Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, KKTC Başbakanı Ünal Üstel ve Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı'nın katılımıyla düzenlenen Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi Kurulumu Projesi imza töreninde önemli açıklamalarda bulundu. Bakan Uraloğlu, konuşmasında son 22 yılda denizcilik sektöründe kaydedilen büyük ilerlemelere vurgu yaparak, Türk sahipli deniz ticaret filosunun dünya sıralamasında 17. sıradan 12. sıraya yükseldiğini belirtti. Türk bayraklı gemilerin dünya denetim rejimi Paris Memorandumu'nda beyaz listede bulunduğunu ifade eden Uraloğlu, Türk bayrağının dünya denizcilik sektöründe prestijli bir konumda olduğunu dile getirdi.
Bakan Uraloğlu, yat liman kapasitesinin 25 binin üzerine çıkarıldığını, geçen yıl ülke limanlarına uğrayan kruvaziyer gemi sayısının yüzde 20 artarak 1192'ye, kruvaziyer yolcu sayısının ise yüzde 53 artışla 1 milyon 542 bine yükseldiğini açıkladı. Ayrıca, Uraloğlu, bu artış trendinin devam edeceğini ve bu yıl 2 milyon yolcu sayısını aşmayı hedeflediklerini belirtti.
ÖTV sıfıra indirildi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, denizcilik sektörünü desteklemek amacıyla hayata geçirdikleri önemli uygulamaları açıkladı. Özellikle deniz yolu taşımacılık faaliyetlerini teşvik etmek adına ÖTV'si sıfıra indirilmiş yakıt uygulamasına vurgu yapan Uraloğlu, bu çerçevede 2004 yılından bu yana yaklaşık 11,5 milyar lira destek ve 6,7 milyon ton yakıt desteği sağladıklarını ifade etti.
Bakan Uraloğlu, bayrak ayrımı gözetmeksizin Ro-Ro ve Ro-Pax gemilerinin limanlarda ödediği kılavuzluk ve römorkaj ücretlerinin Bakanlıkça karşılandığını belirtti. Bu teşvik kapsamında, İzmir ile Sete arasında yeni bir Ro-Ro hattının açıldığını ve bu hat üzerinden şu ana kadar yaklaşık 25 milyon lira destek sağlandığını ifade etti. Ayrıca, bu hat sayesinde 5 bin 361 yük taşıyan aracın, kara yolunu kullanmadan ve sınır kapılarında yaşanan sıkışıklıklardan bağımsız olarak Fransa'dan Avrupa Birliği topraklarına ulaştığını belirtti.
2023’de 73 bin 800 araç taşımacılığı
Uraloğlu, KKTC ile Türkiye arasındaki deniz yolu ticaretine değinerek şu bilgileri verdi:
"2022'de 1,9 milyon ton olan yük elleçleme miktarı 2023 sonu itibarıyla yüzde 29 artışla 2,45 milyon tona yükselmiştir. Araç taşımacılığında 2022'de 68 bin 300 araç taşınmış iken 2023 yılında bu sayı yüzde 8 artarak 73 bin 800'e çıkmıştır. Bu artışların önümüzdeki yıllarda da devam edeceğine ve hem Kıbrıs Türk halkının hem de ana vatanımızın huzur ve refahı için üzerimize düşeni yapmaya kararlılıkla devam edeceğimize canıgönülden inanıyorum. Projeyle Doğu Akdeniz'de etkinliğimizi artıracak, Mavi Vatan'ımızda çıkarlarımızı koruyacak, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin çevre denizleri ve ülkemiz arasındaki deniz alanında tüm deniz trafiğini izleyebileceğiz. Ayrıca Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin de bu anlamda bir kapasiteye sahip olması amaçlarıyla geliştirilen projede tamamen milli olarak geliştirilecek yazılımla tüm altyapımızı millileştirerek, bu alanda teknolojik bağımsızlık sağlamış olacağız. Gemi kimliklendirilmesi, gemi trafiğinin kesintisiz izlenmesi ve düzenlenmesi, gemilere seyir bilgileri ve genel uyarıların iletilmesi, özellikli alanların kontrol yönetimi, kaçakçılığın önlenmesi, kaza risklerinin tespiti ve uyarıların yapılması, kaza, yangın gibi acil durumlarda ilgililerin bilgilendirilmesi, petrol kirliliğiyle mücadeleye destek olmak, meteorolojik verilerin gerektiğinde gemilerle paylaşılması gibi işlemleri bu sistemler sayesinde sağlayacağız. Proje 2026'nın ilk yarısında tamamlanacak."
"Kaçakçılık önlenecek!"
KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı da projenin ‘deniz seyir güvenliğinin’ artıracağını belirterek, "Kaçakçılık büyük ölçüde önlenecek. Projeyle insan ticaretinin önlenmesine katkı verilecek. Kendi bölgemizde gemi trafiğini organize edebilme kabiliyetine sahip olacağız. Gemilerin rotalarını düzenleyerek deniz kazalarının önlenmesini sağlamış olacağız. Arama kurtarma operasyonlarında da faydalı olacak. KKTC, Türkiye'nin Doğu Akdeniz'deki hak ve çıkarlarını korumak için en önemli aktördür." dedi.