Salgının başlangıcından beri sinemalar birkaç defa açıldı ve kapatıldı. Yazın normalde en çok gişe yapılan zamanken izleyici aşırı sıcakların etkisi, Koronavirüs tedbirleri yüzünden klimaların düşük çalışması ve tüketicinin maskeyle oturmak istememesi sebebiyle tarihinin en düşük rakamlarından birini yakaladı.
SEYİRCİ SİNEMAYA GELMİYOR
Ekim 2019’da her hafta sinemaya 2 milyon kişi gitmişti. Ekim ayı bir geçiş dönemi olması dolasıyla haftada 2 milyon gayet doğal bir rakamdı. Bu yılsa işler hiç istenildiği gibi gitmedi. 400 bini zar zor aşan seyirci sayısı, dolu vizyona rağmen bu durumda. Sayıların daha böyle gideceği düşünülüyor. Karantina sonucu bir Mart 2020’den beri kapalı kalan salonlar, bir defa açılıp kapatılmıştı. 1 Temmuz’da tekrar açılan sinemalar yaklaşık 4 aydır iyi gişeyi bekliyor. 4 aya tekabül ettiğimizde istenilen sayı ile ortaya çıkan sayının 5 katı. Peki, seyirci neden sinemaya dönmüyor?
İZLEYİCİ SİNEMAYA KÜSTÜ
Pandemi sonrası tüketicinin her konuda alışkanlığı değişti. Otomobil sektöründe bile toplu taşımayı bırakıp bireysel araçlara geçtiler. Kapalı alanlardan kaçınmak, sinema salonlarını yeteri kadar güvenli görmemek ve maskenin zorunluluğu izleyiciyi sinemaya küstüren sağlık sorunlarından. Sağlık sorunları dışında büyük sorunlardan bir diğeri de biletlerin gittikçe yükselen bedelleri. 1,5 yılın zararını kapatmak isteyen salon sahipleri, bilet fiyatlarını arttırmış durumda. Salonlara gelen kısıtlı izleyici tedbiri de bilet fiyatlarını yükselten sebeplerden. Tabi, Netflix'in Türkiye hegemonyası da bir diğer etken.
NETFLIX, SİNEMANIN YENİ RAKİBİ
Bu düşük trendi aslında daha önce başlamıştı. Netflix ucuz fiyatlandırma ve evden izleme imkanı sayesinde sinemanın izleyicilerini almaya başlamıştı. Tek bir filme 20 TL vermek yerine Netflix’e aylık 20 TL vermek, sinema izleyicisinin aklını çeldi. Şu anki kadar dramatik olmayan değişim, bir şeylerin habercisi. Ülkemizde de Exxen, Blu TV ve Puhu TV gibi internet televizyonları, kablolu TV’nin rolünü çalmaya başlamıştı.
Dünyada internet televizyonu trendi alıp başını gitti. Netflix’e rakip olarak Amazon Prime 2017 yılında yayın hayatına başlamış ve milyonlarca içerikle izleyiciyi kendine çekmişti. Kendi filmlerini de çeken Amazon Prime’ın filmlerinden birinin Oscar aldığını da hatırlatmak gerek. Amazon Prime ve Netflix’e rakip olarak Pandemi döneminde dünyanın en ünlü kablolu TV’lerinden HBO da internete elini atmıştı. HBO Max’in yakında Türkiye’ye geleceğini bildirmekte yarar var. Disney+ da internet yayınclığı yüzünden sinema gişelerini yarı yarıya indirdi. Yeni çektikleri Marvel filmlerini vizyon tarihinde internette yayınlayan Disney, gişeden kar etmek yerine abonelik sisteminden kar etmek istiyor. Ülkemizde de Cem Yılmaz’ın Karakomik Film 1 ve 2’yi Netflix’te yayınlayacağını açıklamasıyla birlikte eski gişe gelirlerini göremedi.