Kripto para borsası şu an her zamankinden daha büyük bir hale gelmiş durumdadır. Yatırım yönelimlerini geleneksel borsadan kripto para borsasına çeviren insanlar, nasıl bir gerçekliğin içine girdiklerini merak ediyorlar. Bir nevi tüzük ve misyon tanıtımı olan White Paper, bütün paralarda bulunmaktadır.
WHITE PAPER NEDİR?
White Paper, bir kripto para projesinin çözmek istediği sorunun kapsamını, bunun için çözüm yollarını ve çözümde kullanılacak malzemeleri, çözümde inşa edilecek mimariyi ve yol haritasını, öte yandan kullanıcılarla kuracağı iletişim ve diyaloğu açıkladığı bir dokümandır. Daha basit bir anlatımla; White Paper, bir projenin sorun, çözüm ve yöntem açıklamasıdır. White Paper'ın içinde şu başlıklar bulunmaktadır:
- White Paper girişi
- Feragatname
- İçindekiler kısmı
- Piyasanın ve var olan problemin açıklaması, tanımı
- Çözüm yolunun açıklaması ve bu çözüm yolunun var olan bir sorunu tam olarak nasıl çözeceği
- Token ve coinlerin maksimum piyasa arzı, bu token ve coinlerin piyasaya ne zaman ve nasıl sunulacağı
- Sunum sonrasında yatırımcılardan toplanan paraların nasıl kullanılacağı
- Projenin arkasındaki ekip, geliştirme ekibi
- Projenin detaylı yol haritası bulunmaktadır.
WHITE PAPER NASIL YAZILIR?
Genel olarak ilk bölümde yatırımcılara yasal açıklamalar ve projeye dahil olacak kullanıcılara birtakım uyarılarda bulunulur. Feragatnamenin yer aldığı kısım da buradadır. Diğer yandan, hangi ülke vatandaşlarının söz konusu projede yer alıp almayacağı giriş kısmında yazılır. Potansiyel yatırımcılara mevcut olan sorunlar ve riskler hakkında bilgi verilir. Bu projenin yüzde 100 bir şekilde kar getirisi sunmayacağı etkili cümlelerle ilan edilir.
White Paper, bir şirketin üst düzey yöneticisinin hisse senedi yatırımcılarına yazdığı bir mektup gibidir. Resmi olmasının yanında muhakkak yatırımcı merkeze alınarak yazılır ve yatırımcıyı çekme amacı taşır. Ancak bu amaç süslü cümlelerle gerçekleştirilmez. Mantıksal veriler ekseninde ikna edici bir üslup ile yazılır.
Burada bir bilgi daha vermekte fayda var. Her ne kadar White Paper ile amaç projeye yatırımcı çekmek olsa da yatırımcılara bir neden verilmesi gerekir. Bu noktada mevcut sorunlardan ve çözümlerden bahsederken grafik, tablo, infografik, fotoğraf gibi araç ve verilerin kullanılması gerekir.
White Paper, genel olarak 25 sayfadır. Ancak tabii ki de daha fazla ya da daha az sayfa içerebilir. Bu tamamen projenin alanına ve kapsamına bağlı olan bir faktördür. Öte yandan, metinlerin daha fazla uzun olması önerilmez. Çünkü insanlar yüzlerce sayfaya ulaşan metinleri okumak istemeyeceklerdir. Metinlerin yazılmasının ardından insanların kolayca erişebileceği bir yapıda olması da önemlidir. Okuyanı bilgilendiren ve kesinlikle çok iyi mimari yapısı olan metinler, okuyucuyu ve yatırımcıyı çekecektir. Ayrıca, içerikte çok fazla terim var ise, bunlar için bir veya iki sayfalık bir sözlük oluşturmak, erişilebilirliği ve okunabilirliği tamamlayan etkenlerden biri olacaktır.
WHITE PAPER NELERDEN BAHSEDER?
Bu tür metinler, proje hakkında kapsamlı bir açıklama içerir. Piyasa koşullarını özetler ve bu piyasada arzı yapılacak coin ya da tokenin hangi konumda olacağını net bir şekilde saptar. Projenin evreleri ve tam olarak hangi aşamalardan geçtiği de metin içerisinde yer alan bilgilerden biridir.
Metinlerde, istatistik ve sayısal verilerin kullanılabileceğinden, hatta bu verilerin oldukça etkili olabileceğinden bahsetmiştik. Ancak her şeyin fazlasının zarar olduğu gibi burada çok fazla istatistik veri kullanmak da okuyucuyu yoracaktır. Bu nedenle bu veriler ayarında kullanılmalıdır.
Projenin hali hazırdaki durumu: Bu kısımda, arz paranın mevcut hali hakkında birtakım bilgiler yer alır. Prototip aşamasından, ilk kullanıcı bilgilerinden, geliştirmelerden, strateji ve en önemlisi, hedeflerden bahsedilmelidir.
Yatırımcılar, soyut projelere yatırım yapmazlar. Somut bir proje isterler. Bu nedenle projenin somut bir mimarisi olmalıdır.
Finansman bilgisi: Yatırımcılar, arzı gerçekleştiren kurum ya da şirketin finansal gücünden emin olmak isterler. Bu nedenle söz konusu projenin neden bir paraya ihtiyacı olduğu, ne şartlarda yatırımcılara dağıtılacağı, maksimum arzının ne kadar sınırlı olacağını ve ICO paralarının ne zaman başlayacağı net bir şekilde açıklanmalıdır. Hatta, metnin hatırı sayılır bir kısmı bu bölüme ayrılmalıdır.
Elde edilen paralar nerelerde kullanılacak: Yatırımcılar, projeye akıttıkları paranın nereye gideceğini, ne şartlarda kullanılacağını ve hangi görevleri yerine getireceğini net bir şekilde öğrenmek isterler. Bu nedenle bu kısımda 'giderler' başlığı altında, mevcuttaki ve gelecekteki gider kalemlerinden muhakkak bahsedilmesi gerekmektedir.
Projenin yol haritası ve geliştirici ekip: Arz token projeleri, daha en başından birkaç yıllık gelişim ve ilerleme planı sunmalıdır. Ayrıca bu planın yatırımcılar tarafından kolay bir şekilde takibinin yapılmasının önü açılmalıdır. Zira güven ticari dünyada her şeydir. Yatırımcıların White Paper ekibine güven duymalıdır. Eğer geçmişte, arzdan önce bir sorun eşiği aşılmışsa White Paper içinde bundan da bahsedilebilir.
Blok zinciri teknolojisi çoğunlukla merkeziyetsizdir. Ancak yine de insanlar, projenin arkasında olan insanları bilmek isterler. Eğer metin içerisinde takım üyeler, proje arkasında yer alan kurum ve kişiler ve bu kişilerin proje içerisindeki yeri ve önemi bahsedilirse bu durum yatırımcılar için pozitif bir etki yaratacaktır.