Çocukların okul dönemindeki gelişiminde anne ve babanın rolü çok önemlidir.Bu sebepten dolayı okula hazırlarken çocuğu psikolojik açıdan destek olmalıyız. En başta anne güçlü durmalı.
Anne mutlu ve rahatsa okul güvenli geliyor
Okul fobisiyle mücadelede annenin kararlı tutumu çok önemlidir. Çocuk okula gittiği zaman annesinin yüzüne bakıyor. Beden diline bakıyor. Anne mutlu ve rahatsa, oranın güvenli bir yer olduğu kanaatine varıyor. Kafasında bir kıyas yapıyor. Ama anne kaygılıysa ‘Acaba yanında dursam mı, acaba tek kalabilir mi?’ diye düşünürse çocuk bunu anlıyor ve o kaygı çocuğa da geçiyor. Çocuk okulu benimseyemiyor. Okul fobisi oluşuyor. Anne de çocukla birlikte okulda beklemek zorunda kalıyor. Burada annenin kararlı bir tutum sergilemesi gerekiyor. Annenin çocuğuna ‘Hayatta bunu öğrenmek zorundasın, okula gitmen gerekiyor’ demesi lazım. Anne, çocuğu ruhsal olarak okula hazırlamalı.
Aile, öğretmen ve okul iş birliği önemli
Okul fobisinde tedavinin birinci şartının ebeveynin kararlı tutumunun yanı sıra öğretmenin tutumu da çok önemlidir. Öğretmenin tecrübesi önemli. Bu gibi durumlarda okulla annenin iyi iş birliği çok önemlidir.
Oryantasyon önce zihinde başlar
Oryantasyon sürecinin çocuğa anlayacağı bir şekilde anlatılması gerekir.Oryantasyon önce zihinde başlar. Çocuğa anlatılmalı. ‘Okul başlıyor. Okul başlayınca ne olacak. Okula gitmek belki sana zor geliyor ama okula niçin gitmen gerekli? Geleceğe hazırlanman için okula gideceksin’ şeklinde çocuğa anlatılmalı. Bu dönem, çocuğa uzun vadeli düşünmeyi öğretmek için iyi bir fırsat. ‘Anı yaşa’ anlayışı çok yanlış bir anlayış. Bu şekilde düşünen çocuk okulu angarya olarak görür. Çocukların okulu angarya gibi görmemesi gerekir. Çünkü okul bir angarya değildir. Hayattaki hedeflere ulaşmak için aşılması gereken bir yoldur.
Hayret ve merak duygusu aşılanmalı
Çocuklara öğrenmenin keyifli bir şey olduğunu aşılamak gerekiyor. Bu eğitim de nörobilimin getirdiği bir eğitimdir. Beynin öğrenme ile ilgili alanları nasıl aktif çalışıyor diye araştırıldığı zaman, beynin ödül ceza sistemi var. Ödülü harekete geçirdiğimiz zaman beyin daha kolay öğreniyor. Hatta beklenen ödüller değil, beklenmeyen ödüller daha çok beyinde öğrenmeye yol açıyor. Bilgi yüklenen beyin değil, keşfeden bir beyin. Hayret ve merak duygusunu tadan insan yetiştirmek. Bu da ancak uygulamayla oluyor. Anne babanın çocuğa okulu sevdirmesi gerekiyor. Çocuk okulu sevmese bile gerek anlatarak gerek teşvik edici şeylerle çocuğa okulu sevdirmek ilk önce anne babanın elindedir.
Yetenekleri desteklenmeli ve evde kurallar olmalı
Çocuğun iç yeteneklerini görüp onu geliştirmesi için fırsat vermekte çok önemlidir.Çocuğun kişiliğini değil, davranış ve çabalarını övmemiz, bunları sevmemiz gerekiyor. Biz bu hatayı çok yapıyoruz. Çocuğun zihnine ne ekiyoruz ona dikkat etmemiz lazım. Çocukları kitap okunan bir ortamda büyütmemiz gerekiyor.
0-3 yaş politikası oluşturulmalı
Anne ve babanın tutum ve davranışları ile çocuğa rol model belirlenir.İlk üç yaşta özellikle anne, babadan daha önemli. Annenin yerini kimse tutamıyor.Çocuğun hayattaki ilk rol modeli anne ve babadır. Anne babanın çocuğa iyi örnek olması gerekir. İyi çocuk yetiştirmek gibi bir hedefiniz olmamalı. Çocuğa iyi örnek olmak gibi bir hedefiniz olmalıdır.
Son Dakika Kadın Haberleri için sayfayı aşağı kaydırın.