95 Yıl Önce İlk Uçağımızı Gökyüzü ile Buluşturan Mühendisimiz: Vecihi Hürkuş

I. Dünya ve Kurtuluş Savaşı döneminde çeşitli ülkelerin ürettiği uçaklarla uçan ve ülkemiz için önemli görevlerde bulunan Vecihi Hürkuş, kendi uçağımızın olmamasını dert edinmiştir. Ardından icatçı ruhuyla bir Türk uçağı tasarımı yaparak hayata geçirmeyi başarmıştır. Ruhu şad olsun.

28.01.2020-18:11 - (Son Güncelleme: 28.01.2020-16:39) 95 Yıl Önce İlk Uçağımızı Gökyüzü ile Buluşturan Mühendisimiz: Vecihi Hürkuş

Bugün Vecihi Hürkuş’un ilk yerli uçağımızı göklere çıkarışının 95. Yıl dönümü. Hikayesi ise bir hayli engellerle dolu ve zorlu bir süreçten geçiyor.

Hürkuş, İlk olarak haziran 1923’te Edirne’de arızalandığı için terk edilen İtalyan uçağını almak için arkadaşı Eşraf ile görevlendirilir. Kısa zamanda tamir ettikleri  iki motorlu kaproni tipinde uçağı Edirne’den İzmir’e getirirler.

Dönemin Hava Kuvvetleri Müffetişi Albay Muzaffer bey kısa sürede sağlanan başarıdan çok etkilenerek getirilen uçağın ismini ”Vecihi” olmasını ister. Vecihi Bey (Hürkuş) bu olaydan aynı şekilde etkilenip ona yapmak istediği Türk uçak projesini sunar ve projesi kabul edilir.

23 Haziran 1923’te daha Cumhuriyet ilan edilmeden Vecihi K-VI tasarlanır ve teknik çizimleri kısa sürede tamamlanır. Motoru hariç diğer parçaları kendileri tarafından yapılır. Motor konusunda Yunanlılardan ele geçirilen ağırlığı İngiliz menşei uçakların motorlarından faydalanılmıştır.

Hürkuş, 14 ayda Vecihi K-VI’yı tamamlar ve uçak Seydi köy hava meydanına taşınır. Ancak önemli bir sorun vardır. Uçuşuna onayı verecek yeterli bilgide mühendis ve ekipman olmadığı için her şey Vecihi Beye (Hürkuş) kalmıştır. (Uçuş testleri , motor kontrolleri.)

28 Ocak 1925’de 15 dakikalık uçuşta uçak, Vecihi Bey (Hürkuş) tarafından havada gerekli testler yapıldıktan sonra başarıyla yere iniş yapar ve arkadaşlarının coşkulu alkışlarıyla karşılanır, kurban kesilir. Bu uçuş 15 dakika sürmüştür. Çünkü uçuş testleri o tarihlerde uluslararası standartlar için 15 dakika olarak belirlenmiştir.

 

Vecihi K-VI’nın Teknik Özellikleri’ne bir bakış atmak gerekirse:

Görev: Keşif Uçağı

Mürettebat: 2 Kişi (160 kg)

Motor: Benz (6 silindirli)

Motor Gücü: 200 hp (beygir)

Azami Hız: 207 km/h

Kalkış Ağırlığı: 1270 kg

Kanat Açımı: 11,70 m

Uzunluk: 7,61 m

Yükseklik: 3,0 m

İmalat Adedi: 1 adet

Vecihi Hürkuş, Türk askeri ve deniz akademilerine eğitim veren Hürkuş, havacılık sektörünü ülke çapında genişletmeyi hedeflemiştir. Sektör başlangıç safhalarındayken çalışmaya başladığından Türk Havacılığının öncüsü olarak kabul edilir.

Vecihi Hürkuş 1925'te yapılan yazılı bir röportajda, “1923, havacılık ile ilgili bilimsel gelişim ve araştırmanın hala devam ettiği bir yıl oldu,” demiştir.

Türk Kurtuluş Savaşı sırasında yakalanan Yunan uçaklarından malzeme kullanarak Türkiye'nin ilk uçağı üzerinde çalışmaya başladı. Ancak ülkede teknik uzmanlık eksikliği vardı.

Hürkuş hatıralarında “O sırada Hava Kuvvetlerimizde tek bir uçak mühendisi ya da bir uçağın parçalarını bilimsel olarak inceleyebilecek tek bir meslektaş yoktu. Keşfedilmemiş topraklarda kendi başıma yürümeye karar verdim." sözlerini söylemiştir.

Hürkuş 1896 doğumludur ve ilköğrenimini İstanbul'da tamamlamıştır. Orduya katılmaya devam etmiş ve pilot olarak eğitilmiştir.

1917 sonbaharında doğu cephesinde Ruslarla savaşmış ve bir Rus jetini düşürmüştür. 1932'de Hürkuş, türünün ilk örneği olan Vecihi Sivil Havacılık Okulu'nu kurdu. Ayrıca 1933'te Vecihi XIV, Vecihi XV ve Nuri Bey-Vecihi XVI uçaklarını inşa etmiştir. Hürkuş 1969'da hayata gözlerini yumdu ancak mirası devam ediyor.

Türk havacılığı arkasında böyle bir ismin bulunmasından olsa gerektir ki, ilerlemeye ve gelişmeye durmaksızın devam ediyor.

Son Dakika Teknoloji Haberleri için aşağı kaydırınız.

DNC Medya
DNC Medya
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

En Çok Okunanlar

Modal