Türk Hava Kuvvetleri bünyesindeki Akrotim Filo Komutanlığı’nın envanterindeki 4 adet NF-5 uçağı, son 12 yılda çeşitli nedenlerden dolayı kazalar yaşadı. Türk Yıldızları ekibinin kullandığı NF-5 uçakları, çok sayıda personelin şehit olmasına sebep oldu.
60 yıllık savaş uçaklarının yerini alacak
DHA’da yer alan habere göre; Selçuk Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu'ndan Prof. Dr. Rüştü Güntürk, uçak kazalarının birden fazla sebebi olabileceğini belirtti. NF-5 tipi uçakların 60 yıldır hizmette olduğunu hatırlatan Güntürk, "Kazalarda birçok etken rol oynayabilir. Ancak kesin sebepleri yalnızca Milli Savunma Bakanlığı açıklayabilir. Bu sebepler pilot kaynaklı olabilir, hava koşullarından kaynaklanabilir veya uçaklardaki mekanik arızalar nedeniyle meydana gelebilir. NF-5 uçaklarını yaklaşık 60 yıldır kullanıyoruz ve zamanla metal yorgunluğu gibi faktörler de etkileyebilir. Ancak teknisyenlerimiz uçak bakımlarını çok dikkatli bir şekilde gerçekleştirir" şeklinde konuştu.
45 bin fitte rahat bir şekilde uçacak
TUSAŞ tarafından milli imkanlarla geliştirilen Türkiye'nin ilk jet motorlu eğitim ve hafif taarruz uçağı Hürjet'in Türk Yıldızları tarafından 2025 yılından itibaren kullanılacağını açıklayan Prof. Dr. Güntürk, "Devletimiz, Milli Savunma Bakanlığımız bu kazaları gördükten sonra çeşitli çalışmalar yürüttü. Hürjet'i yapıyoruz ve inşallah 2025'ten itibaren Türk Yıldızları'nda artık Hürjet'i kullanacağız. NF-5'lerden daha da üstün tarafı ise NF-5'lerin hızı 1,2 mach bizim Hürjet'imiz ise 1,4 mach. Yani bundan daha iyi, daha hızlı, daha büyük bir hıza sahip olacak. Hürjet, 45 bin fitte rahat bir şekilde uçabilecek. Bunları da biz gerçekleştirdiğimiz zaman 2025'ten itibaren NF-5'lerin yerine artık tamamen Hürjet'i kullanacağımızı tahmin ediyorum" şeklinde konuştu.
NF-5’lerde metal yorgunluk olabilir
Güntürk, 60 yıl önce envantere alınan NF-5 uçaklarında metal yorgunluğunun olabileceğini belirterek, "Bu uçaklarımız 2000 ve 2010'da modernizasyona girmiş, çıkmış. Aviyonik sistemler olarak modernizasyon sistemi yapılmış. Navigasyon takılmış, haberleşme sistemleri takılmış. Görüş sistemleri takılmış. Metal yorulmasını da şöyle tanımlayabiliriz. Deniz seviyesinde yer çekimi çok kuvvetli. Yükseldikçe bu azalıyor. Türk Yıldızlarımız çok hızlı hareket ettiklerinden yüksek basınçtan, düşük basınca veya düşük basınçta yüksek basınca çok hızlı hareket ettiklerinden burada da metal yorulması daha hızlı şekilde olabilir. Kazaların nedeni kesin bu değil ama bizim tahminlerimiz metal yorulması da olabilir burada" açıklamasında bulundu.