İnternetten alışveriş yapanlar aman dikkat! Rekabet kurumundan tüketicilere uyarı

Tüketicilerine-pazaryerlerinden alışveriş yapmaya başlamalarına sebep olan en etkili şeylerden birincisi sosyal medya ve internet sitelerine düşen tanıtım ve reklamlar olduğu belirlenmiştir. Rekabet Kurumu, ''e-Pazaryeri Platformları Sektör İncelemesi Nihai Raporu'' hazırladı.

17.04.2022-11:33 - (Son Güncelleme: 17.04.2022-12:44) İnternetten alışveriş yapanlar aman dikkat!  Rekabet kurumundan tüketicilere uyarı

Rekabet Kurumu, e-pazaryeri platformlarının sektör incelemelerini tamamladı. Nihai raporda, tüketicilerle ilgi veri gizliliği uyarısında bulundu. İnternet sitelerinin 'ücretsiz' adı altında sundukları hizmetler karşılığında tüketicilerin verilerine erişebildiklerini ve verilerin toplandığına vurgu yapıldı. Tüketici herhangi bir ücret ödüyor gibi gözükmüyor fakat ücret yerine verileriyle ödemiş oluyor. Bu verileri pazaryerleri, tüketicilerden, e-posta adresi, ad ve soyadı, adres bilgisi, telefon numarası, doğum günü, evlilik ve nişan yıl dönümü tarihleri, tanışma, kredi kartı IBAN numarası, banka hesap, arama, ses, yazışma, sosyal medya yazışma ve şikayet kayıtları, IP adresi, sosyal medya yazışma ve şikayet kayıtları, internet sitesi giriş çıkış, parola bilgileri, şifre, alışveriş geçmişi, üyelik tarihi, anket ve çerez kayıtları başta olmak üzere oldukça geniş bir yelpazede topluyor. E-pazaryeri platformları üzerinde ''kendini ayırma'' davranışlarıyla da karşılaşmak mümkün. Bu alanda ''sıralama ve listeleme gibi kendi ürününe yönelik öncelik sağlanması'', ''satıcı verilerinin kullanılması ile beraber kendi satıcısı olduğu ürünlerde haksız bir avantaj elde etme'' ve ''ilişkili olan hizmetlerden faydalanan satıcılara kıyasla haksız avantaj temin etme'' gibi konular öne çıkıyor. 

Fiyat ayrımcılığı uygulanıyor. Fiyat ayrımcılığı nedir? 

E-pazaryeri platformlarında tüketicilere ''fiyat ayrımcılığı'' uyguladıkları ortaya çıktı. Uygulanan fiyat ayrımcılığı, ''benzer konumda olan tüketici grupları için aynı ürüne farklı fiyatların konulması'' olarak bilinmekte. Bu algoritmalar, pazaryerlerinin tüketicilere kişiselleştirilmiş fiyatlar uygulanmasına imkan veriyor. Bunun sonucunda, bazı tüketiciler, aynı ürüne diğerlerine oranla daha çok ödeme yapıyor. Sonucunda ise pazaryerleri belirli satışlardan, diğer satışlarına oranla daha yüksek kar etmesine sebep oluyor.

YORUM YAZ..
Modal