BDDK, 15 Mayıs tarihinde 15 bankaya 19,7 milyon TL, 29 Mayıs tarihinde de 18 bankaya 102,1 milyon TL ve son olarak 9 Temmuz tarihinde yedi bankaya 204,7 milyon TL, 26 Haziran tarihinde de banka harici 16 mali kurumla 2,1 milyon TL idari para cezası verilmişti.
AA muhabirinin bankacılık kaynaklarından öğrendiği bilgiye göre cezalara konu olan uygunsuz işlemler on başlıkta toplanıyor.
Kaynaklar, şikayet hususlarının başında salgın sebebiyle iş veya kazanç kaybı yaşadığını belirten vatandaşların erteleme, yapılandırma, yeni ödeme planı oluşturma ve ödemede esneklik temin edilmesine yönelik isteklerinin karşılanmaması olduğunu aktardı.
Koronavirüs döneminin başladığı martın başı itibariyle 30 günden az gecikmesi olan ve birinci sınıfta takip edilebilecek nitelikte kredileri olan müşterilerin erteleme ya da yapılandırma isteklerinin salt gecikmesi olması sebebiyle kabul edilmemesinin de şikayet konularından olduğunu belirten kaynaklar, '2-3 ay sonraya balon ödeme şeklinde öteleme ve öteleme sonunda tahakkuk eden tüm faizin tek seferde balon ödeme yoluyla tahsilinin önerilmesi. Ayrıca, kullanılan faiz hesaplamasının tüketiciyi koruma mevzuatına da aykırı şekilde kredinin efektif faiz oranını artırması ve sözleşme koşullarını tüketici aleyhine ağırlaştırması da aykırılıklar arasında bulunuyor.' ifadelerini kullandı.
Kaynaklar, müşterilere var olan tanımlanmış limitlerin gerekçe belirtmeksizin kullandırılmamasının da şikayetlerin arasında olduğuna işaret etti.
Kaynaklar, maaşını PTT'den alan emeklilere kullandırılan kredilerin erteleme veya yapılandırma isteklerinin gerekçesiz kabul edilmediğini belirtti.
Mevzuattaki kısıdın 1/4 olduğu halde vatandaşların reddine rağmen maaş ya da düzenli kazanç hesaplarının hepsine yakınına bloke getirilmesi ya da tahsilat temin edilmesinin de aykırılıklar içerisinde olduğunu belirten kaynaklar, 180 günlük izleme süresinden önce önlem ve icra işlemlerinin başlatılmasının da uygunsuzluklar arasında olduğunu söyledi.
Kaynaklar, piyasa rayiç değerinin üzerinde faiz miktarları ve masrafların teklif verilmesinin yanında talep ve şikayetin göz önünde bulundurulması ya da kredi talebi olan müşteriyi vazgeçirici özellik barındıran oldukça engel çıkarılmasının da şikayete konu olduğunu ifadelerine ekledi.