Sıfır ve ikinci el araba fiyatlarını yoğun bir şekilde araştıran vatandaşlar için yeni gelişme. Otomotiv sektöründe pandemiden itibaren başlayan çip krizi ve döviz kurlarının rekor seviyelere yükselmesi fiyatları adeta uçurdu. Bu durum üzerine Rusya ile Ukrayna arasında meydana gelen savaş hammadde bulunurluğunu tehlikeye sokarken, sıfır ve ikinci el araç fiyatlarını çok daha yukarı çekti. Bununla birlikte otomobil fiyatlarına ilişkin yeni bir gelişme yaşandı. Rusya-Ukranya savaşıyla beraber paladyum, nikel, çelik gibi bazı hammaddelerde rekor fiyat artmıştır. Bundan dolayı otomobil fiyatlarına zam olarak yansımıştır. Araba fiyatlarının yükselmesine ön ayak olan paladyum yerine platin kullanılmaya başlanması araba fiyatlarının biraz aşağı yöne çekmesi tahmin edilmektedir.
Paladyum yerine daha ucuz platin kullanılması
Arabalarda kullanılan paladyum yerine çok daha ucuz olan platinin kullanılması yönelik çalışmalar başladı. Böylece bu hamlenin araba fiyatlarının biraz daha aşağı yöne çekmesi beklenmektedir.
Fiyat artışı yüzde 10’a yaklaştı
Kur Korumalı Mevduat Sistemi’nin (KKM) devreye almış olduğu 20 Aralık 2021 tarihinden itibaren döviz kurlarında uzun bir süre yatay seyir korunmuştu. Fakat Rusya ile Ukrayna arasında yaşanan savaş nedeniyle kurlarda başlayan yükseliş geçtiğimiz dolar ve euroda yılın zirvesini getirmiştir. Çip ve tedarik sorununu aşmaya çalışan otomotiv sektöründe fiyatlar şimdi de döviz kurunun yeniden yükselişe geçmesiyle birlikte hareketlenmiştir. Yükselen döviz kuruyla beraber otomotiv firmaları kur farkını fiyatlara yansıttı. Zam oranları yüzde 3 ile 7 arasında değişirken, vergi dilimi değişen bazı modellerde fiyat artışı yüzde 10'a kadar yaklaşmıştır.
Diğer yandan pandemi döneminden itibaren yükselişe geçen motosiklet pazarında da talep hızlanmaya başladı. Sıfır otomobile erişimin git gide zorlaşması ve akaryakıt fiyatlarındaki artışın yanı sıra özellikle üst segment motosikletlerin yatırım aracı olarak öne çıkması talepteki bu artışta etkili olmuştur. Sıfır otomobile erişimin giderek zorlaşması ve akaryakıt fiyatlarındaki artışın yanı sıra özellikle üst segment motosikletlerin yatırım aracı olarak öne çıkması da talepteki bu artışta oldukça etkili olmuştur.
Kur zamları yeniden devreye girdi
İçerisinde bulunduğumuz son dönemde otomotiv markaları yalnızca sanayi ve lojistik maliyetlerdeki artışı fiyatlara yansıtıyordu. Fakat döviz kuruna bağlı bir sektör olan otomotivde, kur zamları yeniden devreye girmiştir. Markaların geçen hafta kur farkını fiyatlara yansıttığı görülmüştür.
Honda’da fiyatlar geçen hafta yüzde 3-4 artarken, Fiat, Nissan ve Renault’da da benzer artışlar yaşandı. Buna yönelik birkaç örnek var, önceki hafta 313 bin TL olan Renault Clio’nun baz versiyonunun (Joy 1.0 Sce 65 bg) liste fiyatı, geçen hafta 327 bin 900 TL olarak güncellenmiştir. Yapılan zamların ardından vergi dilimi değişen bazı modellerde zam oranı çok yüksek olmuştur. Renault Taliant’ın baz versiyonunun fiyatı geçen hafta 31 bin TL zamlanarak 355 bin TL’ye çıkmıştır. Önceki hafta 593 bin 700 TL olan Honda Civic’in (1.5L VTEC Turbo Eco-Premium) fiyatı, 35 bin TL zamlanarak geçen hafta 629 bin 400 TL’ye çıkmıştır.
Yılsonuna kadar fiyatlar yaklaşık yüzde 20 artacak
Paladyum'un fiyatları biraz düşürmesi beklense de fiyatlarda yükselişin süreceği tahmin edilmektedir. Dünya Gazetesi’nde yer verilen habere göre, kur artışının yanı sıra markalar maliyet artışlarını da fiyatlara yansıtmaya devam etmektedir.
OYDER Başkanı Dr. Altuğ Erciş, Merkez Bankası’nın açıklamaları yönünde yılsonuna kadar yalnızca enflasyondan kaynaklı otomobile en az yüzde 20 zam beklendiğini dile getirdi. Erciş, bu yılın başından bu zamana dek yapılan zamların da neredeyse yüzde 20 olduğunu ifade etmiştir.