Bu yıl coronavirüs sürecine denk gelen Anneler Günü'nde en çok talep gören sektörlerden biri de kuyumcular oldu. Salgın sebebiyle fiziksel mağazalarının çoğunu kapatan kuyumcular, işlerini internetten düzenliyor.
Dünya ve Türkiye'de süren salgın tedbirleri çerçevesinde çoğu iş yeri geçici olarak faaliyetlerine ara verirken, bunlardan birisi de kuyum ve mücevher sektörü oldu.
Mağazalarının çoğunluğunu kapatan sektör, Anneler Günü sebebiyle gelen tüketici taleplerine bu yıl çoğunlukla online alışverişle cevap verdi. Sektör temsilcileri Anneler Günü kapsamında dahil ettikleri talepten memnun olsa da, mağazalarını açacakları günü iple çekiyor.
Süreçle ilgili bilgi aktaran İstanbul Kuyumcular Odası Başkanı Mustafa Atayık, Yılbaşı, Sevgililer Günü ve Anneler Günü benzeri duygu yoğunluklarının zirveye ulaştığı özel zamanların, kuyumculuk sektörü için oldukça önemli olduğunu belirtti.
Senelik cironun % 25'ini bu özel günlerin olduğu haftalarda gerçekleştirdiklerine dikkat çeken Atayık, şu ifadeleri kullandı:
"10 Mayıs'ta insanlık hayatında her zaman müstesna bir yere sahip olan kıymetli annelerimizin bir kez daha hatırlandığı, el üstünde tutulduğu bir zaman dilimi olarak Anneler Günü'nü kutlayacağız. Ancak, bu yıl pandemi süreci nedeniyle buruk bir süreçten geçiyoruz. Hem annelerimizin büyük bir kısmı virüs tehdidi nedeniyle yaklaşık 45 gündür karantina altında. Risk grubunda oldukları için sokağa çıkma yasağı var.
Bir süredir sevdiklerinden ve doğadan uzak kalan annelerimizi bugünün anlam ve önemini anlatan bir altın, bir kolye, küpe, elmas gerdanlık, incili küpe, bir yüzük veya mücevher taşlarıyla bezenmiş bir bileklik alarak sevindiriyor. Kuyumcularımız, hem salgın süreci, hem de Mart-İstanbul Mücevher Fuarı'nın 2021 yılına ertelenmesi nedeniyle şu anda çok önemli bir stoka sahip. Her bütçe, çeşit ve zevke hitap eden model ve koleksiyonlarıyla sağlık tedbirlerini en üst düzeyde alarak açık olan mağazalarımızla hem fiziki olarak, hem de internet üzerinden yapılacak siparişlerle hizmet veriyor."
Coronavirüs salgınıyla alakalı hem Türkiye'den hem de yurt dışından pozitif haberlerin geldiğine işaret eden Atayık, baharla beraber piyasalarda genel anlamda bir iyimserliğin hakim olduğunu belirtti.
Atayık, normalleşme süreci adımlarıyla beraber pozitif etkilerin tüketime de yansımasını beklediklerine dikkat çekerek, şu bilgileri aktardı:
"Özellikle bu süreçte salgın dolayısıyla siparişlerin online mağazalara kaymasını bekliyoruz. Piyasadan aldığımız izlenimler de bu tespitlerimizi doğruluyor. Kuyumculukta kredi kartında 8 taksit imkanı sunulması özellikle hayatın tüm renklerinin eve sığdığı bugünlerde önemli bir alternatif sunacağına inanıyoruz.
Anneler Günü'nde kredi kart satışları ve e-ticaretin bu yıl yüzde 15-20 artmasını bekliyoruz. Annelerimize takı hediye ederek pandemi nedeniyle oluşan mesafeyi kısaltarak onlara olan derin sevgimizi en şık ve en zarif şekilde ifade edebiliriz."
Atayık, artan altın fiyatlarının, alışverişin önünde bir engel gibi durmasına rağmen, sektörün zengin ve alternatifli ürünleriyle her bütçeye uygun ürün yelpazesine sahip olduğunu belirtti.
Tüketici seçimlerinde artık kendi istediğine değil de, e ticarete yer alan ürünlere doğru bir yönelme var.
Mücevher İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Kamar, bugüne dek Anneler Günü'nde en fazla ciro yapan sektörlerin 2019 senesine kadar mücevher sektörü olduğunu söyledi.
Bu yıl salgın sebebiyle sektörün % 90-95'inin kapalı olduğunu hatırlatan Kamar, şu açıklamalarda bulundu:
"Ancak bazı sokak mağazaları çalışıyor, onlarda haftada bir ya da iki gün çalışıyor. Bugünleri böyle geçiriyoruz. Mağazalardaki satışlar normal zamana göre yüzde 90-95 düştü. Ancak özellikle online satışı olan mücevher şirketlerinin satışları yüzde 100 ile yüzde 500 arasında değişen oranlarla artmış.
Fakat bu rakamlar 'çok iyi'lik söylemler değil çünkü mücevher sektöründe e-ticaret çok büyük rakamlar tutmuyor. Büyük mağaza zincirleri, e ticarette bir ya da iki mağazası kadar ciro yapabiliyor. Sepet ortalamasına bakarsak da bu sene 2 bin TL civarındaki ürünler alınıyor. Bu sene ağırlıklı olarak satılan ürünlerde özellikle bagetli ürünler öne çıkıyor. Anneler onun dışında hediye edilen ürünlerin başında kolyeler geliyor."
Kamar, tüketici tarafından bu yıl alınan ürünlerin de kendi seçtiklerinden çok firmaların sosyal medyada öne çıkardığı ürünlerden oluştuğunu ifade ederek, "Tüketici tercihlerinde artık kendi istediğine değil, e ticarete koyulan ürünlere doğru bir kayış var. " diye konuştu.