Yerli İHA Ve SİHA'larla İlgili Heyecanlandıran Haber! Testler Başarıyla Geçti

Erciyes Üniversitesi'nde, yerli ve milli İHA'lar için yarasadan esinlenilerek geliştirilen kanatlar testleri başarıyla geçti. Proje Eylül 2021'de TÜBA'dan, Sanayi ve Teknoloji Bakanının elinden ödül aldı. İşte detaylar...

11.02.2022-10:30 - (Son Güncelleme: 11.02.2022-10:34) Yerli İHA Ve SİHA'larla İlgili Heyecanlandıran Haber! Testler Başarıyla Geçti

Türkiye'nin gurur projesi olan, yerli ve milli imkanlarla üretilen İHA ve SİHA'lar her geçen gün kendisini güçlendirmeye devam ediyor. Yapmış olduğu başarılı operasyonlar sayesinde tüm dünyada gözler onların üstünde. Tüm dünya almak için sıraya girmişti. Şimdi ise Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Mühendislik Fakültesi Enerji Mühendisliği Bölümü Yenilenebilir Enerji Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mustafa Serdar Genç, yarasalardan esinlenerek geliştirdiği kanadın, rüzgar tüneli laboratuvarında yapılan testte yüzde 25 performans artışı sağladığını tespit ettiklerini söyledi.

Prof. Dr. Genç, yarasa kanadının kabiliyetinin insansız hava araçlarında (İHA) kullanılması üzerinde uzun yıllardır çalıştığını, bu bağlamda kısmi esnek ve aerodinamik kanat geliştirdiğini anlattı.

Rüzgar laboratuvarında aerodinamik iyileştirmelerle ilgili çalıştıklarını belirten Genç, yarasa kanatlarının rüzgar türbini veya İHA'larda kullanılmasına yönelik 2013 yılında verdiği TÜBİTAK projesinin de kabul edildiğini aktardı.

İSTEDİĞİ ZAMAN MANEVRA KABİLİYETİNİ ARTIRMAK İÇİN ESNEKLIK KISMINI DEĞİŞTİREBİLİYOR

Genç, geliştirdikleri 50 santimetrelik prototip kanatla ilgili testlerde olumlu sonuç aldıklarını dile getirerek, sözlerine şu şekilde devam etti:

'Yarasa, kanatları esnek olduğu için dilediği vakit manevra kabiliyetini artırmak için esneklik kısmını değiştirebilme özelliği taşıyor. Biz de 'bunu özellikle rüzgar türbini ve insansız hava araçlarında görülen ayrılma kabarcığı dediğimiz olumsuzluğun bertaraf edilmesi için neden kullanmıyoruz' dedik. Çalışmalarımızda güzel sonuçlar elde ettik.' dedi ve sözlerine şu şekilde devam etti, 'Özellikle taşıma kat sayısı dediğimiz, uçağın veya insansız hava aracının performansında yüzde 25 artış, yakıt sarfiyatında yüzde 10'lara kadar azalma olduğunu gördük. Bununla ilgili 2016 yılında patent başvurusu da yaptık ve 2020'de tescillendi. Bununla ilgili doktora tezi de hazırladık. Öğretim elemanımız Halil Hakan Açıkel, doktora tezini tamamladı. Eylül 2021'de de TÜBA'dan Sanayi ve Teknoloji Bakanımızın elinden ödül aldık.'


1200-1300 FİTLERE RAHATLIKLA ÇIKMASINI BEKLİYORUZ

Patentin lisanslamasının yapıldığını vurgulayan Genç, ticarileştirilebilmesi ve İHA kanadında kullanılabilmesi için çalışmaya başladıklarını dile getirdi.kay

Yerli ve milli İHA'larda bu kanatları kullanmak istediklerinin altını çizen Genç, şu şekilde konuştu:

'Mesela, 1000 fitlerde uçarken 1200-1300 fitlere rahatlıkla çıkmasını bekliyoruz. Bu kısmi esnek ve aerodinamik kanat bizim patentimizin ismi. Bu kanat vasıtasıyla özellikle insansız hava aracının daha stabil uçmasını, titreşimi engellemeyi hedefliyoruz. Hedefimiz, özellikle yerli ve milli insansız hava araçlarının üzerinde bunu kullanmak. Bunun için TAI ve Bayraktar ile görüşmeler yaptık ve yapıyoruz. Kendimizi onlara tanıtıyoruz. Saha ve uçuş testlerinin sonuçlarını aldıktan sonra temaslar kurmayı hedefliyoruz.' dedi.

BAHAR AYLARINDA BU TESTLERİ TAMAMLAMIŞ OLACAĞIZ

Genç, testlerin titizlikle yapıldığını söyleyerek, 'Hazırlıklarımızı yaptık ancak hava şartlarından dolayı İHA'ların üzerindeki testleri şimdilik durdurduk.' dedi ve sözlerine şu şekilde devam etti, 'Rüzgar laboratuvarındaki testlerimizde performansın arttığını gördük. Lakin bunların özellikle verilerinin alınması için strengthler yerleştireceğiz ve bahar aylarında bu testleri tekrarlayacağız.' açıklamalarında bulundu.

YORUM YAZ..
Modal