İstanbul’da İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden (İBB) 1 yıl boyunca ücretlerini almadıkları söyleyen İBB’ye bağlı özel halk otobüsü şoförleri, sorunlarını görüşmek ve önerilerde bulunmak için toplantı düzenleyerek bir araya geldi. Fatih’teki Zübeyde Hanım Kültür Merkezi'nde bir araya gelinen toplantıda, İBB yönetiminin bir yıl boyunca ertelediği ödeme tarihleri nedeniyle özel halk otobüsü şoförlerinin maliyetleri karşılamakta zorluk çektiği kaydedildi. Toplantıda bulunan Özulaş A.Ş Başkanı Sedat Şahin ise ‘Bugün burada toplanma sebebimiz şu, İstanbul’daki özel halk otobüsü sistemi çökmüş durumda, kendisini idare edemez duruma geldi’ ifadelerine yer verdi.
İSTANBUL'DA ULAŞIM SİSTEMİ ÇÖKMÜŞ DURUMDA
İBB’ye bağlı özel halk otobüsü şoförlerinin sorunlarının konulması için düzenlenen toplantıda konuşan Özulaş A.Ş. Başkanı Sedat Şahin, ‘Bugün burada toplanma sebebimiz şu, İstanbul'daki özel halk otobüsü sistemi çökmüş durumda, kendisini idare edemez duruma geldi. Akaryakıttan tutun tamircilere, bankalara kredi borçlarımız, vergi borçlarımız, SGK'ya kadar ödeyemez bir hale geldik. Dolayısıyla bir yıldır süregelen bir ödeme dengesizliği, geç ödemeleri artık bizim önümüzdeki bir iki ay içerisinde tamamen kontak kapatma ve sistemi kapatma noktasına gelecek. Onun için bugün burada kendi aramızda bu toplantıyı yaptık, hem ilgililere ve yetkililere sesimizi duyurmak istedik’ diye konuştu.
HALK OTOBÜSÇÜLÜĞÜ YAPAN ARKADAŞLARIMIN MAĞDURİYETİ VAR
Sorunlarını toplantıda dile getiren özel halk otobüsü şoförü Mehmet Habip Baysal, ‘Bugün buraya şunun için toplandık. Halk otobüsçülüğü yapan tüm esnaf arkadaşlarımızın hepsinin mağduriyeti var. Paralarımız zamanında ödenmiyor, üç ay geriden geliyor ve bu bir senelik aksamayla geliyor. Bu aksamalardan dolayı ödeme alamıyoruz. Artı Otis sistemi diye İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin ve İETT'nin bize vermiş olduğu kilometre sisteminde çalışıyoruz. Bu kilometre sisteminde bizim güncellemelerimiz güncel rakamlarla yapılmıyor. Bir otobüs amortismanı güncel rakamdan yapılmıyor. Bir şoför maliyeti güncel rakamdan yapılmıyor. Diğer giderlerimiz, kasko ve sigortalarımız güncel rakamdan yapılmıyor. Güncel rakamdan yapılmadığı, bize sözleşmede geçen yüzde 50 kar verilmediği ve sözleşmeye uyulmadığı için biz mağduriyet yaşıyoruz. Her konuda mağduriyet yaşıyoruz. Benim kredilerim var. Banka beni arıyor, 50 gün gecikmen var ne zaman ödeyeceksin, İBB bana ödeme yapmıyor. Yedek parçaya mı, akaryakıta mı yoksa bankaya mı vereyim? Alacağım devletten, vereceğim devlet bankasına iki arada bir derede kaldık. Nasıl halledeceğiz bizde şaşırdık. Yürütemez duruma geldik’ ifadelerini kullandı.
ÖZEL HALK OTOBÜSÜ ESNAFI MAĞDUR
İBB yönetiminin sözleşmeyi imzalarken vaat edilen maddelerin hiçbirinin sözleşme içine koyulmadığını kaydeden Avukat Erhan Güneş, ‘Bizim oda başkanımız, bu sözleşmeyi imzalarken bize vaat edilenlerin hiçbirini sözleşmeye koymamış. Sözleşmeye koymadığı için bugün özel halk otobüsü camiası İstanbul'da mağdur olmaktadır. Bizim 4 maddemiz var, ilki sabit gider ve yüzde 50 kar payı, ikinci olarak araç amortisman bedeli güncel araç payından hesaplanacak, üçüncü olarak bakım ve tamir giderlerimiz güncel fiyattan hesaplanacak ve dördüncü olarak ise bizim araçlarımızın ayda 2 gün yatar hakkı vardır. Bize böyle söylendi fakat sözleşmeye konmamış.
Ödemelerin her ayın 15'inde düzenli bir şekilde yapılması, çünkü esnafın kendini çevirebilmesi için ödeme aksadığı takdirde tamirciye ve petrolcüye ödeme yapamadığında bu iş çıkmaza giriyor. Biz Otis sisteminden memnunuz. Biz sadece bize vaat edilen bu dört madde ve ödeme maddesinin sözleşmeye koyulup gereğinin yapılmasını istiyoruz. Bu sözleşme AK Parti döneminde hazırlandı. Sayın Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu geldiğinde sözleşmeyi imzaladı. Buradaki problem bizim Özel Halk Otobüsü Esnaf Odası başkanımız bize gerçekleri anlatmadı. Belediye ve idare ile hangi sözleşmeyi yaparsak, idare o sözleşmeye uygun bir şekilde götürür. Bizi kandırdılar, Özel Halk Otobüsü Esnaf Odası başkanımız bize dedi ki bu 4 madde var dedi. Bu 4 madde de olmadığı için hem İstanbul halkı hem de özel halk otobüsü esnafı da mağdur olmaktadır’ değerlendirmelerinde bulundu.