Havacılık yetkilileri, ses hızından daha hızlı uçabilen ve New York'tan İstanbul'a olan uçuş süresini dört saatten daha kısa bir süreye indirebilen yeni sessiz süpersonik uçağı tanıttı. Proje, "Son of Concorde" olarak adlandırılan ve ses altı hızda seyahat eden uçaklardan daha az ses çıkaran bir tasarıma sahip olan X-59 süpersonik uçağı içeriyor. Yaklaşık 30 metre uzunluğunda ve dokuz metre genişliğinde olan X-59, NASA ve Lockheed Martin işbirliğiyle geliştirildi. Cuma günü tanıtılan uçak, ticari hava yolculuğunu yenilemeyi hedefleyen bir inovasyon olarak değerlendiriliyor. Sessiz süpersonik uçağın, seyahat sürelerini kısaltma ve daha hızlı ulaşım imkanı sağlama potansiyeli bulunurken yetkililer, 'ticari hava yolculuğunu yenilemeyi' hedeflediklerini belirtti.
Proje maliyeti açıklandı: Sekiz yılda 632 milyon dolar
NASA'nın deneysel süpersonik jeti X-59, Avrupa'ya yaklaşık 3,5 saatte seyahat edebilecek bir potansiyele sahip. Cuma günü Palmdale, Kaliforniya'da düzenlenen bir törenle tanıtılan uçak, ticari amaçlar için bir prototip değil, benzersiz bir deneysel uçak olarak tasarlandı.
Projenin maliyeti, sekiz yılda toplamda 632 milyon Dolar olarak belirlendi. NASA, bu deneysel jetin, ses hızından daha hızlı seyahat eden uçaklara karşı yaşanan potansiyel gürültü sorunlarını incelemek ve çözmek amacıyla geliştirildiğini vurguladı.
X-59’un önemli özellikleri
Concorde'un emekliye ayrılmasının ardından, süpersonik uçuşların yasaklanmasında etkili olan ses patlaması sorunlarını ele almak amacıyla geliştirilen NASA'nın X-59 projesi, bu konuda önemli bir adımı temsil ediyor. İşte projenin bazı önemli özellikleri:
- Hız ve Uzaklık: X-59, saatte 925 mil hızında yol alabilen bir süpersonik jet olarak tasarlandı. Bu, Concorde'un eski hızından daha düşük olsa da, tasarım ve teknolojideki yeniliklerle daha az rahatsız edici bir ses patlamasına neden olması amaçlanıyor.
- Gürültü Azaltma: Uçağın tasarımı, ses patlamasının şok dalgalarını kırarak yer yüzeyinde daha az rahatsız edici bir gürültü oluşturmayı hedefliyor. Bu, süpersonik uçuşların kısıtlanmasının ana sebeplerinden biri olan gürültü sorununu çözmeye yönelik bir çaba olarak değerlendiriliyor.
- Quesst Misyonu: X-59 projesi, NASA'nın Quesst misyonunun bir parçasıdır. Bu misyon, süpersonik uçuşlara ilişkin veri toplamak ve hükümetlerin süpersonik uçuşları yeniden değerlendirmelerine yardımcı olmak amacıyla tasarlandı.
- Koni Şekilli Burun: Uçağın ince ve koni şeklindeki burnu, geleneksel uçaklarda oluşan ses patlamasına sebep olan şok dalgalarını kırmayı amaçlamaktadır.
- Kamera Monitörleri: Uçağın kokpiti, geleneksel uçaklardan farklı olarak, pilota dış görünümü göstermek için kamera monitörlerini kullanma gerekliliği doğuracak şekilde tasarlandı.
Ses altı hızda seyahat edilecek!
NASA Yönetici Yardımcısı Pam Melroy, "Bu, yalnızca NASA'nın ve tüm X-59 ekibinin sıkı çalışması ve yaratıcılığı sayesinde mümkün olan büyük bir başarı" dedi. X-59 projesi, birkaç yıl içinde iddialı bir konseptten gerçeğe dönüşerek, seyahat etme şeklimizi değiştirmeye ve insanları daha hızlı bir şekilde birbirine yaklaştırmaya yardımcı olacak.
Quesst ekibi, şimdi entegre sistem testleri, motor çalıştırmaları ve taksi testleri gibi aşamalardan geçerek, bu yılın sonuna doğru planlanan ilk uçuşları için hazırlıklara başlayacağını duyurdu. X-59'un ses altı hızda seyahat ederken daha az gürültü oluşturarak süpersonik uçuşları daha sürdürülebilir hale getirmeyi hedeflediği belirtildi.