2015 yılında Amerika Birleşik Devletleri'nde Volkswagen'in manipüle edilmiş dizel motorlarını içeren skandal, Paris'teki bir mahkemenin birkaç üretici hakkında soruşturma başlatmasının ardından Fransa'da beklenmedik bir şekilde devam etti. Automotive News raporlarına göre şu ana kadar Peugeot, Renault ve Volkswagen Fransız tüketicileri 2009'dan sonra üretilen otomobillerden kaynaklanan zararlı emisyon seviyeleri hakkında aldatmakla suçlandı.
Volkswagen'in anlaşmasına göre Winterkorn'un kişisel olarak 11,2 milyon euro tazminat ödeyeceği belirtildi. Ayrıca, eski Audi CEO’su ve VW Yönetim Kurulu Üyesi Rupert Stadler’in 4,1 milyon euro, Audi şirketinin eski yöneticisi Stefan Knirsch’in 1 milyon euro ve eski Porsche CEO’su Wolfgang Hatz’ın 1,5 milyon euro tazminat ödeyeceğine karar verildiği açıklandı.
Tazminatın büyük bölümünü oluşturan 270 milyon euronun ise “menajer mali mesuliyet sigortası” tarafından karşılanacağı belirtildi.
DAVA ÜZERİNE DAVA
Tazminat ödemelerinin, şirketin denetleme kurulu tarafından Ekim 2015'te dizel krizinin nedenlerine ve sorumluluklarına ilişkin başlatılan incelemeye dayandığı ifade edilen açıklamada, denetleme kurulunun mart ayında hisse senetleri hukuku kapsamında sorumluluğun ihlal edilmesi nedeniyle Winterkorn ve Stadler aleyhine dava açmaya karar verildi.
Volkswagen, Audi şirketinin eski CEO’su Ulrich Hackenberg’in anlaşmaya hazır olmadığı belirtilerek Hackenberg hakkında yasal adımların atılacağı bilgisini de paylaştı.
Açıklamada 22 Temmuz’da toplanacak şirketin genel kurulunun anlaşmayı onaması gerektiği aktarıldı. ABD Çevre Koruma Ajansı 2015 yılının eylül ayında Volkswagen'in emisyon testlerini manipüle ettiğini ve şirketin dizel araçlarının normal seviyenin 40 kat üzerinde çevreyi kirlettiğini duyurmuştu.
Bünyesinde Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda, Bugatti, Scania ve Man gibi markaları bulunan Volkswagen Grubu, uzun süre dizel emisyonu skandalıyla gündemi meşgul etmiş, ABD makamlarına yüksek cezalar ödemiş ve milyonlarca aracını geri çağırmak zorunda kalmıştı.
Dünya genelinde yaklaşık 11 milyon dizel motorlu aracın emisyon testlerinde yanıltıcı yazılım kullanıldığını kabul eden Volkswagen, ABD'deki mahkemece yüksek miktarda para cezasına çarptırılmıştı.
Almanya'da da yaptıklarını inkar eden Winterkorn hakkında şirketin emisyon skandalı kapsamında dolandırıcılık, Rekabet Yasası’nı ihlal etme ve güveni kötüye kullanma suçlamalarından dava açılmıştı.
RENAULT VE PEUGEOT DA BU HİKAYEDE YANDI
Renault'un ardından son dava da Stellantis ittifakının bir parçası olan Peugeot'ya açıldı. Fransız mahkemeleri, Peugeot'nun 2009-2015 yılları arasında Fransa'daki müşterilerine hileli Euro 5 çevre standardına sahip dizel otomobil sattığı için suçlama başlattı.
Peugeot şimdi yetkililere 10 milyon euroluk bir depozito ödemek zorunda (olası zarar ve zararlar için 8 milyon euro ve ayrıca 2 milyon dolar kefalet ödemeyecek. Ek olarak, olası zararlara karşılamaya yönelik 30 milyon avroluk bir banka garantisi sağlamak zorunda kalacak.
Yeni ittifaktan iki markaya daha (Citroen ve Fiat) dava açılacağı tahmin ediliyor. Stellantis, Peugeot'nun yanı sıra Citroen ve FCA İtalya hakkında bir soruşturma başlatıldığını ve 10 Haziran'da Paris'te mahkemeye çıkıldığını da açıkladı.
Daha önce, 8 Haziran'da Peugeot'nun büyük rakibi Fransız üretici Renault da resmi tüketici dolandırıcılığı iddialarına maruz kalmıştı. Renault da olası zararlar ve cezalar için 20 milyon euro ödeyecek ve 60 milyon euroluk bir banka garantisi vermek zorunda kalacak.