Bakanlığa bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü, TÜRKSAT ve Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Araştırmaları Merkezi’nin ortak çalışmasıyla hayata geçirilen proje, akıllı ulaşım sistemlerinin yerli yazılımlarla güçlendirilmesini hedefliyor.
Akıllı Ulaşım Sistemleri ile Trafik Güvenliği ve Enerji Verimliliği Artacak
Bakan Uraloğlu, Akıllı Ulaşım Sistemleri'nin (AUS) ulaşımdaki önemini vurguladı. Bu sistemlerin, ulaşımın daha güvenli, konforlu ve enerji verimliliği sağlayan bir yapıya dönüştürülmesine katkı sağladığını ifade etti. Uraloğlu, "Bu noktada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak tüm ulaşım modlarında olduğu gibi Karayolları ağımızda da; seyahat sürelerini azaltmak, trafik güvenliğini artırmak ve ülke ekonomisine katkı sağlamak için akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmaya devam ediyoruz" dedi.
Yerli Yazılımın Önemi
Projenin yerli yazılım kullanımının önemine dikkat çeken Uraloğlu, "Özellikle yüksek teknoloji kullanan sistemlerin yazılımlarının yerli ve milli olması ülkemizin menfaati açısından çok önemlidir" diye konuştu.
Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezlerinin Yaygınlaştırılması
Uraloğlu, Türkiye genelinde Akıllı Ulaşım Sistemleri Merkezlerinin kurulmasına hız verdiklerini belirtti. İlk olarak 17 merkezin kurulacağını ve bu merkezlerin bir ana merkeze bağlanacağını duyurdu. Ayrıca, "Van’da bulunan Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü yerleşkesindeki merkezin ses, görüntüleme ve otomasyon sistemi tesisi çalışmalarını bu yıl bitirmeyi hedefliyoruz" ifadesiyle projelerin hızla devam ettiğini vurguladı.
Fiber Optik Altyapı ile Güvenlik Maksimuma Çıkacak
Bakan Uraloğlu, karayollarında bulunan fiber optik kablo haberleşme altyapısının uzunluğunun 7 bin 629 kilometreye ulaştığını belirtti. Bu altyapı sayesinde yollar üzerindeki sinyalizasyon, kamera ve diğer akıllı ulaşım sistemleri bileşenlerinin verimli bir şekilde kullanılacağını söyledi. "Sinyalizasyon, kamera, değişken mesaj ve trafik işaretleri gibi akıllı ulaşım sistemi cihazları ile yol güvenliğini maksimum düzeye çıkarırken, gereksiz zaman ve maddi kayıpları da önleyeceğiz" dedi.
Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri Test ve Uygulama Koridoru
Projenin bir parçası olarak, Hasdal-İstanbul Havalimanı arasındaki 30 kilometrelik kesimde Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) Test ve Uygulama Koridoru oluşturulacağını belirten Uraloğlu, bu koridorda 5G gibi yeni haberleşme altyapılarının da test edileceğini söyledi.
Büyük Şehirlerde Trafik Sıkışıklığı Azalacak
Bakan Uraloğlu, akıllı ulaşım sistemlerinin büyük şehirlerdeki trafik sıkışıklığının sosyal yaşama olumsuz etkisini en aza indireceğini, insanların daha huzurlu bir şekilde yolculuk etmelerini sağlayacağını ifade etti.
Projenin Tamamlanma Tarihi 2026
Proje yazılım altyapısının tamamlanmasının ve saha kurulumunun 23 Kasım 2025 tarihinde bitirilmesi planlanıyor. Projenin 12 aylık bakım süresiyle birlikte 23 Kasım 2026 tarihinde tamamen tamamlanması hedefleniyor.
Bakan Uraloğlu, konuşmasını "Yollarımızı Ulaşımda Aklın Yolu dediğimiz akıllı ulaşım sistemleri ile donatmaya devam edeceğimizden kimsenin şüphesi olmasın" sözleriyle noktaladı.