ASELSAN, her yıl yıllık cirosunun tahmini olarak yüzde 7'sini AR-GE'ye ayırdığını açıkladı. Şirket bünyesinde 8 AR-GE merkezi mevcut. Faaliyet alanları bakımından ayrılan 5 ASELSAN sektör başkanlığı da birer AR-GE merkezi gibi faaliyet göstermekte.
Bu bağlamda, ASELSAN bünyesi içerisinde biyosavunma, yapay zeka, kuantum teknolojileri, otonomi ve mekatronik gibi hızla gelişen ve değişen teknolojik yeniliklerle geleceğin öncü teknolojilerini takip etmek ve mevcut küresel yarışta Türkiye'yi en alanında uç noktalara taşıyabilmek için çalışmalar son sürat devam ediyor.
ASELSAN, stratejik hedeflerine göre, ihtiyaçları olan teknolojik kazanımları sağlamak, değişim ve gelişimi desteklemek, şirketin teknolojik üstünlüğünü korumak ve ileriye taşımak için bir dizi AR-GE projesini devam ettiriyor. AR-GE projelerinden öncelik verilenler ise, belli bir olgunluğa erişen ilgili üretim birimi vesilesiyle ürüne dönüştürülüyor.
Tasarımı böceklerden alınıp tasarlanan mikro hava araçlarını gündemine alan AR-GE Yönetimi Genel Müdür Yardımcılığı bünyesindeki ASELSAN Araştırma Merkezi, bu alandaki çalışmaları detaylı bir şekilde takip ederek, Türkiye'deki ilk böcek boyutunda çırpan kanatlı mikro hava aracının üretilmesine dair çalışmalarda bulunuyor. Bu bağlamda, çırpan kanat aerodinamiği, akıllı malzemelerin kullanımı ve uysal mekanizmalar üzerine araştırmalar yapılmakta.
Böcek İHA'lar
Söz konusu mikro hava araçları'nın özellikleri görenleri hayran bırakıyor. Mikro hava araçları, havada süzülme, kapalı alanlarda manevra yapabilme, düşük radar yüzey kesiti, taşınabilirlik ve düşük ağırlıkta yüksek kaldırma kuvveti üretebilme kolaylığı gibi birçok avantajı bulunmakta. Bu araçlar, arama ve kurtarma görevleri ve zor durumlarda operasyonlara anında müdahale etmek için birçok önemli uygulamaya sahip.
Mikro hava araçlarının tasarımında ağırlığın büyük bir kısmına sebebiyet veren bileşen, kanat çırpma hareketi için kullanılan eyleyici ve hareket dağıtımı mekanizması tüm dikkatleri üzerine çekiyor. Motor ve dişli kutusu, robotun toplam kütlesinin önemli bir bölümünü oluşturmakta.
Çırpan kanatlı mikro hava araçlarında boyut ve ağırlık sınırlamalarından kaçınmak için şekil hafızalı alaşımlar, elektroaktif polimerler ve piezoelektrik materyaller gibi akıllı malzemeler düşük ağırlıkları, küçük boyutları ve basit tasarımları sebebiyle uygun seçenekler sunabilmekte.
Piezoelektrik eyleyiciler, küçük boyutları, düşük ağırlıkları ve hızlı reaksiyon tepkileri sebebiyle mikro hava araçlarında en çok kullanılan eyleyici türü olarak dikkati çekiyor. Kanatlarda, çırpan kanat hareketini elde etmek amacıyla, piezoelektrik eyleyiciler için çeşitli konfigürasyonlar ve mekanizmalar kullanılıyor.
Amaç, Teknolojiye yön vermek
ASELSAN Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Haluk Görgün, AA muhabirine yapmış olduğu açıklama doğrultusunda, yenilikçi bakış açılarıyla kendini geliştirmek doğrultusunda savunma sanayisi şirketlerinin küresel rekabette öne çıktığını dile getirdi.
Şirket olarak bunun bilincinde olduklarını ve tüm çalışmalarında AR-GE'yi, inovasyonu ön plana aldıklarını belirten Görgün, şu değerlendirmede bulundu:
"ASELSAN'da teknolojiye yön verme hedefiyle çığır açıcı teknolojilere yönelik temel araştırma çalışmalarını inovatif bakış açısı ile yapay zekadan otonomiye, fotonikten metamalzemeye, biyosavunmadan kuantum teknolojilerine kadar uzanan geniş bir alanda, ülkemizi ve ASELSAN'ımızı daha ileriye taşımak üzere sürdürmekteyiz.' dedi ve sözlerine şu şekilde devam etti, 'Aynı inovatif bakış açısıyla belirlenen teknoloji alanlarında temel AR-GE çalışmalarının yürütülmesinin yanı sıra AR-GE ekosistemimizin güçlendirilmesi amacıyla yurt içi ve dışında önde gelen üniversite/enstitü, kurum ve kuruluşlarla iş birliği çalışmalarını da gerçekleştirmekteyiz." şeklinde değerlendirdi.