Milli Savunma Bakanlığı basın bilgilendirme toplantısında
Tatvan'da 11 askerin şehit olduğu helikopter kazasıyla ilgili kaza kırım
ekibinin ön raporuna ilişkin ilk tespitler belli oldu. Olay yerinde bulunan ses
veri kayıt cihazının çözümlenmesinden elde edilen bilgilerle, kazanın oluş
şekli anlatıldı.
DENETLEME PROGRAMI
VARDI
Bu tespitlere göre 8’inci Kolordu Komutanı Korgeneral Osman
Erbaş tarafından, Kolordu Komutanlığı birliklerinde denetleme ve incelemelerde
bulunmak üzere 4 Mart’ta Elazığ-Erciş-Tatvan-Muş-Bingöl-Elazığ güzergahında bir
idari denetleme programı hazırlandı.
07.52’DE
ELAZIĞ-ERCİŞ-TATVAN ROTASINDA BAŞLADI
4 Mart sabahı yapılan uçuş brifinginde hava şartlarının
uçuşa uygun olduğu tespit edildi. 1’inci pilotun kararı ile uçuşa planlandığı
şekilde 07.52’de Elazığ-Erciş-Tatvan rotasında başladı.
MUŞ UÇUŞU HAVA
ŞARTLARI NEDENİYLE BİNGÖL’E YÖNLENDİRİLDİ
İntikal anında Muş bölgesinde olumsuz hava şartları ile
karşılaşılmasını müteakip uçuş rotası değiştirilerek Bingöl istikametine uçuşa
devam edildi. 09.23’te helikopter Bingöl’e indi.
13.55’TE HAVA
KOŞULLARI DEĞERLENDİRİLİP TATVAN UÇUŞU BAŞLADI
Tatvan bölgesindeki hava şartları takip edilerek, hava şartlarının
iyileşmesi için beklendi. Hava şartlarının uçuşa müsait olduğunun tespit
edilmesi üzerine saat 13.55’te Tatvan’a varmak üzere Bingöl’den kalkış yapıldı.
14.30’DAN İTİBAREN
ANİ HAVA DEĞİŞİMİ İLE BULUT İÇİNE GİRİLDİ
Uçuşun Tatvan yakınlarına kadar olan bölümü sorunsuz
gerçekleştirildi. Ancak saat 14.25’te Muş ile son görüşme yapılmasından sonra
14.30’dan itibaren ani değişen hava koşulları ile olumsuz hava şartlarıyla
karşılaşıldı ve bulut içine girildi. Bunun üzerine pilotlar tarafından geri
dönüş kararı verildi. Ancak saat 14.41’de kaza kırım gerçekleşti.
ARAMA KURTARMA ANINDA
BAŞLATILDI
MSB’den yapılan açıklamada, 14.40’ta Tatvan’a inmesi
beklenen helikopterin tahmin edilen zamanda iniş yapmaması üzerine, Türk
Silahlı Kuvvetleri ve diğer kamu kurum/kuruluşlarının da katılımları ile
arama-kurtarma faaliyetlerinin derhal başlatıldığı belirtildi.
ENKAZ KÖYÜN 1
KİLOMETRE KUZEYİNDE BULUNDU
Arama-kurtarma faaliyetleri sonucunda Tatvan merkezin 7
kilometre kuzeyinde bulunan Çekmece köyünün 1 kilometre kuzeyinde helikopterin
enkazına ulaşıldı. 9 şehit ile 4 yaralı hastanelere kaldırıldı. 4 yaralı
askerden 2’si de hastanede şehit oldu.
KAZA HELİKOPTER
KAYNAKLI DEĞİL
Kazayla ilgili değerlendirmede helikopterden kaynaklanan bir
sebep olmadığı, bakımının mevzuata uygun olarak zamanında yapıldığı belirtildi.
Helikoptere hava şartları dışında herhangi bir dış etkinin olmadığına vurgu
yapıldı. Uçuşun son aşamasında hava koşullarının ani değişimi sonucunda ortaya
çıkan olumsuz hava şartları nedeniyle helikopterin bulut içinde kaldığı ve bir
anda yer görüş şartlarının kaybedilmesi sonucu kazanın meydana geldiği
anlatıldı.
Bugüne kadar Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki
Cougar helikopterleri ile 4 ayrı can kayıplı kaza meydana geldiği bu kazaların
hiçbirinin nedeninin helikopter kaynaklı olmadığı söylendi.
COUGAR TİPİ
HELİKOPTERDEN KAYNAKLI KAZA YOK
TSK envanterinde Cougar tipi 50 helikopter bulunuyor.
Bunlardan 30’u Kara Kuvvetleri Komutanlığı, 20’si de Hava Kuvvetleri
Komutanlığı’nın kullanımında.
Helikopterler envantere girdikleri 1995 yılından şimdiye
kadar her türlü hava ve arazi koşullarında yaklaşık 150 bin saat uçtu. Mevcut
mevzuata göre Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterindeki helikopterlerin
ortalama ömür devri 40 yıl. Fakat bu süre, yenileştirme ve modernizasyon
faaliyetleri ile uzatılabiliyor.