Trafik sigortasında yapılan yeni değişiklikle iyi sürücünün ödüllendirildiği, kötü sürücünün daha fazla prim ödeyerek cezalandırıldığı dokuz basamaklı sisteme geçiş yapıldı. Çok riskli sürücüler için 0. basamak ve 7. basamakta olup 5 yıldır kaza yapmamış iyi sürücüler için 8. basamak sistemi ile hem daha hakkaniyet bir uygulamaya geçiliyor hem de sürücü davranışlarının disipline edilmesiyle trafik kazalarının azaltılmasını planlıyor.
Aylık artışta indirim
Sabah’ta yer alan habere göre; Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) zorunlu trafik sigortası için hazırladığı iş planının ilk etabını devreye alırken, basamak sisteminde aylık artış oranına kadar pek çok değişiklik 1 Mayıs’ta uygulamaya girecek.
Elektrikli otomobillere pozitif ayırım
Hasarlı araç onarımında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın yerli ve milli üretim vizyonu dahilinde hayata geçirilmesi orijinale eş değerliği belgelendirilmiş parçaların kullanımı önerilecek. Eş değer parça kullanımı halinde hasar maliyetlerinde yaşanacak düşüş tarifiyle verilecek.
Ayrıca başta Türkiye’nin otomobili Togg olmak üzere yüzde 100 elektrikli araç sahiplilerinin zorunlu trafik sigortası fiyatlaması sürecinin pozitif bir ayrışma düzenlenerek yüzde 10 prim indirimi uygulanacak.
Taksitlendirme seçeneği geldi
Zorunlu trafik sigortası ödemelerinde kolaylık sağlamak amacıyla isteğe bağlı olarak en az 6 taksit imkânı getirilirken, taksitle ödeme olması halinde şirketlerin sigortalıya yüzde 10 olarak sunduğu ek teminat uygulaması yüzde 20 olarak revize edildi. İptal edilen poliçelerde ise asgari acente komisyonu olarak alınan tutar 32 TL'den 200 TL'ye yükseltildi. Bu arada, basamak sisteminden aylık artış oranına kadar birçok değişiklik sigorta başlangıç tarihi 1 Mayıs 2023 ve sonrası olan poliçelerde uygulanacak.
'8'inci basamağa yüzde 50 indirim geliyor'
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı, "4 Nisan 2023 tarihi itibarıyla yeni bir trafik sigortası yönetmeliği yürürlüğe girdi. Bu yönetmelik ile amaçlanan sürücü davranışlarını değiştirmektir. Eskiden 7 basamak olan trafik sigortası tarifesi, 9 basamağa çıkarılıp 0'ıncı ve 8'inci basamaklar eklendi.
8'inci basamakta iyi sürücüye yüzde 50 indirim geliyor. Eğer siz 7'nci basamakta 5 yıldan fazla hasarsız bir şekilde arabanızı kullanıyorsanız size özel bir indirim daha yapılıp indirim oranınız yükseltilecektir.
'0'ıncı basamakta yüzde 200 primleriniz artacak'
Ama tam tersi kötü sürücüyseniz ve 7'nci basamakta aynı yıl içerisinde 3'ten fazla tazminat ödenen kaza yaptıysanız. 0'ıncı basamağa indirilip yüzde 200 trafik sigortası primleriniz artırılacaktır.
'4'üncü basamak yaklaşık 5 bin 750 lira'
Örneğin mayıs ayında ilk kez İstanbul'da hususi bir otomobil alıyorsunuz. İlk kez poliçe yaptıracaksınız. 4'üncü temel basamaktan başlıyor. Yaklaşık 5 bin 750 lira tavan primi vardır.
'17 bin 252 lira prim ödemeniz gerekecek'
Ancak siz kötü sürücüyseniz kaza yaptıysanız bir sonraki yıl yüzde 45 prim artıyor. Sonraki yıl yüzde 90, ve birinci basamağa geldiğinizde yüzde 135 priminiz artıyordu. Şimdi sıfırıncı basamakta yüzde 200 artarak temel basamağa göre çok daha fazla, yaklaşık olarak 17 bin 252 lira prim ödemeniz gerekecektir.
'İyi sürücü 2 bin 875 lira ödüyor, 8 kat prim farkı var'
Ama iyi sürücüyseniz 8'inci basamağa geçtiyseniz 2 bin 875 lira prim ödüyorsunuz. Yani iyi sürücü ile kötü sürücü arasında 8 kat prim farkı söz konusu olacaktır.
'Kasko 8-10 bin lira çıkabiliyor, yüzde 65 hasarsızlık indirimi var'
Kasko primlerinde bir artış yok. Kasko ödemeleri yaşa göre, aracın marka ve modeline göre değişkenlik gösteriyor. Hususi standart otomobilin kaskosu 8-10 bin lira arasında çıkabiliyor. Orada da hasarsızlık indirimi var. Yüzde 65'e kadar iyi sürücü isen 4. ve sonrasında indirim yapılıyor.
'Primler artmadı, araç bedelleri yükseldi'
Kötü sürücüysen de sür primleri yükseliyor. Kötü sürücüysen de yüzde 200 daha fazla prim ödeniyor. Artan kasko fiyatları değil, araç fiyatlarının yükselmesidir. Örneğin geçen sene 100 bin lira olan bir aracın çarpanı 2.5'tu. 2500 prim alınıyordu. Bu araç 300 bin lira oldu hala çarpan 2.5. Primler artmadı araç bedelleri yükseldi.
'Mart ayında talep 4 kat arttı'
Ancak deprem sonrasında kasko sigortalılık oranı ortalama yüzde 20 civarındadır. Kasko poliçesine talep mart ayında geçen senenin mart ayına göre 4 kat arttı.
'Zorunlu deprem sigortasında 6 kat artış söz konusu'
Aynı şekilde zorunlu deprem sigortasına da talep arttı. 6 kat bir artış söz konusu oldu.
Ödeme tutarlarında fark ne kadar?
Trafik sigortasında aylık prim tutarları, tavan primlerdir. Şirketler araç bazında, sürücü bazında bu rakamları aşağı doğru indirebiliyor. Ancak hususi bir arabayı şahıs adına değil de şirket adına aldıysanız bu primler yüzde 20 oranında artıyor.
Hem trafik sigortası hem de kaskoda indirimle prim artırımı arasındaki fark neredeyse 8 katına yaklaştığı için trafik sigortasında iyi sürücü 2 bin 875 öderken, kötü sürücü 17 bin 252 liraya kadar ödeyebiliyor.
'Sürücüler hasarsızlığını kaybetmek istemiyor'
Ufak tefek hasarları sigortadan almamak, uzlaşma yoluna gitmek, tanıdık servislerde yaptırma yolunu sürücüler tercih etmeye başladılar. Sürücüler kasko ve trafik sigortasında hasarsızlığını kaybetmek istemiyor.
Bir sürücünün aynası kırıldı 800 lira tamir bedeli var. Bunu kendisi yaptırım kasko ve trafikten almıyor. Basamağı düşerse 5-10 bin lira prim farkı oluşabiliyor.
Bir diğer önemli tavsiyemiz de hız sınırlarına, trafik kurallarına uymak çok önemli. Bunlara uymadığınız taktirde primlerini hızlı anlamda da artabiliyor. Burada sürücülerin daha dikkatli olması gerekiyor." İfadelerini kullandı.