Kıyamet Suresi Okunuşu ve Anlamı Nedir?

Kuran-ı Kerim’in 75. Suresi olan Kıyamet Suresi adını kıyamet zamanından alıyor. Öldükten sonra dirilmeyi anlatan sure kırk ayetten oluşuyor. Peki, Türkçe ve Arapça okunuşu ne, meali, fazileti ve tefsiri nedir?

24.01.2022-14:11 - (Son Güncelleme: 24.01.2022-14:11) Kıyamet Suresi Okunuşu ve Anlamı Nedir?

Kıyamet Suresi Mekke döneminde indirilmiştir. İsmini ilk ayetindeki “el-kıyame” ifadesinden alıyor. Sure, kıyamet günü ana konusu altında öldükten sonra dirilme, ölüm anında insanın durumu, kafirlerin öldükten sonra neler göreceği gibi konulara yer veriyor. İşte okunuşu ve meali…

OKUNUŞU

Bismillahirrahmanirrahim

1. Lâ uksimu bi yevmil kıyâmeti.

2. Ve lâ uksimu bin nefsil levvâmeti.

3. E yahsebul insânu ellen necmea ızâmehu.

4. Belâ kâdirîne alâ en nusevviye benânehu.

5. Bel yurîdul insânu li yefcure emâmehu.

6. Yes'elu eyyâne yevmul kıyâmeti.

7. Fe izâ berikal basar(basaru).

8. Ve hasefel kamer(kameru).

9. Ve cumiaş şemsu vel kamer(kameru).

10. Yekûlul insânu yevme izin eynel meferr(meferru).

11. Kellâ lâ vezer(vezere).

12. İlâ rabbike yevme izinil mustekarr(mustekarru).

13. Yunebbeul insânu yevme izin bimâ kaddeme ve ahhar(ahhara).

14. Belil insânu alâ nefsihî basîratun.

15. Ve lev elkâ meâzîrahu.

16. Lâ tuharrik bihî lisâneke li ta'cele bihî.

17. İnne aleynâ cem'ahu ve kur'ânehu.

18. Fe izâ kara'nâhu fettebi' kur'ânehu.

19. Summe inne aleynâ beyânehu.

20. Kellâ bel tuhıbbûnel âcilete.

21. Ve tezerûnel âhirate.

22. Vucûhun yevme izin nâdıratun.

23. İlâ rabbihâ nâziratun.

24. Ve vucûhun yevme izin bâsiratun.

25. Tezunnu en yuf'ale bihâ fâkıratun.

26. Kellâ izâ belegatit terâkıye.

27. Ve kîle men râk(râkın).

28. Ve zanne ennehul firâk(firâku).

29. Velteffetis sâku bis sâk(sâkı).

30. İlâ rabbike yevme izinil mesâk(mesâku).

31. Fe lâ saddeka ve lâ sallâ.

32. Ve lâkin kezzebe ve tevellâ.

33. Summe zehebe ilâ ehlihî yetemettâ.

34. Evlâ leke fe evlâ.

35. Summe evlâ leke fe evlâ.

36. E yahsebul insânu en yutrake sudâ(sudân).

37. E lem yeku nutfeten min menîyin yumnâ.

38. Summe kâne alakaten fe halaka fe sevvâ.

39. Fe ceale minhuz zevceyniz zekera vel unsâ.

40. E leyse zâlike bi kâdirin alâ en yuhyiyel mevtâ.

MEALİ

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla...

1. Hayır, kalkış (kıyamet) gününe and ederim.

2. Ve yine hayır; kendini kınayıp duran nefse de and ederim.

3. İnsan, onun kemiklerini Bizim kesin olarak biraraya getirmeyeceğimizi mi sanıyor?

4. Evet; onun parmak uçlarını dahi derleyip-(yeniden) düzene koymaya güç yetirenleriz.

5. Ancak insan, önündeki (sonsuz geleceği)ni de 'fücurla sürdürmek ister.'

6. "Kıyamet günü ne zamanmış" diye sorar.

7. Ama göz 'kamaşıp da kaydığı,'

8. Ay karardığı,

9. Güneş ve ay birleştirildiği zaman;

10. İnsan o gün: "Kaçış nereye?" der.

11. Hayır, sığınacak herhangi bir yer yok.

12. O gün, 'sonunda varılıp karar kılınacak yer (müstakar)' yalnızca Rabbinin katıdır.

13. İnsana o gün, önceden takdim ettikleri ve erteledikleri şeylerle haber verilir.

14. Hayır; insan, kendi nefsine karşı bir basirettir.

15. Kendi mazeretlerini ortaya atsa bile.

16. Onu (Kur'an'ı, kavrayıp belletmek için) aceleye kapılıp dilini onunla hareket ettirip-durma.

17. Şüphesiz, onu (kalbinde) toplamak ve onu (sana) okutmak Bize ait (bir iş)tir.

18. Şu halde, Biz onu okuduğumuz zaman, sen de onun okunuşunu izle.

19. Sonra muhakkak onu açıklamak Bize ait (bir iş)tir.

20. Hayır; siz çarçabuk geçmekte olanı (dünyayı) seviyorsunuz.

21. Ve ahireti terk edip-bırakıyorsunuz.

22. O gün yüzler ışıl ışıl parlar.

23. Rablerine bakıp-durur.

24. O gün, öyle yüzler vardır ki kararmış-ekşimiştir.

25. Kendisine, beli büken işlerin yapılacağını anlamaktadır.

26. Hayır; can, köprücük kemiğine gelip dayandığı zaman,

27. "Son müdahaleyi yapacak kim" denir.

28. Artık gerçekten, kendisi de bir ayrılık olduğunu anlamıştır.

29. (Ölüm korkusundan) Ayaklar birbirine dolaştığında;

30. O gün sevk, yalnızca Rabbinedir.

31. Fakat o, ne doğrulamış ne de namaz kılmıştı.

32. Ancak o, yalanlamış ve yüz çevirmişti.

33. Sonra çalım satarak yakınlarına gitmişti.

34. Sen buna müstahaksın, dahasına müstahaksın.

35. Yine müstahaksın, dahasına da müstahaksın.

36. İnsan, 'kendi başına ve sorumsuz' bırakılacağını mı sanıyor?

37. Kendisi, akıtılan meniden bir damla su değil miydi?

38. Sonra bir alak (embriyo) oldu, derken (Allah, onu) yarattı ve bir 'düzen içinde biçim verdi.'

39. Böylece ondan, erkek ve dişi olmak üzere çift kıldı.

40. (Öyleyse Allah,) Ölüleri diriltmeye güç yetiren değil midir?

Kıyamet Suresi

Kıyamet Suresi 2

FAZİLETİ

 Peygamber Efendimiz buyurmuştur ki, "Her gece Kıyamet Suresi'ni okumayı alışkanlık haline getiren kimse, o gün geldiğinde yüzü Yüce Allah'a ayın on dördü gibi olur" buyurmuştur. Burada ayın on dördü diye kastettiği "parlak" kelimesidir. Ayrıca Peygamber Efendimiz "Her kim Allah'ı anmak sureti ile Kıyamet Suresi'ni okursa, ben ve Cebrail (a.s) o kişinin kıyamet gününe inandığına şahit oluruz" diye buyurmuştur. Diğer faziletler şöyle:

Kıyamet Suresinin okunması ahiret ve kıyamet gününün zorluklarından kişiyi korur,

Kıyamet Suresi, Allah'ı anmak adına okunursa, kıyamet gününde günahlarından arınır,

Bir gecede Yasin, Mülk ve Kıyamet Sureleri okunursa, Allah okuyana iki cihanda da büyük bir nur temin eder.

TEFSİRİ

Kur'an-ı Kerim'de geçen surelerde, Yüce Allah'ın herhangi bir konuda yemin ederek sureye başlaması, yemin edilen şeyin önemini işaret etmektedir. Kıyamet Suresi'nde ise kıyamet gününe yemin eder. Bu yeminle kıyamet gününü inkar eden ve bu günü sorgulayan nefse dikkat çekmiştir.

 Kıyamet gününün geleceğinden kimsenin kuşkusu olmamalıdır. İnsanoğlunun görevi kıyametin gerçekleşeceği güne kadar salih ameller işleyip o güne hazırlanmaktır. Kıyametin ne zaman kopacağına odaklanmak ve bunu düşünmek yersizdir. Önemli olan o gün geldiğinde hesap verdiğinde iyi işler başarmış olabilmektir.

 İslam inancına göre İsrafil Sura ilk üflediğinde tüm canlılar ölecektir. Ölüm ile kıyamet arasındaki süreç tamamlandıktan ve kıyamet koptuktan sonra İsrail Suru ikinci defa üfleyecek ve insanlık yeniden dirilecektir. Herkes mahşerde toplanacak ve yargılama evresi başlayacaktır. Amel defterleri açılacak, dünya hayatında yaptığımız tüm iyilikler ve kötülükler tartılacaktır. Sırat köprüsünden geçebilen kimseler cennete kavuşacak, geçemeyenler ise cehenneme girecektir. Sırat köprüsünün bir metafor olduğu düşünülmektedir.

YORUM YAZ..
Modal