Ticaret Bakanlığı sosyal medya fenomenlerini takibe aldı. Ticaret Bakanlığı'na bağlı Reklam Özdenetim Kurulu, sosyal medya platformlarında influencer reklamlarını denetlemeye yönelik önemli bir projeyi başarıyla yürütüyor. AA muhabirinin edindiği bilgilere göre, Mart 2022'de başlatılan Sosyal Medya Reklamlarının Yapay Zeka ile Taranması Projesi kapsamında, influencer paylaşımlarının reklam olarak açıkça ifade edilme oranı yüzde 57'den yüzde 11'e düştü. Bu proje, sosyal medya reklamlarının daha şeffaf ve anlaşılır hale getirilmesini hedefliyor.
Tüketici Şikayetlerindeki Artış
Son dönemde, tüketici şikayetlerinde gözlemlenen artış, Reklam Özdenetim Kurulu'nun başvuruları artırmasına neden oldu. Uzmanlar tarafından incelenen bu şikayetler doğrultusunda, başvuru şartlarını sağlayanlar değerlendirilip mevzuata aykırı durumlarda gerekli idari yaptırımlar uygulandı.
İdari Yaptırımlar ve Cezalar
2024'ün ilk altı ayında, influencerlara yönelik toplamda 50 sosyal medya hesabına yaptırımlar uygulandı. Bu hesaplardan 39'una durdurma cezası, 11'ine ise durdurma ve idari para cezası verildi. Durdurma cezası uygulanan durumlarda, mevzuata aykırı reklamların düzeltilmesi veya kaldırılması istendi. İdari para cezaları, haksızlık içeren paylaşımların tekrarı, etki alanı ve influencerların ekonomik durumları dikkate alınarak belirlendi.
Ceza Tutarlarında Artış
Geçen yıl, mevzuata aykırı bir reklam paylaşımı nedeniyle bir influencer'a uygulanan idari para cezası 347 bin 128 lira iken, bu yıl bu tutar yeniden değerleme oranıyla 550 bin 59 liraya çıkarıldı. Geçen yıl 5 influencer'a toplamda 1 milyon 352 bin 808 lira ceza uygulanırken, bu yılın ilk altı ayında 11 influencer'a toplamda 5 milyon 35 bin 994 lira ceza kesildi. Böylece, son 1,5 yıl içinde toplamda 6 milyon 388 bin 802 lira ceza uygulanmış oldu.
Yaptırımların Kapsamı
2023 yılında toplam 77 sosyal medya hesabına idari yaptırım uygulanırken, 2024 yılının ilk yarısında bu sayı 50'ye yükseldi. İdari yaptırımlar, markalara ait ürün veya hizmetlerin reklamlarının açıkça belirtilmemesi, Sağlık beyanı içeren ifadeler, reklamı yasaklı ürünlerin tanıtımı gibi gerekçelerle gerçekleştirildi.