Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği (PROMOTÜRK) Yönetim Kurulu Başkanı olan Mehmet Yücetürk, Çinli promosyon üreticilerinin Türkiye'de yatırım arayışında olduğunu belirtti.
PROMOSYON SEKTÖRÜ ÇOK HIZLI BİR ŞEKİLDE BÜYÜYOR
Yücetürk, onlarca sektörü yakından ilgilendiren promosyon sektöründe son yıllar içerisinde çok hızlı bir büyüme yakalamış olduğunu ifade etti. Tekstilden mobilyaya, porselenden cama, deri endüstrisinden kırtasiyeye dek onlarca çeşitten sektör ile direkt bir ilişkisi bulunan promosyonu diğer sektörler gibi dar bir alana konumlandırmadıklarını ifade eden Yücetürk, sektörün ekonomik büyüklüğünün de 100 milyar liraya çıkmış olduğunu sözlerine ekledi.
Yücetürk, son yıllar içerisinde başta büyük şirketler olmak üzere çeşitli işletmelerin çalışanları için hem kurumsal kıyafet hem de kurumsal hediye yaptırmış olduklarını, firmaların müşterilerine, seçim zamanlarında seçmenlere, büyük şirketlerin bayilere yönelik birbirinden çok farklı sektörlerde ayrı kalemde promosyon ürünü yaptırdığını sözlerine ekledi.
Holdinglerden KOBİ'lere, oto tamircilerinden esnafa kadar tüm işletmelerin çeşitli aralıklarla promosyon ürünü yaptırmış olduğunu belirten Yücetürk, 100 bin işletmenin var olduğunu, sektörün 1 milyona yakın da personel istihdam sağladığını ifade etti.
Yücetürk, promosyon üreticilerinin Türkiye'nin 81 iline dağılmış olduğunu, bütün kentlerin ekonomisine de büyük bir biçimde katkı sunmakta olduğunu, salgın sonrası işlerin yükseldiğini ifade ederek, 'Promosyondaki ivmelenmenin gelecek yıl devam edeceğini ve 2022'de önceki seneye göre yüzde 25 civarında büyüyeceğimizi öngörüyoruz. Hedefimiz 125 milyar liralara ulaşmak. Bu büyümede yurt dışından gelen talebin de etkili olacağını düşünüyoruz.' dedi.
PROMOSYON ÜRÜNLERİ İHRACATINDA 2022 HEDEFİ 3 MİLYAR DOLAR
Mehmet Yücetürk, şirketlerin artık rakiplerinden farklı olmayı, müşterisini özel hissettirmeyi daha çok istediğini, kişiselleştirilmiş hediyelereyse daha çok talep olduğunu belirterek bu tür hediyelerin firma ile muhatabı arasındaki bağı güçlendirmiş olduğunu sözlerine ekledi.
Türkiye'nin 2021'i muhtemelen 2 milyar dolar civarında promosyon ihracatı ile kapatacağını belirten Yücetürk, açıklamalarını şu şekilde sürdürdü:
'Aslında geçen yıla göre özellikle TL bazında ciddi bir gelir artışımız oldu. Ama hızlı kur artışı nedeniyle döviz açısından ihracata hemen yansıtamadık.' diyen Yücetürk Çin'e karşı artık çok daha avantajlı olduğumuzu belirttiği sözlerini şu şekilde sürdürdü: 'Zamanla kurdaki hareketliliğin de bitmesiyle ihracattaki artış net bir şekilde rakamlara yansıyacaktır. İhracatımızın büyük kısmını yaptığımız AB'nin 30 milyar avroluk promosyon ürünleri pazarı mevcut. Bu pazara hakim olan Çin'e karşı artık çok daha avantajlıyız. Lojistik avantajlar, üretim maliyetleri, kaliteli ve hızlı üretim, coğrafi yakınlık gibi avantajlarımız artık bizi öne çıkarıyor. Biz de bu özelliklerimizi anlatmak için her türlü organizasyona katılıyoruz. 2022'de promosyon ürünleri ihracatında hedefimiz en az yüzde 50 artışla 3 milyar doları yakalamak.'
ÇİNLİ YATIRIMCILAR TÜRKİYE'DE ÜRETİM İÇİN FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI YAPIYOR
PROMOTÜRK Yönetim Kurulu Başkanı Yücetürk, Türkiye'nin ihracat alanındaki hedeflerini yakalaması ve Avrupa pazarında etkin olabilmesi için elinde bulundurmuş olduğu avantajları ifade ederek, 'Avrupa'daki en büyük rakibimiz Çin'e karşı artık ciddi avantajlarımız mevcut. Bunların başında da coğrafi yakınlık geliyor. Ayrıca Çin'den ürün getirmek için ödemeniz gereken lojistik maliyetler de artık çok yükseldi. Öte yandan süreler de çok uzadı.' dedi.
Avrupa'nın hemen yanında bulunan Türkiye'nin bu avantajlarını gören yabancı promosyon üreticilerinin bu bölgeye karşı beslemiş oldukları ilgiyi dile getiren Yücetürk, 'Türkiye olarak öncelikle hedefimiz AB ülkeleri. İhracatımızın yüzde 80'e yakınını bu ülkelere yapıyoruz. Çinli şirketler de en büyük pazarı olan AB'ye Türkiye'de üreterek promosyon ürünü satmak istiyorlar.' diyerek bu açıklamasını da şu şekilde temellendiriyor; 'Çünkü bahsettiğimiz gibi büyük avantajlara sahibiz. Şu anda Türkiye'ye yönelik özellikle Çin'den promosyon ürünü üretimi için ciddi bir yatırım ilgisi söz konusu. Çinliler burada üretip satmak istiyor. Hazır pazarları var. Çinli yatırımcılar Türkiye'de arayışlara başladı. Bu konuda fizibilite çalışmaları yapıyorlar. Bazı firmalarımızla iletişim halindeler.' sözlerini kullandı.
Yücetürk, Türkiye'de üretilen ürünlerin algısının da Çin'e göre avantaj sağladığının önemini belirtti.
80'DEN FAZLA ÜLKEYE İHRACAT YAPILIYOR
Mehmet Yücetürk, Türkiye'nin 80'den fazla ülkeye ihracat yapmakta olduğunu söyleyerek, bu ülkelerin de başında Almanya geldiğini ifade etti.
AB'den Orta Doğu'ya, Balkanlar'dan Uzakdoğu ülkelerine dek oldukça geniş bir ihracat portföylerinin olduğunu belirten Yücetürk, hedeflerini de paylaştı. Konuyla ilgili hedeflenen sayı kısa sürede 100'e ulaştırmak.