Bakan Tekin, bilgiye erişim teknolojilerinin hızla gelişmesiyle birlikte eğitim süreçlerinin de değiştiğini belirtti. “Çocuklarımızın bilgiye erişiminde büyük kolaylıklar var, ancak bu bilgiyle tatmin olmuyorlar” diyen Tekin, modern eğitim sistemlerinin bilgi aktarmaktan öte beceri kazandırma yönüne kayması gerektiğini vurguladı.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde, eğitim müfredatının sadeleştirileceğini ve beceri temelli bir yaklaşımla yeniden şekillendirileceğini açıkladı. Tekin, mevcut müfredatın ağır eleştiriler aldığını ve bu nedenle müfredatı daha erişilebilir ve uygulamaya yönelik hale getirmeyi planladıklarını ifade etti.
Beceri Temelli Eğitim Modeli
Yeni müfredat, bilgi aktarımının ötesinde, öğrencilerin öğrendikleri bilgileri uygulamaya dökme yetilerini geliştirecek. Tekin, “Bilgi vermekten bilgiye dayalı becerilere geçiş yapacağız. Bu süreç kademeli olarak değişecek ve daha önce belirlenmiş olan eğitim hedefleri, beceri kazandırma odaklı hale gelecek” dedi.
Sadeleştirilmiş Müfredat
Bakan Tekin, müfredatın sadeleştirilmesinin, eğitimde daha verimli bir öğrenme süreci sağlayacağını belirtti. “Öğrencilerin eğitim sürecinde karşılaştıkları zorlukları azaltmak ve eğitim yükünü hafifletmek amacıyla müfredatı sadeleştiriyoruz” şeklinde konuştu. Sadeleştirilen müfredat ile eğitimde daha az teori, daha fazla uygulama ve pratiğe dayalı öğrenme hedeflendiğini belirten Tekin, şunları kaydetti:
"Yeni bir müfredat gündemde. Bilgiye erişim değiştikçe süreçte değişiyor. Çocuklarımızın bilgiye erişiminde çok büyük kolaylıklar var. Çocuklarımız okuldan aldıkları bilgiyle tatmin olmuyorlar. Dünyanın her tarafında bilgi vermekten bilgiyi beceriye dönüştürmeye dönüştü. Biz de kademeli olarak değişmeyi planladık.
YENİ EĞİTİM MODDELİ VE MÜFREDAT
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli beceri temelli bir model. Müfredat ağır olmakla eleştiriliyordu, sadeleştirdik.
Toplumsal yapımızın ihtiyaç duyduğu bir müfredat oldu. Birinci sınıf yeni müfredat ve kitaplara sahip olacak. Diğer sınıflar eski müfredata devam edecek. 9 Eylül günü inşallah bu kitaplarımız sınıflarımızda olacak.
DEPREM BÖLGESİNDEKİ ÇALIŞMALAR
Tekrar bütün milletimize başsağlığı diliyorum. Büyük bir felaket atlattık. Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatıyla çalışmalarımız başlamıştı. Biz de devam ettirdik. Şu anda bakanlık merkez teşkilatında öncelikle yıkılan dersliklerin inşaatı konusunda bir koordinasyon merkezi oluşturduk. Cumhurbaşkanımızın talimatı 6 Şubat öncesinden fazla derslik sayına ulaşmamızdı. Önümüzdeki hafta son durum değerlendirmemizde ben size bir iki rakam vereyim. Bunlar önemli rakamlar benim açımdan.
DEPREM BÖLGESİNDE OKULLARIN DURUMU
Bu 11 ilimizde toplam 9 bin 935 derslik kullanılamayacak durumda. Hafif hasarlı ve onarımlarla devam edecek olanları hemen hemen tamamladık.9 bin 935 dersliğin yerine 19 bin 894 derslik inşa edilecek. 6 Şubat'taki derslik sayısının yüzde 10 üstüne çıktık.
11 ilde 9 Eylül itibariyle sorunsuz bir eğitim öğretim hayatı başlayacak.
KAYIT ÜCRETLERİ
- Kayıt ücretleri konusunda ek tedbirler alınacak mı?
Önce şunu netleştirelim. Biz zorunlu çağına giren bütün öğrenciler için eğitim öğretim planlaması yapıyoruz. Evini en yakın okula öğrencinin kaydını otomatik olarak yapıyoruz. Sınavla yerleşen okullara da çocuklarımız puan üstünlüğüne göre kayıt yapılıyor.
Kimsenin kayıt ücreti alabilecek bir inisiyatifi yetkisi yok. Ben okul müdürlerimin zan altında bulunmasını istemem. Okul müdürlerimize 'benim çocuğumu illa şu öğretmene yazdırın veya şu şubeye çocuğumu yazdırmak istiyorum' gibi ısrarın anlamı yok çünkü okul müdürlerimizin inisiyatifi yok.
Çocuklarımızın artık birinci ve beşinci sınıfa kayıtlarında okul müdürlerimizin zor duruma düşmesini engellemek için merkezi kayıt sistemini hayata geçirdik.
KİTAP FİYATLARINA YAPTIRIM
Kitap fiyatlarıyla ilgili denetimde sıkıntılı fiyat politikası belirleyen özel okullara yaptırım uyguluyoruz. Asgari ücretin 10 katı, 20 katı, üçüncüsünde de kapatma var. Özel okullarda Talim Terbiye Kurulu Başkanlığımızın onayladığı kitapları zorunlu hale getirdik. Ders kitaplarını okullara göndermiş olacağız, ilave kitaba ihtiyaç yok."
Sonuç ve Beklentiler
Bakan Tekin'in açıklamaları, Türkiye eğitim sisteminde köklü bir değişimin kapılarını aralıyor. Beceri temelli modelin, öğrencilerin sadece bilgi edinmesini değil, aynı zamanda bu bilgileri pratiğe dökme yetilerini geliştirmeyi amaçladığını belirten Tekin, eğitimdeki bu yeni yaklaşımın ülkenin eğitim standartlarını yukarıya çekeceğini öngörüyor.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin başarılı bir şekilde uygulanması, öğrencilere daha etkili ve uygulanabilir beceriler kazandırmayı vaat ediyor. Eğitimdeki bu dönüşüm, gelecekte Türkiye'nin küresel eğitim arenasındaki konumunu güçlendirecek önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.