Koronavirüs salgını nedeniyle uzun zamandır eğitime ara verilmişti. Aşılamanın artmasıyla tüm dünyada öğrencilerin çoğu yüz yüze eğitime başladı. Ancak yapılan araştırmalar sonucunda öğrencilerin okuma becerisinin gerilediği gözlemlendi.
KORONAVİRÜS NEDENİYLE ÖĞRENCİLER YÜZ YÜZE EĞİTİME GEÇ BAŞLADI
Milliyet’te yer alan habere göre yetkililer tarafından yapılan araştırmalar neticesinde ilk ve orta öğretimdeki öğrencilerin matematikte 5, okuma becerilerinde 4 ay geride olduğu açıklandı. Pandemi nedeniyle Türkiye’de de benzer bir durum yaşandığı gözlemlendi. Konu ile ilgili uzmanlardan yapılan açıklamaya göre ilkokulda 1 yıllık eğitim, 10 yıla bedel. O nedenle öğrenme kayıplarını azaltmak için her gün 1 saat olmak üzere 1 yıllık telafi programı şart. Koronovirüs salgını yüzünden eğitime ara verilmesinden dolayı öğrencilerin öğrenme becerilerinde ciddi oranda azalma meydana geldi.
EĞİTİME GEÇ BAŞLAYAN ÖĞRENCİLER OKUMAYI ÖĞRENMEDE GERİDE KALDI
McKinsey & Co tarafından yayınlanan rapor doğrultusunda dünyada ilk ve orta öğretimdeki öğrencilerin okuma becerileri geriledi. Rapora göre ilk ve orta öğretimdeki öğrencilerin matematik becerilerinin 5 ay, okuma becerilerinin 4 ay gerilediği açıklandı. Hollanda’da yapılan araştırmalar öğrencilerde yüzde 3’lük öğrenmede gerileme yaşandığını gösteriyor, eğitim durumu düşük ailelerde bu oran yüzde 55’e kadar çıkıyor. Türkiye’de ise özellikle ilkokul öğretmenleri, öğrencilerinde önceki yıllara göre öğrenme kaybı yaşadıklarını söyleniyor. Konuyla ilgili akademisyenlerin ve öğretmenlerden ise açıklamalar geldi.
ÖĞRENCİLER DEPRESYON YAŞIYORLAR, UYUMDA ZORLANIYORLAR
İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden Dr. Öğretim Üyesi Zeynep Maçkalı açıklamasında ‘ McKinsey & Co’nun raporuna göre, ilk ve orta öğretimdeki öğrencilerin matematik becerilerinin 5 ay, okuma becerilerinin 4 ay gerilediği belirtildi. Kanada’da 12-18 yaş arası okula dönen öğrencilere dair yaptıkları araştırmada, öğrencilerin yüzde 25’inin stres düzeylerinin kritik düzeyin üstünde olduğu saptandı. 21 ülkede 18 yaş altı grup ile yapılan bir başka araştırmada 1 milyonun üzerinde kişinin ebeveynlerinden veya ona bakım veren büyükanne/babasından en az birini kaybettiği ortaya kondu. Bu noktada okula dönüş sürecinde yakınlarını kaybeden öğrencilerde isteksizlik, konsantrasyonda güçlük, içe kapanıklık gibi durumlar da gözlendi. Bence Türkiye’de daha da geriye gitmiş olabilir. Ancak bunu MEB’in gerçekleştireceği araştırmalar sonrasında söylemek daha doğru olacaktır. Ama Türkiye’de eğitimdeki fırsat eşitsizliği, buradaki farkı daha da belirgin kılabilir. Çünkü farklı ekonomik düzeylerden çocuk uzaktan eğitime ulaşmakta zorlandı. Bana gelen bilgiler, çocuklar okula gitmekte çok arzulu ama bir noktada da okulun yapısına girmeleri bir o kadar da zor. Çevrim içi eğitim sabah saat 9.00’da başlıyor, saat 13.00’te bitiyor, örgün eğitimde çok daha uzun süre eğitim alıyorlar. Pandemi koşullarında buna adapte olmak ayrı bir zorluk’ ifadelerine yer verdi.
1 YILLIK EĞİTİM GELECEKTEKİ 10 YILA BEDEL
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Firdevs Güneş ise ‘Türkçe okuma yazma ve matematikte ciddi sıkıntılar var. Ayrıca okul terki de yaşanıyor. Ama bunu bilimsel olarak ortaya koymak çok zor. Bu durumun en iyi tespitini öğretmenler yapabilir. Türkçesi iyi olmayan matematik, fen ve diğer konuları da öğrenemez. Üst düzeydeki öğrenmeleri de sürdüremez. Bir üst merdivene geçmek için alt merdivenin olması gerekiyor. MEB daha önce 15 günlük, bir telafi programı yaptı. 1,5 yılın telafisi 15 günde olmaz; 1 yıla yaymak gerekiyor. Her gün 1 saat telafi saati konulup okuma ve yazma çalışmaları yapılabilir. Bunu yapmazsak ara çok açılır. İlkokulda erken yaşlardaki 1 yıllık eğitim, gelecekteki 10 yıla bedeldir.’ dedi.
EN BAŞTAN OKUMA YAZMA ÖĞRETİYORUZ
Konu ile ilgili ilkokul Öğretmeni Abidin Öztürk ise konu ile ilgili ‘ Geçen yıl birinci sınıf öğrencileri almıştım. 35 kişilik sınıfın 10 kişisi hiç derse katılamadı. En baştan okuma yazma öğretmeye başladık. 7 öğrencide ciddi sıkıntı var. 2. sınıf müfredatımıza başlayamadık’ diyerek en baştan okuma yazma öğrettiklerini duyurdu.