Türk filmi, yeşilçam filmleri, ünlüler ifşa, yeşilçam oyuncuları isimleri, yeşilçam oyuncularının hiçbir yerde göremeyeceğiniz fotoğrafları, türkiye sinema tarihi galerimizde.
Yeşilçam filmlerindeki oyunculuklarıyla gönlümüze taht kurmuş oyuncularının hiçbir yerde göremeyeceğiniz fotoğrafları
Efsane film süt kardeşlerdeki gulyabaniyi bakın kim canlandırdı
Aynı zamanda "gul" kelimesi araplar'da islamiyet oncesindeki dişi cinin adıdır. farsça'da "gul-i yabani" isimli bir efsane yaratıktan geldiği de söylenir. yani farsça olan bu sözcük aslında arapça kökenlidir ve birbirleriyle kaynaşarak farklı bir sözcük oluşturmuştur.
Ancak günümüzde onu restore olmuş haliyle görebilirsiniz. aslına ne kadar uygun restore edildiği ise yıllarca tartışılmıştır.
Yeşilçam'ın meşhur korku-komedi ilk efsane yapıtı diyebileceğimiz süt kardeşler filmindeki gulyabani figürünü canlandıran oyuncu türker tekin'dir.
Türker tekin kimdir?
Ünlü yeşilçam oyuncusu türker tekin, 11 mart 1940 yılında manisa'da dünyaya geldi. ankara devlet konservatuarı'nı tamamladı. arena, istanbul büyükşehir belediyesi şehir tiyatroları ve izmir devlet tiyatrolarında oyunculuk ve yönetmenlik yaptı.
Rol aldığı bazı filmler: tophaneli murat, süt kardeşler, küskün çiçek, çöpçüler kralı. koltuk belası, tahir ile zühre.
17 mart 2008 günü 'tek türkiye' dizisinin çekimleri sırasında rahatsızlanarak izmir’de hayatını kaybetti.
Hülle yüzünden bir türlü gerçek kocasına kavuşamayan afife, oyuncu şevket altuğ'un eşi jale altuğ'dur. jale altuğ'un oynadığı ilk ve tek film süt kardeşler'dir.
kamera arkasında çekilen fotoğrafın da karede olmaması sebebiyle kemal sunal'ın çektiği söyleniyor.
Dikkatli bakıldığı zaman gulyabani'nin ağız kısmından kostümü giyen türker tekin'in yüzünü görmeniz mümkün.
Televizyonda hangi program olursa olsun, tereddütsüz olarak tercih ettiğimiz filmdir süt kardeşler. bir milyon kere seyretmiş olsak bile mutluluğumuz ve "acaba ne olacak?" merakımız hiçbir zaman eksilmez.
Türkiye'nin sinema tarihi
Kuşkusuz, her ülkenin bir sinema tarihi vardır...
Fuat uzkınay’ın ayestefanos anıtının 14 kasım 1914’te yıkılmasına ilişkin filmi, “çekilen ilk türk filmi”, fuat uzkınay da “ilk türk sinemacısı” olarak nitelenmektedir.
1922 - 1950 yılları arasında türk sineması
Cumhuriyet’in ilanıyla beraber türk toplum yapısında ciddi bir değişim yaşanmıştır.
Cumhuriyet rejimin başlaması, daha önce eşi benzeri görülmemiş inkılapların bir bir hayata geçmesi, toplumun hemen her alanında değişikliklere yol açmıştır. türk sineması’nda 1922 yılından 1949 yılına kadar sivil yapımevleri bazında yapılandırılan döneme özel yapımevleri dönemi adı verilmektedir. tiyatral kökenli çalışmalardan oluşan türk filmlerini yönetmek ise muhsin ertuğrul’a düşmüştür.
Türk sineması, ikinci dünya savaşı’nın sona erdiği 1945 yılından sonra film üretimini arttırmıştır. film yapıları ise seyirci tercihleri neticesinde yani ekonomik yansımalar sebebiyle belli bir form yakalamıştır.
Önemli gişe gelirleri getiren mısır filmleri, amerikan macera ve güldürü filmleri ve türk sineması’nın kendi köklerinden kaynaklanan edebiyat uyarlamaları ve tarihsel filmler belirli bir sinema anlayışını beraberinde getirmiş, sonraki yıllardaki üretimler bu ana temalar üzerinde hareket etmiştir.
1950 - 1960 yılları arasında türk sineması
Artan film üretimi, 1950’li yıllardan itibaren türk sineması’nın daha fazla insan istihdam eden, daha fazla sayıda film yapan bir yapıda olacağının sinyallerini vermiştir.
Artan yapımlar türk sineması’nın üretim açısından altın çağı olarak nitelendirilebilecek 1960-75 yıllarının temellerini hazırlamıştır.
1960-1970 yılları arasında türk sineması
Türk sineması’nın üretim verimliliğinin en üst noktaya çıktığı yıllar olan 1960’lı yıllar, aynı zamanda da düzeyli ve kaliteli türk filmlerinin birbiri ardına vizyona girdiği, ulusal bir kimliğe büründüğü yıllardır. 1950’li yıllardan itibaren düzenli bir artışa geçen yerli film üretimi, seyircinin artan talebi karşısında 1960’lı yıllarda da yükselişine devam etmiştir.
Türk sineması 1963’ten itibaren renkli film üretmeye başlamıştır. 1967’den itibaren hızla artan renkli filmler, piyasaya hakim olmuştur. türkiye’de 1960’lı yılların bir diğer özelliği de türk sineması’nın amerikan sineması’nın önünde olmasıdır. 1960’lı yıllarda sinema giderek daha kârlı bir sektör haline gelince, yeni yapımcıların ve yapımevlerinin ortaya çıkması da kaçınılmaz olmuştur. 1966 yılında türk sineması 241 filmle, dünya uzun metraj film üretimi sıralamasında dördüncü sırayı almaktadır. yapım, üretim ve dağıtım gücü hesaba katıldığında 1960’lı yıllar, türk sineması için altın bir çağ olarak kabul edilmektedir.
1970-1980 yılları arasında türk sineması
1970’li yıllardaki türk sineması’nın yapısal gelişiminde, dış faktörlerin rolü iç faktörlerden daha büyüktür. türkiye’de 1971-1980 yılları arasında geçen süre zarfında, başta siyasi ve ekonomik alanlarda olmak üzere birçok konuda köklü değişiklikler olmuştur. büyük siyasi, iktisadi ve sosyolojik değişimler her sektörü olduğu gibi sinema sektörünü de derinden etkilemiştir.
Televizyona artan ilgi, kitleleri sinemadan uzaklaştırmış, sinema salonları kapanmaya başlamış, çeşitli furyaların etkisiyle filmlerin kalitesi düşmüş, sinema sektörü daralma sürecine girmiştir. 1977 yılında; türk sineması’na yasal düzenlemeler hazırlamak, yurt dışında film haftaları düzenlemek, yurtdışındaki festivallere katılacak filmlerin altyazı kopyalarını üretmek gibi görevleri yerine getirmesi maksadıyla kültür bakanlığı’na bağlı sinema dairesi başkanlığı kurulmuştur.
1980-1990 yılları arasında türk sineması
Her zaman olduğu gibi, ülkenin içinde bulunduğu iktisadi, hukuki ve siyasi süreçler türk sineması’na yansımıştır. ülkenin artan ithalatı sayesinde yaşadığı teknik devrim, görsel iletişim araçlarında belirgin değişimler yaşanmasına sebep olmuştur. bu dönemde video piyasası oluşmuştur. sinema seyircisi “aile”lerden “birey”lere geçişi tamamlamış, 1980’lerden itibaren “yıldız sistemi” çökmüş, başrol oyuncusuna göre belirtilen filmlerden, yönetmenine göre anılmaya başlanılan sinemaya bir dönüşüm gerçekleşmiştir.
Devlet doğrudan müdahalelerle sinema sektörünü düzenlemeye çalışmış, 1986 yılında sinema, video ve müzik eserleri yasası çıkartılmıştır. film festivalleri kendi seyirci kitlesini yaratmaya başlamış, türk filmleri yabancı festivallerde yarışıp, ödüller kazanmaya başlamıştır.
1990-2000 yılları arasında türk sineması
Türk sinema sektörü 90’lı yılları kriz içinde karşılamıştır. bu süreçte neredeyse yılda on filmden az yapımın üretilmiştir. sinemaların birer birer kapanmış, özel televizyonların peşi sıra açılmıştır. 1995’ten sonra sırasıyla video – vcd – dvd formatlarının yaygınlaşarak alternatif izleme alanlarının ortaya çıkmıştır. 1990’lı yıllarda genç bir yönetmen kuşağı belirmiş, önceleri kısa filmlerle ve senaryolarla hayatını geçindiren bu kuşak türk sineması’na yeni bir soluk getirmiştir. izleyici profili değişmiş, sinemacıların anlatımlarında belirgin değişiklikler gözlemlenmeye başlamıştır.
2000 sonrası türk sineması
İzleyici profili değişmiş, sinemacıların anlatımlarında belirgin değişiklikler gözlemlenmeye başlamıştır. türk filmlerinin teknik düzeyi dünya standartlarını yakalamış, sinemaya sinema okullarından yetişmiş eğitimli gençler hâkim olmaya başlamıştır. türk filmlerinin bütçeleri milyon dolarlık, seyirci sayıları da milyon kişilik rakamlara ulaşmaya başlamıştır.
2004 yılında, 5224 sayılı “sinema filmlerinin değerlendirilmesi ve sınıflandırılması ile desteklenmesi hakkında kanun” çıkarılmış, bu yasa türk sineması için bir dönüm noktası olmuştur. film üretiminde ve seyirci sayılarında artış yaşanmıştır. 2005 yılında 30 milyona yaklaşan seyirci sayısı 2017 yılında 71 milyonu aşmıştır. 2017 yılında sadece gişe gelirleri 863 milyon tl'lik büyüklüğe ulaşmış, film sektörünün toplam büyüklüğü 3 milyar tl'yi aşmıştır.