Kadavra Görmeyen Cerrahlar Var!

Tıp fakültelerinin en büyük kadavra eksikliği olduğunu ve toplumumun bu konuda bilinçlenmesi gerektiğini söyleyen Doç. Dr. Selçuk Tunalı, “Bu sorun nedeniyle kadavra görmeyen, anatomi bilmeyen cerrahlar var. Kadavra ihtiyacı nedeniyle anatomi kariyerime, ölümümden sonra da kadavra olarak devam edeceğim” dedi.

28.05.2018-17:11 - (Son Güncelleme: 28.05.2018-17:03) Kadavra Görmeyen Cerrahlar Var!

Ülkemizde tıp fakültelerinin en önemli problemlerinden birinin kadavra eksikliği olduğunu ve toplumumun bu konuda bilinçlenmesi gerektiğini söyleyen Doç. Dr. Selçuk Tunalı, “Bu sorun nedeniyle kadavra görmeyen, anatomi bilmeyen cerrahlar var. Kadavra ihtiyacı nedeniyle anatomi kariyerime, ölümümden sonra da kadavra olarak devam edeceğim” dedi.

 Sağlık sektörü son dönemlerde farklı branşların gözünü sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklikle (AR) ilgili yeniliklere yönettiler. Özellikle tıp alanında son dönemde kullanılmaya başlanan teknolojiler, doktorların ve tıp öğrencilerinin işlerini oldukça kolaylaştırıyor.

Goldman Sachs’ın raporuna göre 2025 yılına gelindiğinde sağlık alanında kullanılan sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik pazarı 5,1 milyar doları bulacak. 

Ameliyat simülasyonları tıp öğrencilerinin; kadavra, hayvan ya da bir hasta olmadan ameliyat deneyimi edinmelerine yardımcı oluyor. Kanadalı bir yazılım firması, tıp eğitiminde kullanılmak üzere bir sanal gerçeklik uygulaması geliştirdi. Bu teknoloji kullanılarak cerrahlar sanal bir hasta üzerinde pratik yaparak gerçekçi reaksiyonlar alabiliyor.

CERRAHİ ANATOMİ EĞİTİMİ VERİLİYOR

Ülkemizde de anatomi eğitimlerinde bu teknolojiler kullanılıyor. TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Doç. Dr. Selçuk Tunalı ve ekibi, University of Hawaii ile işbirliği içerisinde pek çok üç boyutlu rekonstrüksiyon çalışması gerçekleştirdi. WinSurf ve SurfViewer gibi üç boyutlu rekonstrüksiyon oluşturma ve görüntüleme sistemlerini geliştiren ekipte yer alana Tunalı, oluşturduğu üç boyutlu modellerde altı dilde sesli etiketleme gerçekleştirdi. Rekonstrüksiyon çalışmalarının büyük bir ekip çalışması gerektirmesi ve çok zaman alması nedeniyle bir süre ara veren Tunalı, “Yaklaşık üç yıl önce sanal gerçeklik sistemiyle çalışmaya başladım.

İçerik geliştirme konusunda işbirliğimizi geliştirerek Aralık 2017’de ülkemizdeki ilk Sanal Gerçeklik Anatomi Laboratuvarı'nı kurduk. Yaptığımız ilk akademik çalışmada, teorik eğitimden sonra sadece maket ve diseksiyon çalışması ile bu eğitime sanal gerçeklik çalışmasının eklenmesi durumundaki öğrenme düzeylerini karşılaştırdık; sanal gerçeklik çalışmasının istatistiksel olarak çok güçlü bir ilişki ile öğrenme düzeyini arttırdığını saptadık. Sanal gerçeklik sistemlerini yoğun olarak kullanan bir anatomist olmama karşın, anatomi eğitimindeki en önemli ve kalıcı öğrenme yönteminin kadavra diseksiyonu olduğuna inanıyorum. Bu nedenle cerrahi anatomi diseksiyon kursları düzenliyoruz” diyor.

ACİL HASTALARA MÜDAHALEDE DOĞRU KARAR VERMEYİ SAĞLIYOR

Sanal gerçeklik üzerine çalışmalar yapan Immersive Media Initiative ekibinin geliştirdiği Acil departmanı simülasyonu ile başkalarının işine engel olmadan acil durum vakalarını inceleyebiliyor. Bu teknoloji için gerçek bir hastanede acil durum sırasında 360 derecelik çekimler yapan ekip, gerçek hastaların bulunduğu simülasyonun oldukça etkili olduğunu söylüyor. Basitçe bir filmin içinde gezdiğiniz simülasyon, anlık olarak tüm gelişmelerden haberdar olmanız ve gerçek tepkiler vermenizi sağlıyor. Böylece doktorların nasıl kararlar verdiğini, müdahalenin nasıl yapıldığını, zamanın değerlendirilmesini görebiliyorsunuz.

FACEBOOK TIP EĞİTİMİNDE İYİLİK PEŞİNDE

Facebook’un, yürüttüğü “İyilik için VR” (VR for Good) inisiyatifi kapsamında tıp eğitiminde önemli bir devrimin ilk adımlarını attı. Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunan Los Angeles Çocuk Hastanesi’yle işbirliği yapan şirket, tıp öğrencilerini ve personelini eğitmek için, yüksek riskli pediatrik travmalarla ilgili bir VR simülasyonu geliştirdi. Geliştirilen simülasyon, VR teknolojisinin kapsayıcı gücü sayesinde sağlık profesyoneli adaylarının eğitim senaryolarını gerçek hayat yakınlığında deneyimleyerek karar verme yetkinliği kazanmalarına yardım ediyor. Los Angeles Çocuk Hastanesi’nde karşılaşılmış gerçek vakalar doğrultusunda geliştirilen sanal senaryolar, tıp öğrencilerinin ve doktorların gerçekçi koşullarda tanı ve tedavi tecrübesi edinmesine yardımcı oluyor. 

DÜNYADA TÜM VÜCUT PLASTİNAT YAPABİLMEDE SAYILI MERKEZDEN BİRİ

VR ve AR teknolojinin yanı sıra anatomi eğitiminde etkili olan plastinasyonda da yenilikler var. 2004 yılında İspanya’da eğitim aldıktan sonra Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Ana Bilim Dalı’nda küçük çaplı bir plastinasyon laboratuvarı kuran Doç. Dr. Selçuk Tunalı, şunları söylüyor: “Hacettepe’deki laboratuvarımız, ülkemizde başka plastinasyon laboratuvarlarının kurulmasında eğitim ve referans merkezi oldu. 2014 yılında tüm vücut plastinasyon laboratuvarını kurdum. Bu laboratuvar, dünyada tüm vücut plastinat yapabilme kapasitesindeki 7-8 laboratuvardan biridir. Burada pek çok özel plastinasyon yöntemi deniyoruz. Ülkemizde ilk defa polyester plastinasyonunu uyguladık. Yurt dışına bağımlılığımızı ortadan kaldırmaya yönelik olarak yerli polyesterle yaptığımız çalışmalarda, yabancı polyester ile olandan daha iyi sonuçlar aldık. Halen, insan beyin atlası oluşturma çalışmalarımıza devam ediyoruz.” 

  Son Dakika Sağlık Haberleri için aşağı kaydırın


YORUM YAZ..

En Çok Okunanlar

Modal