Kızıldeniz saldırıları tansiyonu yükseltti: Küresel ekonomide fiyatlar tavan yaptı

Yemen’deki İran destekli Husilerin Kızıldeniz’den geçen ticari gemilere yaptığı saldırılar haftalardır sürüyor. Yaşanan gerilim sebebiyle küresel ekonomide ciddi bir kriz yaşanabilir.

11.02.2024-12:30 - (Son Güncelleme: 11.02.2024-12:30)

Süveyş Kanalı’nın çatışma sebebiyle kapanmasının ardından İsrail’in dışında ABD ve Avrupa ülkeleri için ekonomik kriz çanları daha yüksek sesle çalmaya başladı. Yemen’deki Husiler ise Kızıldeniz’den İsrail’e gidecek olan ticari gemileri hedef almaya devam edeceklerini açıkladı. Bu durum krizin giderek daha yaklaştığını gösteriyor.

Kızıldeniz saldırıları tansiyonu yükseltti

Yeni Şafak’ın haberine göre; Son iki aydır, Husi isyancılar, İsrail'e giden birçok gemiyi hedef alarak, işgalci güçlere ait ticaret rotasına ciddi bir darbe vurdu. Bu olaylar, Kızıldeniz ve Süveyş Kanalı'nın Akdeniz'e açılan önemli deniz ticaret yolunda gerçekleşti. Bu bölge, İsrail ve Siyonist etkilerle birlikte, ABD liderliğindeki bir deniz koruma gücü tarafından korunmakta, adeta bir ateş çemberine dönüştü.

Bu ateş çemberinin etkisi, küresel ticarette büyük bir krizin patlak vermesine yol açtı.

Kızıldeniz

Süveyş Kanalı, Kızıldeniz'i Akdeniz'e bağlayan 193 kilometrelik bir su yoludur ve küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12'sini yönlendirir. Ancak, İsrail'deki olaylar nedeniyle, Süveyş Kanalı'ndan geçişlerde belirgin bir azalma yaşanıyor.

Kanaldan günlük ortalama 49 gemi geçerken, son iki ayda bu sayı yaklaşık yüzde 40 oranında düştü. Gemi geçişlerindeki bu azalma, küresel deniz ticareti için ciddi bir sorun teşkil ederken, aynı zamanda gemi sigorta primlerinin artmasına ve ekonomik krizin büyümesine de yol açtı.

Gemi sigorta primlerinde 10 katlık artış

Kızıldeniz'de tırmanan gerilim nedeniyle bölgedeki savaş sigortaları için talep edilen primler de artış göstermeye başladı.

Yüksek harp riski taşıyan bölgelere yönlendirilecek bir geminin sigorta maliyetindeki en önemli unsurun harp riski primi olduğu belirtilirken, Gazze saldırılarının başlamasının ardından İsrail limanlarına uğrayacak gemilerin güvenlik seviyesinin en üst seviyeye çıkarılmasının Doğu Akdeniz'de deniz taşımacılığını ciddi şekilde etkilediği, bölge limanlarına uğrayacak gemilerin ödeyeceği ek savaş riski primlerinin 10 kata kadar arttığı ortaya çıktı.

YORUM YAZ..
Modal