Uzmanlar uzaktan eğitim sisteminde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan çocukların güçlük çekebileceğini belirtiyor. Gerekli önlemler alındığı takdirde yaşanacak problemlerin azaltıması mümkün. Bu dönemde tedavilere devam edilmesi gerektiğini belirten uzmanlar, ders çalışmak için oluşturulan ortamın dikkat dağıtıcı unsurlardan arındırılarak sadeleştirilmesini öneriyor.
DEHB olan çocukların, derslerden kalan vakitlerde egzersiz yapması, oyun oynaması, fiziksel mesafe kuralına uyarak sosyalleşmesi ve teknoloji kullanımının sınırlandırılması önemli.
Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Neriman Kilit, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan çocukların daha fazla uyum sorunu yaşadığını, bu çocukların daha hızlı motivasyonlarını daha çabuk kaybettiklerini belirtiyor ve ‘Bu çocukların günlük hayatlarını düzenleyebilme ve
organize olabilme, evde aşırı hareketlenme ve enerjisini atamama konusunda sıkıntı yaşayabildikleri ve eğlence amacıyla teknoloji bağımlılığı risklerinin daha yüksek olduğu ve arkadaş ilişkilerinde uyum sorununu daha sık yaşayabildikleri bilinen gerçeklerdir’ ekliyor.
UZAKTAN EĞİTİM ZORLAYABİLİR
Yüz yüze eğitimden uzaklaşan DEHB’li çocukların uzaktan eğitimde yaşayabilecekleri sorunları belirten Kilit, ‘Bu çocukların okul hayatından uzaklaşma, ders başarılarında düşme, günlük hayatlarında zaman yönetimi ve organize olma, sosyal hayattan uzaklaşma, yaşıt iletişimlerinde düşme, aşırı hareketli olma ve ekran bağımlılığı geliştirebilme riskleri açısından yaşıtlarından daha yatkın oldukları aşikardır’ diye konuştu.
TEDAVİLER DEVAM ETMELİ
Virüs ve korunma yöntemlerini çocuğa uygun bir dille anlatılması gerektiğini belirten Dr. Neriman Kilit, bu süreçte çocuğun tedavisinin aksatılmaması gerektiğini ‘Çocuk ilaçlarını düzenli almalı ve psikiyatrik muayenelerini ihmal etmemelidir’ diyerek vurguluyor.
RUTİNLER KORUNMALI
Günlük aktivitelerin, okul devam ediyormuş gibi ayarlanması, okul devam ederken çocuk hangi saatte kalkıyorsa her sabah aynı saate kalkması, kahvaltı etmesi, üstünü değiştirmesi (mümkün okul üniforması) ve tam saatinde uzaktan eğitime katılması sağlanmalıdır.
Yüz yüze eğitimde yasak olan cep telefonu, oyuncak gibi materyallerin dikkat dağıtmaması için ortadan kaldırılması gerekir. Ders aralarında çocukla muhabbet edilmeli, televizyon gibi eğlence amaçlı cihazları kullanmasına müsade edilmemeli ve karnı acıkırsa atıştırmasına sağlanmalı.Çok hareketli bir çocuk ise ev içinde dolaşması ve enerjisini atması faydalıdır. Onile dersi izleyeceği oda iyi düzenlenmeli, sessiz olmalı ve dikkat dağıtıcı unsurlar mümkünse azaltılmalıdır. Yüz yüze eğitim sırasında çocuğun eve gelmesinin ardından zaman plan yapıldığı gibi bu süreçte de planlama yaparak bir rutin oluşturmak da önem taşır.
Dr. Neriman Kilit, oturma düzeninde yapılabilecek değişikliklerden (pencere önünde oturmama gibi), çocuğun eğitiminin daha etkili olması için sık mola verilerek ders için kısa ama etkili zaman dilimi oluşturmaktan ve derse başlama vaktini hatırlatması için alarm kullanmanın etkili olabileceğinden bahsediyor. Ayrıca Kilit, ‘Mobil telefonunu uçuş moduna almak veya sesini kısıp aranızda anlaşabileceğiniz bir yerde muhafaza altına almak, televizyon, bilgisayar gibi eğlence amaçlı ekran kullanımını çalışılan süre boyunca kapalı tutmasını sağlamak yapılabilecek bazı değişikliklerdendir’ önerilerinde bulundu. Çocuk için hazırlanacak programın çocuk ile birlikte hazırlanması da önem teşkil ediyor.
HER ÇOCUK İÇİN YARARLI
Dr. Neriman Kilit, teknolojik aletler ile enerjisini gereksiz tüketen çocuğun ders veriminin düşeceğinden bahsediyor ve resim yapmak, müzik aleti çalmayı öğrenmek, spor faaliyetleri gerçekleştirmek ve ev içi oyunlar oynamak gibi faaliyetlere yer verilmesinin önemine değiniyor. Ayrıca Kilit, egzersiz yapmanın DEHB olan veya belirtilerini taşıyan çocuk için oldukça yararlı olduğunu belirtiyor. Son olarak Dr. Kilit, DEHB teşhisi olmayan çocuklar için de tavsiyelerin uygulanmasının yararlı olacağını düşündüğünü ekliyor.