Otomotiv sektöründe yaşanan cip krizi gittikçe büyüyor.
Araba almak isteyen vatandaşlar sıfır arabalarda çip engeline takılmış durumda.
Sıfır otomobillerin çip krizi nedeniyle üretilememesi, ikinci el fiyatlarının
bir anda uçması araba sahibi olanların mevcut araçlarına sahip çıkmasına neden
oldu. İstanbul ve Ankara’daki oto sanayi sitelerindeki trafik iki katına çıktı.
En ufak bir ses duyan, bakımları aksatan veya arıza ışığı yanan, soluğu
sanayide aldı. Sıfır otomobil almak çip krizine takıldı, ikinci elde de gerek
sıfırı sollayan fiyatlar gerekse araç sahipleri ve filoların ellerindeki
araçları satmak istememesi nedeniyle stok sorunu başladı. Üzerine artan kur da
eklenince, araç sahipleri elindekine otomobile adeta dört elle sarılmaya
başladı. Uzun süredir aracının bakımını yapmayan, ufak tefek hasarları görmezden
gelen veya aracının ilerde problem çıkarmasından korkan vatandaş Oto Sanayi
sitelerine akın etti. Bu yoğunluğu duyunca biz de İstanbul ve Ankara'da bulunan
büyük oto sanayi sitelerine gittik. Özel servisleri ve tamirhaneleri ziyaret
ettik. Tablo oldukça dikkat çekiciydi.
FİYATLAR DAHA UYGUN
Arabalarını değiştiremeyen vatandaşlar çözümü sanayide
arıyor. Vatandaşlar güncel arabalarının bakımlarını aksatmadan yapamaya
başladılar. Son iki hafta Trafik iki kat artarken, özellikle hafta sonları
sanayinin kapısında kuyruklar oluşuyor. Araçlar lifte çıkmak için sıra
bekliyor. Oto sanayideki yoğunluğun en büyük sebebi olarak ise artan maliyetlere
karşılık daha uygun fiyat verilebilmesi olarak gösteriliyor. Tüketici, bakım
maliyetleri daha uygun olduğu için oto sanayi sitelerine geliyor. Yetkili
serviste benzinli, kompakt HB bir araç 1.500 TL'ye, özel serviste 900 TL'ye,
tamirhanede ise 650 TL'ye periyodik bakım görebiliyor. Premium araçlarda bu
makas daha da açılıyor. Sanayi sitelerinde bakıma gelen araçlardaki lüks araç
sayısı ise özellikle dikkat çekiyor.
DEVİR BAKIMLI ARAÇ DEVRİ
Sanayiye yaşanan akın ile ilgili tamirhane sahibi Kantarcı
durumu analiz etti. Türkiye'nin en büyük oto sanayi sitesi olan İstanbul
Maslak'taki Atatürk Oto Sanayi Sitesi'nde uzun yıllardır tamirhane işleten
Yaşar Kantarcı, yoğunluğun son iki haftada iki katına çıktığını belirterek,
"Sıfır araç artık konuşulmuyor. İkinci El araç ise fiyatların yükselmesi
nedeniyle tercih edilmiyor. Kapıdaki araçlar artık kıymete bindi. Sanayideki
yoğunluk her geçen gün artıyor. Çip krizinin devam etmesi ve fiyatların artması
nedeniyle araç sıkıntısı daha da artabilir. Önümüzdeki dönemde iyi, temiz ve
bakımlı araçlara rağbet artacak. Tüketici masraf çıkarmayan araca bakıyor.
Hasar kaydına bakılmadan bakımlı araç çok rahat alıcı bulacak" diye
konuştu.
SES DUYAN SANAYİYE KOŞUYOR
İstanbul gibi Ankara’da da oto sanayi yoğunluğu yaşanıyor. Ankara’da
tamirhane işleten Tozluyurt yaşanan yoğunlukla ilgili açıklamada bulundu. Ankara'daki
Şaşmaz Oto Sanayi Sitesi'ndeki esnaflardan Mustafa Tozluyurt da, oto sanayideki
yoğunlukla ilgili "Aracından farklı bir ses duyan, arıza ışığı yanan oto
sanayiye geliyor. Araç sahipleri en ufak hasarları bile hemen gidermek ve
aracının sorun çıkarmasının önüne geçmek istiyor. Özellikle ikinci elde bile
artık araç bulmanın zorlaşması bu durumu daha da tetikledi. Kapıdaki otomobil
durduğu yerde değerlendi. Bakım en önemli konu haline geldi" ifadelerini
kullandı.
20 BİN TL MASRAFLA YENİ GİBİ OTOMOBİL
Sıfır araç sorunu ile ilgili bir açıklamada Tüm Oto Servisleri
Federasyonu Başkanından geldi. Yaşanan sorun ve sanayiye olan yoğun talebe
değinen Başkan Ünaldı, Çip
krizi ve kurlardaki hareket nedeniyle birçok araç sahibinin elindeki aracı
satmaktan vazgeçtiğini söyleyen Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF) Başkanı
Ünal Ünaldı, "Bugün segment değiştirmek ya da model yükseltmek isterseniz,
minimum 100 bin TL daha ekleme yapmak gerekirken, ortalama kompakt sınıf bir
aracın kaportadan mekaniğe, kozmetiğe birçok eksiğini 20 bin TL gibi bir rakama
tamamlayıp ilk günkü haline çevirebiliyorsunuz. Öte yandan ikinci eldeki
dinamikler de eskisi gibi değil, eskiden masrafı olan araç satışa çıkarılırdı,
bugün hemen her araç oto ekspertizden geçerek satılıyor ve ekspertizde tüm
eksikler ortaya çıkıyor. Araç sahipleri, ikinci el değerini korumak adına da
bakımlara önem vermeye başladı" şeklinde konuştu.
HASAR YOKSA BİLE BAKTIRIYOR
İstanbul Oto Sanayi Sitesi’nde usta olan Mehmet Özdemir
yaşanan sıkıntıyı ve yoğunluğu anlattı. "Eskisine nazaran kesinlikle daha
yoğun çalışıyoruz. Uzun zamandır sanayiye uğramayan müşterilerimize sanayiye
geliyor. Aracında bir şey olmasa dahi baktırıyor. Yoğunluktan memnunuz ancak
yedek parça bulamamak ve fiyat artışları bizi etkiliyor. Maliyetlerimiz yüzde
40 arttı. Artan maliyetleri tam olarak yansıtamıyoruz bu kez de
müşterilerimizden tepki alıyoruz. Çünkü, oto sanayi esnaf olarak
müşterilerimizle uzun yıllara dayanan dostluk ilişkimiz de var."