde indirim yaptığı görülüyor. Bazı restoranlar menüdeki 10 üründe, bazıları ise 15-20 üründe indirime gitti. İndirim yapılan ürünler arasında kahvaltılıklar, pide, lahmacun ve bazı kebap çeşitleri bulunuyor.

Maliyetler Artmaya Devam Ediyor

Restoranların karşı karşıya kaldığı artan maliyetler, sektörün üzerinde büyük bir yük oluşturuyor. Bu durum, indirimin sınırlı kalmasına ve sadece belirli ürünlerde uygulanmasına neden oluyor. Ramazan Bingöl, maliyetlerin artmaya devam ettiğini vurgulayarak, sektörün sürdürülebilir bir şekilde faaliyet göstermesi için daha geniş kapsamlı çözümlerin gerekli olduğunu belirtti.

Sektördeki Beklentiler

Restoran sahipleri, indirimin müşteri sayısında bir artışa neden olmasını umuyor. Ancak, sektör temsilcileri, uzun vadede fiyat dengesizliklerinin çözülmesi ve maliyetlerin düşürülmesi gerektiğine dikkat çekiyor. Aksi takdirde, geçici indirimler müşteri memnuniyetini artırmakta yetersiz kalabilir.


Ticaret Bakanı'nın Ricası

Bingöl, menü fiyatlarında indirim yapılmasının Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ın ricası üzerine geliştiğini anlattı. “Türkiye, dünyanın en pahalı yeme içme yerlerinden biri oldu. ‘Restoranlara gidilmez, çok pahalı’ algısı da oluştu. Bunu kırmak için Ticaret Bakanı Ömer Bolat ile uzun bir toplantı yaptık” diyen Bingöl, "Bakan bey bu algıyı kırmak için indirim yapmamız yönünde bir ricada bulundu. Piyasa rahatlasın diye ‘TÜRES olarak başlatın, tüm sektöre yayılsın’ dedi. Biz de bunu haklı gördük. Dün itibarıyla başladık. Bu uygulamanın bütün sektöre yayılacağını düşünüyorum. Ben de kendi restoranımda indirime 15 ürünle başladım" ifadelerine yer verdi.

Akşam Yemeğinde 100 TL İndirim

Bingöl’ün verdiği bilgiye göre, orta segmente hitap eden bir restoranda akşam yemeği menü fiyatları, lokasyona göre değişmekle birlikte kişi başı neredeyse 1000 liraya ulaşmış durumda. 1000 liralık menüye yüzde 10 indirim yapılması da vatandaşa 100 liralık indirim yapılması anlamına geliyor. İstanbul’daki lüks restoranlarda akşam yemeği yemenin kişi başı fiyatının 10 bin TL’ye kadar çıktığını söyleyen Bingöl, "30 bin noktadan bilgi alıyorum, fiyatlar böyle. İnsanlar artık restoranlara, lokantalara gitmekten imtina ediyor. Bu da ülke ekonomisini ve sosyalleşmeyi bozuyor" dedi.

TURYİD: Gerçekçi Değil

TURYİD Başkanı Kaya Demirer, bazı restoranların menüde indirime gitmesine yönelik düşüncelerini şu sözlerle paylaştı: “TÜRES’in çağrı yapacağını duydum ama bize bir talep gelmedi. Girdilerin sürekli arttığı bir ekonomik düzende satış fiyatına indirim yapılması bana biraz romantik geliyor, gerçekçi gelmiyor.” Demirer, yeni siparişlerin hangi maliyetten geleceğini bilmediklerini belirterek, "Üyelerimize bunun cevabını veremeden 'fiyatları indirin' diyemeyiz" dedi.

Demirer, sorunun kökten çözümü için şu öneride bulundu: “Yüzde 10 indirim çağrısında çok, işin perakende tarafını ticaret ve hatta tarım bakanlığı ile ele alsak; tarladan ve denizden gelen ürünün bize gelene kadarki yolculuğunda fiyatları dizginlesek, biz de 'belli bir dönem zam yapmayacağız' mottosuyla yola çıkabilsek daha etkili olur.”

Turistler Bile Şikayetçi

Geçen yıl restoranlara olan talebin yaklaşık yüzde 50’sini oluşturan yabancı turist payının, bu yıl menü fiyatlarının geldiği seviye sonrası azaldığı belirtiliyor. TÜRES Başkanı Ramazan Bingöl, "Turistler de menü fiyatlarını pahalı bulmaya başladı. Bir yere kadar pahalılık tamam ama ABD’li ve Arap turistler de pahalı bulmaya başlayınca iş değişti. Dolayısıyla bu fiyatların sürdürülebilir bir tarafı kalmadı" dedi.

Bingöl, toplam talep içinde yabancıların payının bu yıl geçen yıla kıyasla yüzde 20 gerilediği; Arap turistlerin talebindeki düşüşün ise yüzde 40’a ulaştığı bilgisini verdi.

Müşteri Kaybı Derinleşti: 'Yabancıyı da Alt Segmente Kaçırdık' Endişesi

TURYİD Başkanı Kaya Demirer, "Yabancı talebi fena değil ama bu yıl için daha iyi bir beklenti içindeydik. Onlar da mı farklı yerlere, alt segmente yöneldi gibi bir endişemiz var" diye konuştu. Demirer, "Misafir kayıpları çok üst boyutlarda. Geçen sene aynı döneme göre içeri giren kişi sayısında yüzde 30-35, bazı segmentlerde yüzde 45-50’lere varan azalma var. Bu çok net 'biz bu fiyatları karşılayamıyoruz' mesajı var. Her segment bir alt segmente kaptırıyor müşterisini" değerlendirmesinde bulundu.

Ceren Pekşen
cerenpeksen@haber365.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal