Gelen bilgiye yönelik, ASELSAN, geliştirdiği aviyonik ve seyrüsefer sistemleriyle kara, hava ve deniz araçlarının yüksek performansla görev yapmasına katkı sağlamaktadır.
Bu çerçevede üretilen gösterge sistemleri ve modüler ekranlar, özellikle hava aracı ve pilotun etkileşimini artırıp güvenli ve etkin bir operasyona imkan sağlıyor.
Uçuş ve görev bilgisayarları ile uyumlu çalışabilecek şekilde tasarlanmış olan dokunmatik, çok işlevli bir ekran birimine sahip olan LAD-820, Türk savunma sanayisi kuruluşunda geliştirilen milli helikopter ve uçak platformlarında kullanılmak üzere ASELSAN tarafından geliştirilmiştir.
Söz konusu EFES-2022 Birleşik Müşterek Fiili Atışlı Arazi Tatbikatı çerçevesinde de sergilenen sayısal geniş ekran hem dokunmatik olarak hem de tuşlarla ekran üzerinde geçiş yapılmasına ve çeşitli komutların yerine getirilmesine imkan veriyor. Büyüklüğü ise 8x20 inç ekran, yedekli altyapısı sayesinde kesintisiz görev yapabilmektedir.
Ayrıca klasik sistemlerde pilot 2 ayrı ekrana bakarak görev yaparken, ekran sayesinde pilotun hem görüş alanı genişletildi hem de dokunmatik özellik getirildi. Bahsi geçen ekranların yeni nesil helikopterlerin tümünde kullanılması hedeflenmektedir.
Görev bilgisayarı ve gösterge özelliklerini tek bir ekipmanda topluyor
Gökbey genel maksat helikopterinde de bu ekranın "akıllı" versiyonu kullanılmaktadır. Entegre modüler ekran (IMD-820); geniş yüzey, VPX uyum, görev bilgisayarı ve gösterge özelliklerini tek bir ekipmanda toplayan akıllı çok işlevli birim olarak oluşturuldu. Ekran, direnç (resistive) teknolojisine sahip dokunmatik alt-sistem ve geniş AMLCD ekran teknolojisi kullanılarak tasarlanmıştır.
Bunun yanı sıra IMD-820; aviyonik sistemi yönetme, uçuş ve görev kritik grafik üretme, ayrı ayrı sürülebilir 1280x1024 çözünürlüğe sahip, yedekli sağ ve sol ekranları tek ekran üzerinde 2560x1024 çözünürlükte gösterebilme kabiliyetlerine sahip olmaktadır.
Söz konusu ekran, pilotun sensör videolarını görebildiği, sayısal harita ve taktik sembolojilerine ulaşabildiği, sistemi yöneten akıllı birim olarak görev yapacaktır.
Ekran üzerinde oluşabilecek tek nokta hata bütün bir ekran üzerinde hataya neden olmazken, sağ ve sol ekranlar birbirinin yedekli olarak sürülmesini sağlayacaktır.
Gece görüş koşullarında güvenle kullanılabilmektedir
Bahsi geçen IMD-820, sistem içerisinde bağlı olduğu cihazlardan gerekli bilgileri alarak, farklı görüntüler oluşturabilmektedir. Ekran birimi; video, grafik, video üzeri grafik semboloji, ekranın video ve grafik ya da grafik olarak bölünerek gösterilmesi kabiliyetleriyle pilota yardımcı olmaktadır.
ASELSAN'ın çözümü, operatöre, dokunmatik ekran ya da kontrol panel üzerinden ana uçuş ekranı, kokpit yönetim bilgileri ve sayısal harita kabiliyetleri gibi çeşitli sayfa formatları seçim imkanı veriyor.
Ekranın ethernet arayüzü aynı anda ekipmanın sistemden çıkartılmasına gerek olmadan uçuş harekat yazılımı güncellemesine imkan sağlıyor. Ekran, gece görüşü koşullarında da güvenle kullanılabilmektedir.
Ayrıca ASELSAN sahip olduğu kabiliyetlerle her helikopterin ihtiyacı ve kokpit yerleşimini dikkate alarak ekran çözümleri geliştirmektedir. Gökbey için göreve hazır duruma getirilen ekran, platformla beraber uçuş testlerini sürdürmeye devam ediyor.