Son zamanlarda gündem olan Elektronik ticarette tekelleşmeye son veren yasa teklifi TBMM Genel Kurulu tarafından kabul edildil. TBMM'nin kabul ettiği düzenlemenin getirmiş olduğu yenilikler ise şu şekilde;
Haksız ticaret önlenecek
Yasanın yürürlüğe girmesiyle bütün elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar, e-ticaret pazar yerlerindeki fikri ve sınai mülkiyet hakkı ihlalleri, ortaya çıkan haksız ticari uygulamalarını tek tek önleyecek. Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılar tarafından satıcılara yapılacak ödemelere dair süreler kısaltılacak, herhangi bir hizmet verilmeden haksız şekilde satıcılardan ücret alınamayacak.
Markaları olmayacak
Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıların kendisinin ya da ekonomik bütünlük içerisinde bulunduğu kişilerin markalarını taşıyan satılacak olan malları satışa sunması ya da satışına aracılık etmesi engellenecek.
Lisans zorunluluğu
Net İşlem Hacmi 10 milyar lira olan elektronik aracı hizmet sağlayıcılar lisanslandırılacak. Bunların bünyesindeki satıcılarla haksız rekabet etmesi engellenecek. Satıcılar kendilerine ait verileri istedikleri vakit diğer elektronik ticaret pazaryerlerine taşıyabilecek. Birden fazla elektronik ticaret ortamında faaliyet gösterilmesi durumunda bu ortamlar arasında erişim imkânı sağlanmayacak.
Reklam ve indirimi sınır
Net işlem hacmi 30 milyar lira ve işlem sayısı 100 bini geçen hizmet sağlayıcılar, piyasadaki rakipleri dışlayıcı şekilde reklam ve indirim işlemlerinde bulunamayacak.
60 milyar liranın üstü
Net işlem hacmi 60 milyar liranın üstünde olanlara, pazaryerlerinde gerçekleştirdikleri cüzdan benzeri faaliyetlerine dair sınırlamalar yapılacak. Pazaryerlerindeki satışlar ile satıcı olarak yaptıkları satışlar ve fiziki satışları hariç olmak üzere kargoculuk faaliyetleri kısıtlanmış olacak.
E-Ticaret nedir?
E-ticaret; ürün ve hizmetlerin reklam, satış, dağıtım ve çeşitli ödeme seçenekleriyle internet siteleri üzerinden ticaret yapılması veya siparişte bulunmak gibi işlemlerinin online sistemler üzerinden yapılmasıdır. Kısaca e-ticaret; geleneksel ticaretin internet ortamında veya mobil olarak yapılmasıdır.
E-Ticaret nasıl yapılır?
Öncelikle E-ticarete başlarken markaların satış yapacakları e-ticaret platformunu özenle seçmesi lazım. Çoğunlukla işletmeler kendilerine ait e-ticaret sitelerini kurarak veya e-ticaret pazaryerlerinde kendilerine ait mağaza açarak ve satışlar yaparak atılım göstermektedir.
E-ticaret sektöründe kendi markalarını oluşturmak ve komisyon ödemesi yapmadan satış yapmak isteyenler işletmeler çoğunlukla e-ticaret sitesi kurarak satış yapmayı tercih ediyor. E-ticaret siteleri üzerinden satış yapmak isterken de markalar genellikle hazır olarak kullanıma sunulan halihazırda bulunan e-ticaret paketleri kullanmakta. Hazır e-ticaret paketlerinde de işletmeler entegrasyon modelleri, e-ticaret paketleri, tasarım özellikleri ve responsive temaları baz alınarak seçim yapılmakta.
Satacağınız ürün veya hizmeti siz belirleyin
E-ticarete başlamadan önce en kilit noktalarından birisi ise oluşturulacak olan markaların satacağı ürün ve hizmetleri belirlemesi. Çünkü satılacak ürünlere göre işletmelerin yapacağı hazırlıklar ve yapması gereken tanıtım çalışmaları farklılık gösterebiliyor.
Markalar satacakları ürün ve hizmetlere karar vermeden önce e-ticaret istatistikleri, e-ticaret pazaryerlerindeki ürün değerlendirmeleri ve e-ticarette satılacak ürün tavsiyeleri gibi birçok alanda araştırma yaparak satacakları ürün ve hizmetleri belirlemektedir.
Hedef kitlenizi belirleyin
Hedef kitle, e-ticaret ile internetten ürün ve hizmet satacak işletmelerin ilgili ürün ve hizmetleri satmak istediği kitleye verilen isimdir. E-Ticaret’e başlarken markaların doğru bir hedef kitle belirlemesi çok önemli.
E-ticaret firmaları hedef kitle belirleme sürecinde satacakları ürünlerin hitap edeceği kitleyi analiz etmektedir. Genellikle işletmeler demografik bilgiler, yaş aralığı, cinsiyet vb. metriklerden yararlanarak hedef kitlelerini belirler. Böylece reklam ve tanıtım çalışmalarında ilgili kitleyi hedefleyerek ürün ve hizmet tanıtımlarından aldıkları verimi arttırır.