Otomobil fiyatları aralık ayının başında yapılmış olan zamlarla yüzde 12-30 aralığında bir artış gösterdi. Yeni otomobil satın almaktan vazgeçen 'Al-Sat'çılar stoklarında bulunan otomobilleri elden çıkarmayı hedefliyor.
AL-SATÇILARI ÜZEN GELİŞME
Otomobil fiyatları aralık ayının başında yapılmış olan zamlarla yüzde 12-30 aralığında bir artış gösterdi. Yeni otomobil satın almaktan vazgeçen 'Al-Sat'çılar stoklarında bulunan otomobilleri elden çıkarmayı hedefliyor. AL-Satçıların bayilerden elini ayağını çekmesinin ardından showroom trafiğinde yüzde 50 oranında bir azalma meydana geldi. Showroom'ları ziyaret eden ziyaretçilerin ticaret amacı ile değil ihtiyacı olduğu için otomobil almak isteyenler olduğu dikkat çekti. Al-Sat'çılar bayiden liste fiyatı üzerinden aldıkları otomobilleri ikinci el şeklinde 40-50 bin TL daha fazlasına satıyordu. Ekim ve kasım ayında yaşanan tedarik sorunu aralık ayında da devam ediyor Piyasada otomobil bulmak çok zorlaşıyor. Bu nedenle yılın en çok satışı yapılan ayı olan aralık ayında çok büyük bir hayal kırıklığı yaşanacağı tahmin ediliyor. Tahminlere göre aralık ayında maksimum 60-65 bin adet satış gerçekleşecek. Halbu ki Otomotiv Distribütörleri Derneğinin bildirdiği son verilere göre 10 yıllık aralık ayı satış ortalaması 93 bin adet. 2019 yılı sonu itibarı ile yaşanan tedarik sorunu pandemi ve çip krizi ile birlikte daha da fazla büyüdü. Sıfır otomobil bulunamayınca ikinci el otomobillerde fiyatlar yükseldi. Otomobil yatırımcı aracı haline geldi. Döviz, faiz ve altından çok daha fazla kazandırmaya başladı. Sadece galericiler değil otomobil ticaretini kârlı gören farklı meslek sahipleri de bu işe yöneldi. Piyasada 'Al-Sat'çılar çoğaldı. Beyaz yakalı, doktor, polis, asker, kuyumcu, inşaatçı gibi her meslekten insan 'Al-Sat'çı oldu. Al-Sat'çılar lansman döneminde özel fiyatla bayiden aldıkları otomobilleri ikinci elde 40-50 bin TL daha fazla bir fiyata satmaya başladılar. Piyasanın dengesi bozuldu. Spekülatif fiyat artışları yaşanmaya başladı.
MARKA BAĞIMLILIĞI DİYE BİR ŞEY KALMADI
Pandemi ve çip krizi sebebi ile ilgili olarak otomobil tedarik aşamasında meydana gelen sorunlar, Türkiye'de marka bağımlılığını sona erdirdi. Eski otomobilini yenisi ile değiştirmek isteyen tüketici yaşadığımız tedarik sorunu sebebi ile ilgili olarak, otomobil bulamadığı zaman mecburen piyasada ne varsa onu almak zorunda kaldı. Otomotiv firmaları, dev bütçelerle sağlamaya çalıştığı marka bağımlılığını rafa kaldırdı.
2022'DE ÇİP SORUNU DEVAM EDECEK
Pandemi ve çip krizinin olumsuz etkilerinin 2022 yılında da devam edeceği öngörülüyor. Tahminlere göre yılın ikinci yarısından itibaren tedarik sorunu kısmi olarak çözülecek.
ZAM REKORTMENİ KASIM
Al-Sat’çıların hüsrana uğratan Kasım ayında araçlara gelen vergi tutarları haberin devamında. Kasım ayında araç fiyatlarına yüzde yirmi ila yüzde altmış arasında zam geldi. Uygulanan bu zam sonucunda geçen yıla kıyasla araç satışlarında 33,2 lik bir düşüş meydana geldi. Zammın araç fiyatlarına ypmış olduğu etkinin ardından geçtiğimiz Kasım ayında araç fiyatları 47 Bin TL’lik bir artış göstermişti. Sondakika.com da yer alan Emre Özpeynirci’nin özel haberine göre ise araç fiyatlarında ki değişim şu şekilde olmuştu: 10 gün önce 193 bin 900 lira olan Fiat Egea Sedan 1.4 Fire Easy fiyatı, 10 gün sonra 223 bin 900 lira oldu.
10 gün önce 210 bin 900 lira olan Hyundai i20 1.4 MPI 6 MT Jump fiyatı,10 gün sonra 263 bin 400 lira oldu.
10 gün önce 193 bin 700 lira olan Hyundai i10 1.0 MPI Jump fiyatı, 10 gün sonra 240 bin 700 lira oldu.
10 gün önce 214 bin 900 lira olan Renault Clio Joy 1.0 Sce fiyatı, 10 gün sonra 247 bin lira oldu.
10 gün önce 231 bin 200 lira olan Toyota Corolla 1.5 Vision fiyatı, 10 gün sonra 254 bin 300 lira oldu.