İstanbul'da tüketici hakem heyetine başvuran bir müşteri, bir bankadan kredi kartı alırken "aidatsız kart seçeneği sunulmadan" verilen kart için bankaya ödemiş olduğu 473 liralık aidat ücretini geri aldı.
AA’da yer alan habere göre, Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, 2014 yılına kadar bankaların tüketicilerden kredi kartı aidatı alma hakkı olmadığını duyurdu.
Ayrıca, bankaların bu ücreti almaları halinde tüketicinin itiraz hakkının bulunduğunu, tüketici hakem heyetine başvurup parasını alabildiğini de bildiren Şahin, bankaların 2014'te çıkan bir kanunla bu ücreti alma hakkı kazandığını vurguladı.
Kanuna göre, bu hakkın kazanılması için bankalara bazı şartlar sunulduğunu hatırlatan Şahin, "Dendi ki tüketiciye iki alternatif sunacaksınız; birisi aidatlı kredi kartı, diğeri aidatsız kredi kartı. Aidatlı kredi kartı dediğimiz şu an taksit yapılabilen, bankalar tarafından çeşitli hediyelerin verildiği kredi kartları. Bunun aidatı var ve bankalar kendi belirledikleri miktarlara göre aidat alıyor. Diğeri de aidatsız yalın kart dediğimiz ve herhangi bir taksit imkanı olmayan, bankanın bir hediye vermediği kredi kartı. Tüketici bu konuda bilgilendirilmek zorunda ve kendisi tercih etmeli yalın ya da aidatlı kartı." sözlerini kaydetti.
Şahin, İstanbul'da müşteri olan S.E'nin bir bankadan kredi kartı almak için 473 lira aidat ücreti yansıtılması üzerine bankanın müşteri hizmetlerini arayıp, paranın iadesini talep etmesine rağmen sonuç alamadığını, mevcut kart kendisine verilirken "aidatsız kredi kartı seçeneğinin sunulmadığını" öğrenince aidatın iptali için Kartal Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyetine başvurduğunu aktardı.
Banka alternatif sunduğunu ispat etmek zorunda
Tüketicinin kanunen herhangi bir şeyi ispat etme yükümlülüğü olmadığına da değinen Şahin, şu sözleri kaydetti:
‘’Banka, tüketiciye yalın kart alternatifini sunup sunmadığını ispat etmek zorunda. 'Bak ben sana burada yazdığı gibi sundum. Sen de altını imzaladın. Ben yalın kartı istiyorum ya da kart istiyorum dedin' diye ispat etmek zorunda. İşte bunun ilk defa bir hakem heyetinden örnek kararı çıktı. İstanbul'da Kartal Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti, banka yalın kart alternatifini sunduğunu ispatlayamadığı için kredi kartı aidatının iadesine karar verdi, 473 liralık uyuşmazlık bedeli tüketici tarafına geçti."
Geriye dönük 10 seneye dair aidat iadesi mümkün
Kredi kartı aidatlarına ilişkin, kendilerine ortalama ayda 500 şikayet geldiğini bildiren Şahin, aidatsız ya da aidatlı kredi kartı seçeneğinin bankalarca sunulmadığı durumlarda aidatların geriye dönük 10 sene için tamamının iade edilebildiğinin altını çizdi.
Şahin, ücretlerin geri alınabilmesi hakkında da tüketicilerin hakem heyetine başvurmasının yeterli olduğunu ifade etti.
Kararın gerekçesi açıklandı
Kartal Tüketici Hakem Heyetinin karar tutanağının gerekçe bölümünde, "Banka tarafından tüketiciye sunulan kredi kartının ilgili kanun gereği tüketicinin ücretsiz kullanımına sunulması gereken bir kart olmadığı ve mevcut sözleşmenin matbu olduğu ancak tüketicinin sözleşmenin her sayfasını okuma imkanı olmadığı ve sözleşmenin suretinin tüketiciye verilmediği anlaşıldığı"ndan tüketicinin talebinin kabulüne karar verildiği bildirildi.