İstanbul'un kalabalığından kaynaklı yaşanan yoğun trafik sebebiyle ambulans ve itfaiye gibi acil durum araçları yolda zor anlar yaşıyor. Acil durum araçlarının geçişi sırasında yaşanan karmaşayı ortadan kaldıracak projeye imza atıldı. Uygulanan projenin pilot uygulaması İstanbul Fatih'te başladığı görüldü. Yeni uygulama ile kavşakta kırmızı yanan trafik ışığı, 400 metre geriden gelen acil durum aracını algılayarak yeşile dönecek.
En az gecikme
Acil durum araçlarının geçişi sırasında yaşanan sorunlara son vermesi planlanan yeni projenin pilot uygulaması İstanbul Fatih'te başladı. Uygulamayla birlikte kavşakta kırmızı yanan trafik ışığı, 400 metre geriden gelen acil durum aracını algılayarak yeşile dönecek. Projeyle ilgili bilgi veren İSBAK Akıllı Şehircilik ve Coğrafi Bilgi Sistemleri Şefi Emine Aygün, yeni proje hakkında açıklamalarda bulundu. Aygün, yeni projenin en az gecikmeyi amaçladığını ifade ederek "Proje, acil durum araçlarını sinyalize kavşaklarda önceliklendirilerek, en az gecikmeyle kavşağı terk etmelerini amaçlıyor" ifadelerine yer verdi.
Pilot uygulama Fatih'te başladı
İBB iştiraklerinden İstanbul Bilişim ve Akıllı Kent Teknolojileri (İSBAK) A.Ş., dünyada da kullanılan 'V2x' teknolojisini geliştirerek, acil durum araçlarını trafikte önceliklendirecek bir projeye imza attı. Yoğun trafikte ambulans ve itfaiye gibi acil durum araçlarının geçişi sırasında yaşanan karmaşaya son verecek projenin pilot uygulaması Fatih'te başladı. Acil durum araçlarının trafik ışıklarına takılmadan hareket edebilmesini sağlayan sistemle, araçlara kırmızı yanan trafik ışığı, itfaiye ya da ambulansı algıladığında yeşile dönecek. Diğer sürücüler de yol vermeye çalışırken riske girmeden yeşil ışıkta geçiş yapabilecek.
V2x dünyada akıllı ulaşım sistemleri ve otonom araç uygulamaları
Trafik yönetimi uzmanları tarafından V2x akıllı ulaşım sistemlerinin entegre edilmesi sonucu yeni projenin hayata geçirildiğini ifade eden Aygün, "V2x dünyada akıllı ulaşım sistemleri ve otonom araç uygulamalarında yaygın olan bir teknolojidir. Biz de bu teknolojiyi sahayla entegre ederek kullanmayı amaçlıyoruz. Proje, acil durum araçlarını sinyalize kavşaklarda önceliklendirilerek, en az gecikmeyle kavşağı terk etmelerini amaçlıyor" açıklamalarında bulundu.
Özel program
Yeni projenin pilot uygulaması için itfaiye araçlarının en çok kullandığı güzergahı seçtiklerini ifade eden Aygün, "Afet Koordinasyon Müdürlüğü ve Fatih İtfaiye Müdürlüğü ile yaptığımız görüşmeler sonucunda pilot bölge olarak Fatih'i seçtik. İtfaiyenin en çok kullandığı güzergah olduğu için bu kavşakta çalışma planladık. İtfaiye, ambulans gibi acil durum araçları üzerinde bulunan ünite, konumlarını yol kenarındaki sisteme iletiyor. Buradan da kavşak kontrol cihazına iletilerek, acil durum araçlarına özel program devreye giriyor" ifadelerine yer verdi.
"Kaza riskini ortadan kaldırıyor"
Yeni uygulama ile beraber acil durum araçların olay mahalline ulaşırken kavşaklarda yaşanan kazaların önüne geçerek kaza riskini ortadan kalktığını ifade eden Aygün, "Trafik ışığı kırmızı yanıyorsa, itfaiye aracı için yeşile dönüyor. Kavşak diğer kolları kapatarak güvenli geçişi tamamlıyor. Bu sistem can ve mal güvenliğini artırıyor. İtfaiyenin veya ambulansın hedef bölgeye ulaşırken, kavşakta yaşayacağı karmaşaya engel olarak, kaza riskini ortadan kaldırıyor. Bu çalışma ambulans ve itfaiye özelinde, bölge bölge yapılabilir" ifadelerini kullandı.
"İnanılmaz derecede vakit kazandırır"
Yeni uygulamanın önemli bir zaman kaybının önüne geçileceğini ifade eden itfaiye eri Serkan Çolak, 16 yıllık meslek hayatında, trafikten dolayı çok sıkıntılar yaşadıklarını ifade etti. Çolak "Kırmızı ışıklarda özellikle araçların bize yol vermek için gösterdiği çaba bazen kaosa dönüşebiliyor. Bu yüzden yangına geç kalıyoruz. Böyle bir proje bize inanılmaz derecede vakit kazandırır" ifadelerine yer verdi.
"Bizim için saniyelerin önemi var"
17 yıldır itfaiye eri olarak çalıştığını ifade ederek, yaşanan trafik sebebiyle müdahalelerde gecikme olduğunu ifade eden Abdullah Tosun, "İstanbul kalabalık bir şehir ve yoğun bir trafiği var. Bu trafikte de çoğu zaman olaylara müdahalede gecikme olabiliyor. Bunun önüne geçilebilmesi için insanların daha duyarlı olması gerekiyor ama, bizim için de kırmızı ışıklarda geçiş üstünlüğü bazen avantaj yerine dezavantaj yaratabiliyor. İnsanlar bize yol vermek isterken, kaza olabiliyor. Bizim için saniyelerin önemi var. Bu yüzden bir an önce olay yerine varmak istiyoruz. İnsanlar kavşaklarda bize yol vermek isterken, diğer taraftan karşı şeritteki araçlara yeşil yanıyor. Araçlar önümüze çıkıyor, diğer araçlar da kırmızı ışıkta yol vermeye tereddüt ediyor. Bu sistem bize vakit kazandırır." açıklamalarında bulundu.