Sayıştay da hadiseyi kuşku ile karşılanmış, zira sene içerisinde 53 tane “kültür amaçlı” otobüs kiralama işlemi olduğu dikkat çekiyor.
Ortalamaya göre değerlendirilince hafta başına bir otobüs kiralamasına denk geliyor. Sene içinde ödemelere temel alınan ödeme komut belgelerine bakıldığında kiralama tarihleri şöyle:
Kültür Gezileri ile Diğer İhtiyaçlar İçin Kiralanan Otobüsler
Sıra No Ödeme Emri Belgesi Kiralama Yöntemi Kiralanan Otobüsler
Tarih Numara Tutar (lira)
1 11.02.2019 1423 9.027,00 4734-22/d 17 adet 27 kişilik Otobüs
2 15.02.2019 1673 57.820,00 4734- 22/d 14 adet 45 kişilik Otobüs
3 11.03.2019 2551 8.260,00 4734-22/d 1 adet 45 kişilik Otobüs
4 26.04.2019 4799 9.735,00 4734-22/d 1 adet 27 kişilik Otobüs
5 06.09.2019 10563 324.500,00 4734-21/f 10 adet İstanbul-Ankara Gidiş Geliş Otobüs
10adet İstanbul-Çanakkale Gidiş Geliş Otobüs
2019 senesi Şubat ayı içerisinde 11 ile 15 Şubat tarihleri aralığında, yani dört gün arayla birinde on yedi tane otobüs ikincisinde de on dört tane otobüs kiralanmış olarak gösteriliyor. Aynı zamanda 6 Eylül'de on tane İstanbul Ankara gidiş-geliş, on tane de İstanbul Çanakkale gidiş-geliş kiralaması yapıldığı görünüyor. Toplamda bu kiralamalar için 400 bin TL'ye yakın ödeme yapıldığı kaydediliyor.
PEKİ GERÇEKTEN OTOBÜSLER KÜLTÜR GEZİLERİNDE KULLANILDI MI?
Kontrol raporuna göre Denetçiler Kadıköy Belediyesini ikaz etmişler. Denetçiler, ''Bu türden hizmet alım işlerinde sadece faturanın gösterilmesi yeterli değil, öngörülen hizmetin gerçekten yerine getirildiğini gösteren “evrakı müsbite”nin de ödeme emri belgelerinin ekinde yer alması gerekiyor. '' demiş.
Hizmet alım işleriyle ilgili bir düzenleme mevcut. Konuyla alakalı yönetmelik maddesinde şu ifadeler yer alıyor:
- taahhütlerin bedellerinin ödenmesinde hakediş raporlarının düzenleneceği,
- hizmet işlerinde yükleniciye ödenecek hakediş tutarının hesaplanmasına esas olan belgelerden oluşan Hizmet İşleri Hakediş Raporunun hazırlanacağı,
- hizmet türüne ve işin özelliğine göre yalnızca ilgili sayfaları ve gerekli görülen diğer belgeler düzenleneceği
- Bu belgelerin yüklenici ve kontrol elemanlarınca imzalanıp, yetkili makamca onaylanarak tanzim edilmesi
- gerektiği belirtilmiştir.
Bu dosyalar düzenlenmediğine ve ödeme talimat belgesi ekine eklenmediğine için denetçiler bu gezilerin gerçek olup olmadığını araştıracak.
Önümüzdeki senelerle ilgili kontrollerde bu meselenin soruşturulmasının sürdüreceği anlaşılıyor. Alımların gerçek olduğunun kanıtı belediyenin sorumluluğunda, fakat gerçek olduğu kanıtlanamaması halinde kamu zararı olarak yetkililere zimmet çıkartılacak.