İETT'deki Bakımsız Araçlar, Şoförlerin Fazla Mesai Yapması İstanbul'da Kazayı Beraberinde Getiriyor

Son aylarda İETT otobüslerinde yaşanan kazaların artması, otobüslerin bakımlarının yapılmadığını ve şoförlerin fazla mesai yaptığı konusu iddialarını gündeme taşıdı.

10.01.2022-12:26 - (Son Güncelleme: 10.01.2022-12:26)

Son 3 ayda 16 İETT otobüsü kazaya karıştığı görüldü. Kazalarda, bazı yolcuların yaralandığı ve otobüslerde de hasar oluştuğu belirlendi. Buna bağlı olarak, otobüs bakımlarının yapılmadığı ve şoförlerin fazladan mesai yaptığı ve otobüs filosunun yenilenmediği konusunu gündeme getirdi.  

İETT otobüslerinde son zamanlarda artış gösteren kazaları nedeniyle, otobüs bakımlarının yapılmadığı ve filosunun yenilenmediği konuları gündeme getirdi.

OTOBÜSLERİN BAKIMLARI DÜZENLİ YAPILMIYOR

Tüm Belediye ve Genel Hizmet İşçileri Sendikası (Hizmet-İş) Sendikası İstanbul İETT 3 No’lu Şube Başkanı Mustafa İluk, konuyla ilgili yaptığı açıklamada son zamanlarda artış gösteren kazaların nedeninin otobüs bakımlarının düzenli olarak yapılmaması ve hava koşullarından kaynaklandığı dile getirdi. 


ÖZEL FİRMALAR PARA KAZANMA AMAÇLI OLDUĞU İÇİN BAKIMLAR DÜZENLİ YAPILMIYOR

İETT otobüslerinin bakımlarının önceki dönemlere göre daha az verimli olduğunu ifade eden Tüm Belediye ve Genel Hizmet İşçileri Sendikası (Hizmet-İş) Sendikası İstanbul İETT 3 No’lu Şube Başkanı Mustafa İluk, ‘İETT'nin, bakımları, kendisinin yaptığı dönemde daha verimli, daha düzenliydi. Şimdi otobüslerin bakımları özel firmalara veriliyor. Firmalar para kazanma amaçlı olduğu için bakımlar düzenli yapılmıyor. Otobüslerin arızalanması, yanması söz konusu oluyor. İşin özü bu’ dedi. 

ŞOFÖRLERİN ÇALIŞMA VE DİNLENME SAATLERİ AYARLANMALIDIR

Personel yetersizliğinden dolayı İETT şoförlerinin fazla mesai harcadığını söyleyen İluk, ‘Yeni şoför alınması gerekiyor. Şoförlerin çalışma ve dinlenme saatleri ayarlanmalıdır. Böyle olursa şoför arkadaşlar, daha dinlenmiş, daha verimli çalışabilir’ ifadelerini kullandı. 

İNSANİ MESAİ SAATLERİNİN ÜZERİNDE ÇALIŞMAK ZORUNDA KALIYORLAR

İBB Meclis Üyesi, Ulaşım ve Trafik Komisyon Başkanı Abdullah Özdemir de, son zamanlarda artış gösteren otobüs kazalarının nedenlerini 3 başlık altında toplanabileceğini dile getirdi. Özdemir, bu kazalara sebep olarak şoförlerin yoğun mesai harcaması, otobüslerin bakım ve onarım işlerinin düzenli olarak yapılmaması olduğu ifade etti. 

Personel yetersizliğinden dolayı şoförlerin fazla mesai yaptığını dile getiren Özdemir, ‘İETT'nin kendi otobüsleriyle alt taşeronları üzerinden vermiş olduğu bir sistem var. Yaklaşık 1000 otobüs bu şekilde işliyor. İETT'nin 3 bin otobüsü var. 2 bin tanesini bizzat kadrolu şoförleri sürüyor, 1000 tanesini de taşeronda çalışan şoförler sürüyor. Bu taşeronlar üzerindeki şoförlerin aldığı maaş 4 bin lira. Çok cüzi rakamlara çalıştığı için şoförlerin birçoğu işi bıraktı. Geri kalan arkadaşlar da oradaki açığı kapatmak adına fazla mesai yapıyor. İnsani mesai saatlerinin üzerinde çalışmak zorunda kalıyorlar’ dedi. 


Özdemir, sözlerine ek olarak otobüs bakımlarının düzenli olarak yapılmadığını iddia ederek, orijinal parça yerine yedek parça kullanıldığı yönünde şikayetlerinde olduğunu belirterek yaşanan kazaların bir nedenin de bu yüzden olabileceğini ifade etti.  

2,5 YILDIR 1 TANE BİLE OTOBÜS FİLOYA KATILMADI

Özdemir, İstanbul’da hizmet veren otobüslerin 2,5 yıldır yenilenmediğine dikkat çekerek, şu ifadelere yer verdi; ‘AK Parti döneminde biz 2013-2018 yılları arasında yıllık ortalama 400 otobüs alıyorduk ve bunların hepsini öz kaynakla alıyorduk. 2 bin 250 otobüsümüzü yeniledik bu dönemde. Yüzde 75'ini yeniledik. Avrupa'nın en genç filosuna sahip olmuştuk fakat 2,5 yıldır bir tane dahi otobüs filoya katılmadı. Yananlar vesaire olanlar filodan çıktı. Otobüs sayısı azaldı. Öz kaynakla otobüs alınırken CHP, 'Cumhurbaşkanlığı onayı', 'dış borç' vesaire gibi bahanelerle konuyu başka tarafa çekmeye çalışıyor.’

İBB Meclis Üyesi, Ulaşım ve Trafik Komisyon Başkanı Abdullah Özdemir, sözlerine ek olarak şoför maaşlarının artırılmasının ve otobüslerin yenilenmesinin gerektiğini belirtti. 

YORGUNLUK, HIZ, TAKOMETRE

Uluslararası Yol ve Sürüş Güvenliği Uzmanı Mert İntepe, otobüs kazalarında yaşanan artışın sebebinin ‘sürücü davranışı’ olduğunu belirterek, ‘Biz 2018'den beri bir sürü otobüs kazasını inceliyoruz. Sürücü yorgunluğundan, takometre ve hızdan başka bir üçgen bulamıyoruz. Yorgunluk, hız, takometre... Çalışma ve dinlenme saatini planla, yorgunluğu dizayn et, hız limitini kurgula, denetimini artır. Bakım ve araçta elektronik olarak bir hasar, kaza yapmaya sebebiyet verecek bir problem var mı? Bunu bul, kazalar çözülür’ değerlendirmelerinde bulundu.  

BİR ELEKTRONİK MANİPÜLASYON VAR MIDIR

İntepe, son zamanlarda artışta olan otobüs kazalarının 2018 yılından sonra artmaya başladığını ifade ederek şu sözleri kullandı; ‘Bir elektronik manipülasyon var mıdır? Yani sürücünün 'Bu sistem bizde olmasa da olur, bunu kapat. Bunu devre dışı bıraktır. Otomatik fren sistemini kaldır' gibi denetimi yönetemezseniz ve bunu sadece sürücüye bırakırsanız, sürücü kendi konforunu bozuyormuş gibi düşünen elektronik sistemleri devre dışı bırakır. Bu derece bıraktığın elektronik sistem başka bir şeyi bozar. Başka bir şeyi bozarsan fren ihtiyacın olduğunda frene basarsın, 'aracın durmuyor' dersin ama sen takip mesafeni dizayn etmemişsin, kuru zemine göre, ıslak zemine göre planlamamışsın. En sol şeritte gidiyorsun halk otobüsüyle... Hiç kusura bakma bu kaza kaçınılmaz’ dedi.


İETT otobüslerinde şoförlerin emniyet kemeri takması gerektiğine dikkat çeken İntepe, meydana gelen her kazanın sürücü kaynaklı olmadığını ancak yönetimsel bir karar alınmadığı ve mesleği sürücülük olan insana profesyonel bir dokunuş yapılmadığından kaynaklı olabileceğini aktardı. İntepe, otobüslerin yenilenmesine değil doğru bakımın yapılması gerektiğini ifade etti. 

SON AYLARDA YAŞANAN OTOBÜS KAZALARI

Son zamanlarda otobüs kazalarının çok sık yaşanması, otobüslerin bakımlarının yapılmadığı ve şoförlerin fazla mesai harcadığı yönündeki iddiaları gündeme getirdi. Son 3 ayda basına yansıyan kazalar şu şekilde sıralandı; 

1 Ekim’de 146 numaralı Bakırköy-Boğazköy hattında çalışan İETT'ye bağlı 34 GA 8529 plakalı otobüs, Avcılar’da bariyerlere çarparak kaza yaptı. İETT içinde bulunan yolcularda 1’i ağır olmak üzere 4 kişi yaralandı. 

7 Ekim’de Fatih’te Millet Caddesi üzerinde Aksaray’a doğru ilerleyen 2 İETT otobüsünün birbirine çarptı. Kazada, 2 yolcu yaralandı. 

16 Ekim'de Kağıthane’de bulunan İETT otobüsü, kontrolünü kaybederek durağa çaptı. 

20 Ekim'de Ataşehir’de bir İETT otobüsü motosikletle çarpıştı. Kazada, yaralanan olmazken motosiklet ve İETT otobüsünde maddi hasarlar meydana geldi. 

28 Ekim'de Kağıthane’de İETT otobüsünün otomobille çarpışması sonrası 1 kişi yaralandı. 

1 Kasım'da Kartal’da yolcu otobüsünün karıştığı kazada 2 polis yaralandı. 19 Kasım günü Üsküdar’da iki İETT otobüsü çarpıştığı kazada 1 kişi yaralandı. 

3 Aralık'ta Sancaktepe’de İETT otobüsü ile kamyonun çarpıştı. Olayda, 4 kişi yaralandı. 

8 Aralık'ta İkitelli’de İETT otobüsü ile İBB’ye ait hizmet aracının çarpıştığı kazada 2 kişi yaralandı. 

11 Aralık'ta Kadıköy D-100 kara yolunda İETT otobüsü ile bir otomobil çarpıştı. Kazada 1 kişi yaralandı. 

12 Aralık'ta Pendik'te otomobil ile İETT otobüsünün çarpıştığı kazada 2 kişi yaralandı. 

6 Ocak'ta Eyüpsultan'da İETT şoförünün kontrolü kaybetmesi sonrası durağa çarptı. Olayda 3 kişi yaralandı. 

7 Ocak'ta Sarıyer'de ticari taksi ile İETT otobüsünün karıştığı kazada 2 kişi yaralandı. 

8 Ocak'ta Fatih'te İETT otobüs sürücüsünün direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu aynı yönde seyreden İETT ile çarpıştı. Kazada 8 yolcu yaralandı. 

8 Ocak'ta Fatih'te bir İETT otobüsünün direksiyon hakimiyetini kaybetmesi sonucu önünde ilerleyen İETT otobüsüne çarptı. Kazada 5 kişi yaralandı. 

YORUM YAZ..
Modal