İngiltere merkezli bir ajansın (We Are Social) yaptığı
araştırmanın ardından, dünya genelindeki tüm internet kullanıcılarının
alışkanlıklarını açıkladı. Buna göre virüs sebebiyle sokağa çıkamayanlar,
internet üzerinden alışveriş yapmaya başlayınca e -ticaret hacmi çok fazla büyüdü.
Bununla beraber olarak; Türkiye'de 2019 yılında 136 milyar
TL olan e- ticaret hacmi, geçen yıl 250 milyar TL'ye çıktı. Bu yıl ise rakamın
400 milyar TL'ye çıkacağı düşünülüyor.
‘GÖRÜNTÜLÜ ARAMADA
ORTALAMANIN ÜZERİNDEYİZ’
Diğer yandan araştırma, Türk internet kullanıcılarıyla
ilgili dikkat çekici verileri de paylaştı.
Araştırmanın detaylarını yayınlayan İzmir Ekonomi
Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Müdürü ve Pazarlama Programı Öğretim Görevlisi
Burçin Önder, ‘Görüntülü aramada, QR kodu kullanımında ve sesli aramada dünya
ortalamasının üstündeyiz. Türk insanı arama motorunda en fazla hava durumu,
EBA, çeviri ve altın kelimelerini aramış’ dedi.
‘YİYECEK VE KİŞİSEL
BAKIM ALANLARINDA YÜZDE 45 BÜYÜME VAR’
Türkiye'de nüfusun 84 milyondan fazla olduğunun vurgulayan
Önder, ‘Türkiye'de 77 milyon kişinin mobil cihazı olduğu tahmin ediliyor. 60
milyon sosyal medya kullanıcısı var. Sadece geçen yıl sosyal medya
kullanıcılarının arasına 6 milyon yeni kullanıcı katıldı. Geçen yıl 37.2 milyon
kişi internet üzerinden bir şey satın almış. 16 ile 64 yaş arasındaki internet
kullanıcılarının yüzde 75'i ise geçen ay internetten bir şey satın almış. Yani
neredeyse her ay satın alınıyor. Bunu e -ticaretin adaptasyonu gibi düşünebiliriz.
Türkiye'de en büyük hacim aslında seyahat ve konaklama giderlerindeydi ancak
pandemi döneminde burada ciddi bir azalma gördük. Yiyecek ve kişisel bakım
alanlarında yüzde 45 büyüme var. Mobilya satın alımı çok hızlı büyümüş. Birinci
sırada yiyecek ve kişisel bakım ürünleri, ikinci sırada hobiler ve oyuncaklar
var. Bu aslında evde geçirdiğimiz sürede bir sürü hobiler edindiğimizin en
büyük göstergesidir’ dedi.
'BİRTAKIM
FARKINDALIKLAR ORTAYA ÇIKTI'
Büyük çoğunluğun mobil cihazlara yöneldiğini söyleyen Önder,
‘Vaktimizin çoğunu TV karşısında geçirirken artık mobil cihazlarımızın ekranı
karşısında geçirmeye başladık. Türkiye bu kadar çok dijitalleşirken ve bu kadar
çok mobil kullanırken bir takım farkındalıklar da ortaya çıktı. Artık
cihazlarımızın başında ne kadar vakit geçirdiğimizi ölçüyoruz. Bu tip
uygulamalar çok revaçta. Kişisel bilgilerimizin kötüye kullanılıp kullanılmadığını
da merak ediyoruz’ diye konuştu.
‘BÜYÜME 2021 YILINDA
DA SÜRECEK’
E-ticarete mobil cihazlar ile hızlı uyum sağlandığını açıklayan
Önder, ‘Mobil cihaz aracılığıyla ürün satın alanların dünya ortalaması yüzde
55.4'tür. Bu oran, Türkiye'de ise 54.8 seviyesinde. Bu açıdan da dünya ile
eşdeğer olduğumuzu söyleyebilirim. Dünya genelinde, en çok moda ve güzellik
ürünleri satın alındı. Bu ürünler için harcanan tutar, 665 milyar dolar.
Seyahat ve konaklama için 593 milyar dolar, hobi ürünleri için ise 525 milyar
dolar harcanmış. Ayrıca, mobil bankacılık ve buna ilişkin aplikasyonların
kullanımına da çok alıştık. Bu uygulamaların mobil cihazlara indirilme oranı
dünya genelinde yüzde 38.7, ülkemizde ise yüzde 48.2. Bu veriler, tüketici
alışkanlıklarının ne yönde değiştiğini çok net gösteriyor. Büyüme, 2021 yılında
da sürecek’ dedi.