Dijital dünyanın yeni trendi olan metaverse, etkisini günden güne arttırıyor. Fiziksel dünyada satın alınan her bir ürünün karşılığının bulunduğu metaverse dünyası moda sektörünün de ilgisini çekti. Adidas, H&M, Nike, Zara gibi dünya moda markaları metaverse dünyasında yer almaya başlarken, Türk markaları da bu dünyaya girmek için harekete geçti.
Modada metaverse hazırlığı
Bilgi Üniversitesi Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Evrim Büyükaslan Oostrerom, metaverse dünyasının henüz büyük bir kesim tarafından takip edilmediğini ve bu durumun teknik altyapının yeterince gelişmemesi sebebiyle yaşandığını söyledi. Ostrerom, metaverseteki avatarların henüz karikatür gibi göründüğünü, bunların gerçekçi karakterlere dönüşmesiyle ilginin artacağını, platformun yaygınlaşması için 2030 yılının beklenmesi gerektiğini kaydetti.
Geleceğin ilk tercih edilen meslekleri olacak
Metaverse dünyası alanına giren mesleklerin gelecek dünyasının ilk tercih edilen meslekleri olacağını söyleye Oostrerom, ‘’Markaların burada açacakları mağazalarda satılacak 3D ürünlere ihtiyaç var. Sürekli ürünün akışının olması için de, 3D tasarımcıların durmaksızın o ürünlerin tasarımını yapması lazım. Ve şu anda dünyada da Türkiye'de de 3D tasarım yapan kişi sayısı da çok az. Mesela bakıyorsunuz, global bir marka 'sadece 5 tane ürünümü dijitalde satıyorum' diyor. Ayda 2 bin yeni tasarımı piyasaya süren bir başka global marka, bunun sadece 2 tanesini dijital ortamda veriyor. Çünkü bu ürünlerin üç boyutluya çevrilmesi ve sunulması öyle kolay bir şey değil" dedi.
Tasarımlar cep yakıyor
3 boyutlu tasarımların maliyetli bir iş olduğunu söyleyen Oostrerom, "Bir kıyafetin tasarımı için en az 500 euro gelir söz konusu. Türkiye'de oturduğun yerden büyük moda markalarına hizmet vermek de mümkün" diye konuştu.
Türkiye erken davrandı
Moda tasarımı bölümündeki öğrencilerin metaverse dünyası hakkında mutlaka bilgi sahibi olması gerektiğini kaydeden Evrim Büyükaslan Oostrerom, ‘’Moda dünyasında 3D tasarım bilen kişi sayısı çok az olduğu için, bilenler gerçekten çok kıymetli oluyor. Çünkü firmaların buna ihtiyacı var" dedi. Türkiye'de birkaç üniversitede bu dersin bulunduğunu hatırlatan Oostrerom, "Biz bu eğitimi üç senedir veriyoruz. Ama mesela Amerika'daki çok ünlü bir dizayn üniversitesi bile daha 2020'de başladı eğitime. Türkiye bu konuda daha erken davrandı diyebiliriz" diye konuştu.
İlk tasarım manken 3 milyon takipçiye sahip
Dünyaca ünlü markaların piyasadaki ünlü isimler yerine kendi sanal modellerini yarattıklarını söyleyen Oostrerom, ‘’Dünyaca ünlü markalar artık, Kendall Jenner, Kim Kardashian gibi isimlere milyon dolarlar vermek yerine kendi sanal modellerini yaratıyor. Sosyal medya pazarlaması için yaratılan bu kurgu karakterlerin gerçek insan olmadığı bazen aylar sonra açıklanıyor. Bazen de hiç açıklanmıyor. Bu kurgu karakterlerin ilki olan ve 3 milyon takipçisi bulunan Lil Miquela, Prada'dan Calvin Klein'a pek çok marka için çalıştı. Imma Gram, Shudu Gram ise diğer popüler sanal modeller." dedi.