Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Nasıldı?

Klasik dönem mimaride gösterişin ön planda olduğu kendini göstermektedir. Bu noktada modern zamandan bakılınca acaba neden bu derece gösterişli ve büyük yapıları inşa etmişler soruları akla gelebilir. İmparatorluğun gücünün halk kapsamında yansımasının olması için bu gösteriş bir semboldür.

22.07.2020-14:41 - (Son Güncelleme: 22.07.2020-14:36) Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Nasıldı?

 

Klasik dönem Osmanlı mimarisi nasıldı; klasik dönem denildiği zaman akla gelen isimlerin başında kesinlikle Mimar Sinan geliyor. Bu ekolün Osmanlının iz bıraktığı coğrafyalarda adeta bir sembol olduğu da görülmektedir. Özellikle İstanbul bağlında inceleme yapıldığı zaman İstanbul’un her semtinde küçük de olsa bir dokunuşunun olduğunu fark edebilirisiniz.

Mimar Sinan imzasını taşıyan en önemli yapıların başında kesinlikle Süleymaniye Cami gelmektedir. İstanbul’a en hakim tepelerden birine inşa edilmiş olan bu camiin gösterişli olduğu kadar nahif ve nitelikli olduğu da kendini göstermektedir. İç tasarımından avlusuna kadar her detayı ile özenle ilgilenilmiştir. Bu noktada Kanuni Sultan Süleyman ve eşi Hürrem Sultan’ın türbeleri de Süleymaniye Camiin bahçesinde bulunmaktadır.

Sivil Yapılar Var Mı?

Klasik dönem Osmanlı mimarisinde sivil yapıları görmeniz mümkün değildir. Bu dönemin en temel unsurları devlet eli ile inşa edilmiş olan yapılar olarak kendini göstermektedir. Sivil yapılar denildiği zaman köşkler ve yalıların ilerleyen aşamalarda büyük önem arz edecekleri görülüyor. Bu alanda daha serbest bir üslubun kendini gösterdiği de fark edilmektedir. Devlet eli ile yapılan kurumsal yapılarda ise daha standart bir yapı vardır.

Klasik Mimaride Cami Yapıları

Klasik dönem Osmanlı mimarisi nasıldı konu başlığı altında camii yapımı ile alakalı dikkat çeken detaylardan bazıları;

  • Klasik mimaride camii yapıları şehrin etkin yapısının en net şekilde hissedildiği noktalardandır.
  • Hem gösterişli hem de oldukça şık ve zarif bir duruşları vardır.
  • En önemli unsurların başında şehrin en görkemli, alanlarına inşa edilmeleri gelmektedir. Bu hem otoritenin simgesi hem de İslam’ın yansıması olarak kendini göstermektedir.
  • Klasik mimaride özellikle fil ayakları olarak adlandırılan destek yapıları ve yarım kubbe tipi kendini göstermektedir.
  • Klasik mimaride çini kullanımının da olmazsa olmaz parça olduğu fark ediliyor.
  • Mavi rengin asil duruşu ve iç rahatlatan yapısı asilliğin simgesi olmuştur.
  • Zarafeti ve ince işçiliği ile camileri süslemeye ve çeşmelerde yer almaya devam etmektedir.

Mimarinin en temel sembollerinden biri olan camilerin sadece bir ibadet alanı gibi düşünülmemesi gerekiyor. Bu noktalar şehrin kalbinin attığı noktalardır. Ticaret de bu mekan çerçevesinde gelişir eğitim de. Camilerin tamamlayıcı yapıları olarak külliyeler de kendini göstermektedir. Külliyeler ile beraber halkın birçok ihtiyacı karşılanır.

YORUM YAZ..

En Çok Okunanlar

Modal